مطالبه مردم؛ برنامه جامع انتقام ملی

کدخبر: 2343714

بهترین تصمیم و اقدام در این شرایط خروج فوری از برجام و NPT و رد لوایح استعماری FATF است و در مقابل براساس خواسته ها و مطالبات مردمی تدوین یک برنامه جامع انتقام ملی در وجوه مختلف نظامی، سیاسی و دیپلماتیک و اقتصادی است. برنامه جامعی که انتقام سختی از آمریکای جنایتکار و همدستان اروپایی اش بگیرد تا درس عبرتی برای همه آنها بشود.

نسیم آنلاین ؛ علیرضا فقیهی راد: آمریکا اردیبهشت 97 در جهت راهبرد فشار حداکثری علیه ایران از برجام خارج شد و تمامی تحریم های تعلیق شده را بازگرداند. زمانی که از راهبرد تحریمی نتیجه نگرفت برای تکمیل پروژه فشارحداکثری دست به اقدامی احمقانه و جنایتکارانه زد و فرمانده رشید اسلام سپبهد شهید قاسم سلیمانی را به شهادت رساند. با ترور سردار سلیمانی برای هیچ ایرانی فارغ از سلایق مختلف سیاسی دیگر در روح خباثت و وحاشیانه آمریکا تردیدی وجود ندارد.

اروپایی ها نیز نه تنها به تعهدات 11 گانه خود ذیل برجام عمل نکرده‌اند، بلکه با تبعیت از تحریم های آمریکا عملا به عنوان تکمیل کننده راهبرد فشار حداکثری آمریکا ایفای نقش کردند. اتحادیه اروپا طی این سال ها با وقت کشی و دادن وعده های پوچ دولت ایران را سرگرم و معطل نگه داشتند، وعده هایی چون کانال ویژه مالی SPV ، اینستکس ، ایجاد خط اعتباری توسط فرانسه و امثالهم که همین حداقل ها هم که نازل تر از نفت در برابر غذا هم بود عملی نشد. امروز کشورهای اروپایی وقیحانه رسما تهدید به اجرایی کردن مکانیسم ماشه می کنند و مقامات کشورهای خبیثی چون انگلیس و آلمان نیز جنایت وحشیانه آمریکا در به شهادت رساندن شهید سلیمانی را حمایت می کنند.

از طرفی امروز مردم سراسر ایران با بغض و خشمی انقلابی مطالبه «انتقام سخت» را از مقامات جمهوری اسلامی علیه آمریکا دارند و سیل خروشان تشییع پیکر شهدا حاکی از این مطالبه عمومی است. بنابراین در این شرایط که دشمن شمشیر را از رو کشیده و دست به هرجنایتی نیز می زند و برجام عملا تبدیل به جنازه ای شده، دیگر هیچ بهانه و توجیهی برای باقی ماندن در برجام وجود نخواهد داشت.

اما دیروز که زمان برداشتن گام پنجم کاهش تعهدات برجامی بود، دولت جمهوری اسلامی ایران بیانیه ای به این شرح صادر کرد: «جمهوری اسلامی ایران در گام پنجم کاهش تعهدات خود، آخرین مورد کلیدی از محدودیت های عملیاتی خود در برجام، یعنی «محدودیت در تعداد سانتریفیوژها» را کنار می گذارد. بدین ترتیب برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست و مِن بعد برنامه هسته ای ایران صرفا بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت. همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی کمافی السابق ادامه خواهد یافت. در صورت رفع تحریم ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود می باشد. سازمان انرژی اتمی موظف است در این چارچوب اقدامات و تمهیدات لازم را با هماهنگی رئیس جمهور اتخاذ نماید.»

در بررسی گام پنجم ضعیف دولت چند نکته قابل بررسی است:

۱. آنچه انتظار می رفت خروج کامل از برجام بود اما منحصر به برداشتن محدودیت در حوزه عملیاتی تعداد سانتریفیوژها شده است و به مساله اصلی و مهم نظارت ها و بازرسی های آنلاین که ایران حتی فراتر از پروتکل الحاقی پذیرفته است هیچ اشاره ای نشده است. یعنی امروز هر اقدامی هم انجام دهیم کاملا زیرنظر و چشم آمریکایی های جنایتکار خواهد بود و می تواند خسران جبران ناپذیری در این شرایط برای کشور داشته باشد.

۲. آنچنان که این بیانیه و توییت جناب ظریف وزیر امور خارجه نشان می دهد این گام را به عنوان آخرین گام کاهش تعهدات ذکر کرده اند در حالی که هنوز مساله نظارت ها و بازرسی های پذیرفته ذیل برجام باقی مانده است.

۳. متاسفانه در بیانیه ذکر شده «در صورت رفع تحریم ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود می باشد» و این یعنی کماکان دولت جمهوری اسلامی و دستگاه سیاست خارجی آن به آمریکا و اروپا و رفع تحریم ها امید دارند و با امید به آمریکا بیانیه را صادر کرده اند. معلوم نیست دیگر چه اتفاقی باید بیفتد تا جریان غرب گرا در دولت چشم طمع خود را از غرب و آمریکای ظالم بردارد.

۴. بهترین تصمیم و اقدام در این شرایط خروج فوری از برجام و NPT و رد لوایح استعماری FATF است و در مقابل براساس خواسته ها و مطالبات مردمی تدوین یک برنامه جامع انتقام ملی در وجوه مختلف نظامی، سیاسی و دیپلماتیک و اقتصادی است. برنامه جامعی که انتقام سختی از آمریکای جنایتکار و همدستان اروپایی اش بگیرد تا درس عبرتی برای همه آنها بشود.

ارسال نظر: