بیکاری منشا اصلی آسیب‌های اجتماعی است

کدخبر: 2343627

یک آسیب‌شناس با بیان اینکه منشا اصلی آسیب‌های اجتماعی بیکاری است، از موفقیتهای طرح جمع آوری معتادان متجاهر دفاع کرد.

قرائی مقدم درباره اقدام برای جمع‌آوری معتادان متجاهر از سطح شهر تهران، ‌ اظهار کرد:‌ این طرح از جمله طرح‌های موفق برای جمع‌آوری معتادان از سطح شهر است و با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده از سوی پلیس امکان بازگشت این افراد به سطح محلات دیگر وجود ندارد.

وی با بیان اینکه پیش از این تمامی طرح‌های جمع‌آوری معتادان متجاهر به دلیل نبود ظرفیت پذیرش مکانی رها می‌شدند، تاکید کرد:‌ در گذشته هر معتاد سه ماه نگهداری می‌شد و بعد از سه ماه رها می‌شد اما در طرح جدید با توجه به ایجاد فضای بزرگ هر معتاد تا زمانی که پاک نشود هر میزان زمان که نیاز باشد، ‌ نگهداری می‌شود. همچنین طبق برنامه ریزی جدید معتادان متجاهر دوره‌های کارورزی می‌بیند تا بعد از بازگشت به زندگی عادی بتوانند، کار کنند.

این آسیب‌شناس با اشاره به اینکه ۷۰ تا ۷۵ درصد معتادان متجاهر بعد از پاکسازی مجددا به اعتیاد بازمی‌گردند، تاکید کرد: عمده علت بازگشت به دلیل نبود کار و مددکاری موثر است. طرح جدید جمع‌آوری معتادان متجاهر از ابعاد مختلف از جمله سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کار خوبی است.

قرائی مقدم همچنین گفت:‌ مکتب شیکاگو که درباره جامعه شناسی شهری کار کرده است بر این باور است که آسیب‌های اجتماعی از راه یادگیری توسعه و منتقل و عادی سازی می شود به همین دلیل نبود معتادان متجاهر در کاهش آسیب‌ها موثر خواهد بود تصور کنید دختر و پسرانان نوجوان و جوان وقتی ببیند که افرادی بدون نگرانی در کنار خیابان‌ یا در بوستان‌ها به صورت مشترک مواد مخدر مصرف می‌کنند، برای آنها این رفتار نابهنجار عادی‌سازی می‌شود. علاوه بر این اقدام در پاک‌سازی محیط منظر عمومی نیز کار خوبی است.

وی با اشاره به توسعه مراکز نگهداری از سوی نهادهای مختلف نیز گفت:‌ همکاری مناسبی میان پلیس و سایر نهادها وجود دارد و این همکاری در کاهش آسیب‌های اجتماعی موثر است. البته درباره کاهش آسیب های اجتماعی وزارت کشور نیز برنامه جدی را در سطح شهرهای بزرگ و حتی کوچک در دستور کار است. لازم به ذکر است که از سال گذشته ستادی برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی تشکیل شده است که ماموریت این ستاد رفع آسیب‌های اجتماعی است.

قرائی‌مقدم اعلام کرد:‌ منشا اصلی آسیب‌های اجتماعی بیکاری است امیدواریم دولت و وزارت کار و رفاه اجتماعی در ایجاد اشتغال برای نیروهای جوان و فارغ‌التحصیل تلاش کنند.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: