ظریف و وانگ یی به گفتگو نشستند

کدخبر: 2343273

وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در پکن به گفتگو نشستند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که امروز (سه‌شنبه) برای دیدار و گفتگو با همتای چینی خود وارد پکن شد، بلافاصله پس از ورود به پکن دور نخست گفتگوهای خود را با «وانگ یی» همتای چینی خود آغاز کرد.

روابط دوجانبه، تحولات برجامی و مهمترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی محورهای اصلی گفتگوها در این دیدار است.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه و رضا زبیب دستیار وزیر خارجه در امور آسیا و اقیانوسیه در این دیدار حضور دارند.

این سومین سفر ظریف به چین در سالجاری شمسی است. رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت و شهریور ماه 1398 به پکن سفر و با همتای چینی دیدار کرده بود.

وزیر خارجه ایران پیش از پکن نیز در سفری به مسکو با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود دیدار و گفتگو کرد.

وزیر خارجه ایران پیش از این در مسکو و درباره سفرش به روسیه و چین گفته بود: ما همکاری‌های خوبی با روسیه و چین داریم و دو همکار استراتژیک و شریک راهبردی ما هستند و این گفتگوها را ادامه می‌دهیم و البته این گفتگوها در قالب مشورت‌های مستمری است که ما داریم و این هم ادامه همان مشورت‌هاست.(اینجا بخوانید)

«گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین دیروز (دوشنبه) در نشست مطبوعاتی از سفر ظریف به پکن به دعوت «وانگ یی» وزیر خارجه چین خبر داد و گفت: ظریف و وانگ یی با تمرکز بر «برنامه هسته‌ای ایران و دیگر موضوعات مورد علاقه طرفین» با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد.

این مقام چینی توضیح داد: «چین و ایران قصد دارند تلاش‌های مشترکی را در جهت حفظ توسعه پایدار روابط دوجانبه، حفظ برجام و تضمین صلح و ثبات خلیج فارس صورت دهند».

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز گفت که گفتگو و رایزنی در خصوص روابط دوجانبه، برجام و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی هدف این سفر است.

این سفر در شرایطی صورت گرفته است که از روز جمعه ششم دی ماه تا یکشنبه هشتم دی ماه رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین در شمال اقیانوس هند برگزار شد. از سوی دیگر چند روز دیگر به فرصت 60 روزه چهارم ایران به طرف‌های باقیمانده در برجام باقی مانده است.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: