صدور حکم جلب در نتیجه عدم پرداخت مهریه یا نفقه

کدخبر: 2343753

یکی از قرارها ویا دستوراتی که در مراجع قضایی صادر می شود و منجر به حضور فردی در ردیف متهم در دادگاه می گردد و یا متهمی را مجبور به ادای دین خود نسبت به دیگری می نماید، قرار جلب و یا دستور جلب است که به اشتباه و در الفاظ عامیانه حکم جلب نامیده می شود. در این مقاله به سوال فوق که – چگونه شوهر خود را جلب کنیم؟ - پاسخ می دهیم.

نسیم آنلاین : یکی از قرارها ویا دستوراتی که در مراجع قضایی صادر می شود و منجر به حضور فردی در ردیف متهم در دادگاه می گردد و یا متهمی را مجبور به ادای دین خود نسبت به دیگری می نماید، قرار جلب و یا دستور جلب است که به اشتباه و در الفاظ عامیانه حکم جلب نامیده می شود. در این مقاله به سوال فوق که - چگونه شوهر خود را جلب کنیم؟ - پاسخ می دهیم.

قرار و یا دستور جلب چیست و چگونه صادر می گردد؟

قرار جلب در دعاوی کیفری، دستوری است که قاضی پرونده و در جریان رسیدگی به دعوی خاصی صادر می کند و از طریق آن فرد و یا افرادی را مجبور به حضور در دادگاه و پاسخ گویی در مقابل مقام قضایی می کند.

حکم، یکی از آراء معتبر دادگاه های کیفری و حقوقی است که در رسیدگی نهایی به یک پرونده صادر می گردد و با قرار و یا دستور از حیث ماهیت و نحوه اجرا متفاوت است. بنابراین بهتر است برای واژه جلب از کلمات دستور و یا قرار استفاده کنیم.

قرار جلب در دعاوی مطرح شده توسط زوجه

بسیاری از ما تصور می کنیم که دعاوی مربوط به زندگی مشترک را باید صرفا از طریق دادگاه خانواده و مراجع حقوقی پیگیری نماییم. این تصور تا حدودی صحیح است اما - صرف بودن - آن اشتباه بوده و در برخی شرایط لزوم طرح دعوی در مراجع کیفری مطرح می گردد.

زوجه به طرق مختلفی می تواند درخواست دستور جلب شوهر خود را بنماید اما در مبحث مشاوره حقوقی مطالبه مهریه مقصود از قرار جلب، قراری است که در نتیجه تضییع حقوق زن در زندگی مشترک صادر می گردد. به عنوان مثال ترک انفاق کیفری توسط مرد و یا عدم پرداخت مهریه بدون توجیه قانونی.

از آنجا که ترک انفاق کیفری و عدم پرداخت مهریه بدون توجیه قانونی، تا کنون عام ترین طرق صدور قرار جلب شوهر بوده است، در این مقاله به توضیح و تشریح این دو مورد خواهیم پرداخت.

صدور حکم جلب در نتیجه ترک انفاق کیفری

هیچ چیزی به اندازه ترک انفاق از جانب شوهر نمی تواند وضعیت زندگی یک زن را نابسامان و غیر قابل تحمل نماید. این امر به ویژه در جوامع شرقی که اصولا زنان از حیث اقتصادی بسیار به مردان وابسته هستند، می تواند تبعات بسیار سنگین شخصی، اجتماعی، روحی و فیزیکی را به دنبال داشته باشد.

قانونگذار به این امر توجه ویژه ای داشته است و قوانین بسیار کاربردی را برای الزام مرد به پرداخت نفقه زن وضع نموده است. عدم پرداخت نفقه توسط مرد باید دلیل موجه و قانونی داشته باشد به عنوان مثال عدم تمکین زن و یا متارکه وی. بنابراین نمی توان مردی را که همسرش در متارکه به سر می برد و تمکین نمیکند موظف به پرداخت نفقه دانست.

با این حال در بسیاری از موارد، مشاهده می گردد که مرد با وجود تمکین زن و بدون توجه به وضعیت وی حاضر به پردخت نفقه قانونی او نمی گردد و در اینجاست که زن حق طرح شکایت علیه همسر خود را به دست آورده و می تواند در دادگاه کیفری و با موضوع ترک اتفاق کیفری از همسر خود شکایت کند.

دادگاه بعد از بررسی پرونده دستور جلب شوهر را صادر نموده و کلانتری محلی مربوط به شهرستان مورد نظر موظف به اجرای دستور جلب و حاضر نمودن مرد در مقابل مقام قضایی می گردد.

گونه ای دیگر از جلب نیز وجود دارد که بعد از صدور نهایی رای دادگاه صادر میشود. زمانی که مرد به پرداخت نفقه به همسر خود محکوم گردد ولی باز هم از پرداخت نفقه خودداری نماید، به درخواست زن و توسط دادگاه دستور جلب وی صادر شده و موظف به پرداخت نفقه می گردد. در غیر اینصورت بازداشت و زندانی می گردد.

صدور حکم جلب در نتیجه عدم پرداخت مهریه

دادخواست مطالبه مهریه ابتدا در مراجع حقوقی و دادگاه خانواده توسط وکیل مهریه مطرح می گردد. عدم حضور مرد در دادگاه حقوقی و با عنوان مطالبه مهریه نمی تواند مانع محکومیت وی به پرداخت مهریه گردد. اما در صورتی که از پرداخت مهریه سر باز بزند، دادگاه وی را مجبور به پرداخت مهریه - یک جا و اقساطی - می نماید.

بنابراین زوجه باید درخواست خود را با عنوان عدم پرداخت مهریه به مرجع حقوقی تقدیم دارد و از این طریق حق خود را مطالبه نماید. دادگاه پس از مطالعه پرونده قرار جلب شوهر را صادر نموده و وی را موظف به حضور در دادگاه میکند.

قرار جلب در دعاوی حقوقی صرفا برای پرداخت دین بوده و مجازات محسوب نمی گردد. درواقع اهرم فشاری بر مرد است تا حقوق زن را در خصوص مهریه ادا نماید.

شوهر باید یا ادله خود را مبنی بر عدم وظیفه خود به پرداخت مهریه به دادگاه تقدیم کند ( همچون ادله رسمی مبنی بر بذل مهریه توسط زن ) و یا اینکه حکم دادگاه را مبنی بر پرداخت مهریه اجرا نماید.

اخذ مشاوره تخصصی جلب از وکلای عدل جویان

ارتباط با وکیل طلاق توافقی گروه حقوقی عدل جویان و کسب اطلاعات حقوقی در زمینه های مختلف ، ضرورت انکار ناپذیری می باشد؛ مشاوره تلفنی به عنوان یکی از بهترین روش ها و سریع ترین آنها برای کسب اطلاعات مفید حقوقی می باشد .

وقت نداشتن در طول روز، بالابودن هزینه های پیگیری یک پرونده توسط وکیل دادگستری و…. عواملی هستند که ممکن است باعث شود تا شما از مراجعه به وکیل دادگستری و کسب مشاوره حقوقی صرف نظرکنید . از این رو مشاوره حقوقی تلفنی رایگان گروه وکلای عدل جویان توسط وکلای دادگستری و مشاورین و دکترین حقوقی انجام می شود .

ارسال نظر: