هوشتان را با مصرف قهوه بالا ببرید

کدخبر: 2343412

قهوه و سایر نوشیدنی‌های حاوی کافئین در طول روز باعث افزایش هوشیاری و فکر کردن بهتر می‌شوند.

در این گزارش جدیدترین دانستنی‌های روز پزشکی که هر روز با آن سر و کار دارید را دنبال می‌کنیم.

برخی افراد در صبح از هوشیاری کاملی برخوردار نیستند به همین دلیل برای بدست آوردن تمرکز بیشتر خود بهتر است قهوه به مقدار کافی بنوشند.

افراد پرمشغله به دلیل داشتن دغدغه های زیاد زندگی نمی توانند تمرکز کافی بر تمام کارهای خود داشته باشند به همین دلیل دچار آشفتگی می شوند.

در حین فرد به مصرف قهوه و کافئین نیاز پیدا می‌کند، زیرا با کمتر خوابیدن می‌تواند زمان بیشتری را صرف کارهای خود بکند.

اما قهوه بهترین دوست افراد نیست. با اینکه مصرف معقول و به اندازه آن می‌تواند هوشیاری به همراه داشته باشد اما مصرف زیاد آن می‌تواند منجر به عوارضی برای سلامتی شود. نوشیدن قهوه و سایر نوشیدنی‌ های حاوی کافئین در طول روز باعث افزایش هوشیاری و فکر کردن بهتر می‌شوند؛ همچنین کافئین باعث افزایش هوشیاری بعد از بی‌خوابی می‌شود، مخلوط کافئین و گلوکوز به عنوان نوشیدنی انرژی‌زا کارایی ذهنی را بهبود می‌بخشد.

محققان می‌گویند حداکثر ۴۰۰ میلی گرم کافئین در روز برای بزرگسالان بی‌خطر است. این میزان از کافئین تقریباً برابر با چهار فنجان قهوه دم کرده، ۱۰ قوطی کولا یا دو فنجان نوشابه انرژی‌زا است. اگر چه مصرف کافئین ممکن است برای بزرگسالان ایمن باشد، اما ایده خوبی برای کودکان نیست و نوجوانان نیز باید مصرف آن را محدود کنند. در میان بزرگسالان نیز مصرف کافئین‌های سنگین می‌تواند عوارض جانبی ناخوشایندی را ایجاد کند.

در حالی که نوشیدن بیش از چهار فنجان قهوه در روز می‌تواند باعث میگرن، بی‌خوابی، عصبی شدن، بی‌قراری و موارد مضر دیگر هم شود.

کافئین ممکن است برای افرادی که حساسیت بالایی دارند یا دارو‌های خاصی را مصرف می‌کنند، گزینه خوبی نباشد.

زنان باردار یا کسانی که برای باردار شدن اقدام می‌کنند یا شیرده هستند، باید برای مصرف کافئین با پزشک خود مشورت کنند.

هنگام بی خوابی کافئین مصرف نکنید

اکثر بزرگسالان هر شب به ۷ یا ۸ ساعت خواب نیاز دارند. اما مصرف کافئین، حتی در بعد از ظهر‌ها هم می‌تواند در روند این خواب تاثیرگذار باشد و افراد را بی خواب کند. بی خوابی‌های مداوم، که حتی به دلیل بودن در محل کار، سفر، استرس یا مصرف بیش از حد کافئین باشد، اثرات سوئی را برای بدن به همراه دارد.

استفاده از کافئین برای کم کردن خواب می‌تواند باعث ایجاد یک سیکل ناخوشایند شود یعنی در طول روز ممکن است فرد کسل باشد اما کافئین افراد را از استراحت شبانه دور نگه می‌دارد و طول زمان خواب را کوتاه می‌کند.

اثرات لحظه‌ای و بلند مدت کافئین بر بدن

کافئین اثرات لحظه‌ای و بلند مدتی بر بدن می‌گذارد. تاثیرات لحظه‌ای تقریبا فورا شروع می‌شوند؛ به همین دلیل ممکن است با اولین جرعه قهوه احساس با انرژی بودن کنید.

این موضوع به خاطر این است که کافئین به راحتی وارد گردش خون شده و در عرض ۱۵ دقیقه روی شما تاثیر می‌گذارد.

تاثیر کامل کافئین بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه بعد از نوشیدن اولین جرعه خود را نشان می‌دهد. دقیقا به همین دلیل است که شما بلافاصله بعد از قهوه صبح احساس بیداری نمی‌کنید.

مهم نیست که چقدر قهوه مصرف می‌کنید، کافئین همیشه کارکرد بدن، مغز و نیز شیوه احساس را تغییر می‌دهد حتی می‌تواند نوع رفتارتان را نیز عوض کند.

این موضوع به خاطر این است که قهوه سیستم عصبی را تحریک می‌کند و همچنین روی مغز، نخاع و اعصاب نیز تاثیر می‌گذارد.

گاهی اوقات ممکن است بعد از مصرف کافئین احساس آشفتگی و دلهره، عصبی یا گیجی، سردرد، بالا رفتن ضربان قلب و فشارخون یا حتی تپش نامنظم قلب را احساس کنید.

مصرف کافئین حتی باعث از دست دادن آب بدن در دراز مدت می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند که با مصرف قهوه کافئین دار ممکن است از سرطان ریه تا حدودی پیشگیری کرد.

برخی تحقیقات نشان داده که قهوه کافئین دار از ابتلا به نقرس هم جلوگیری می‌کند، همچنین شواهد زیادی نشان می‌دهند که مصرف قهوه در طول زندگی ممکن است باعث بهبود مهارت‌های فکر کردن در خانم‌های بالای ۸۰ سال می‌شود. اگر به مقدار کافی و مناسب کافئین مصرف کنید ضرر چندانی نخواهد داشت.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: