رزمایش مرکب سال آینده در خزر

کدخبر: 2343228

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه در دریای خزر در حال برنامه ریزی رزمایش دریایی با مشارکت کشور‌های آن منطقه هستیم گفت: این رزمایش برای سال آینده پیش‌بینی شده است.

امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اهمیت برگزاری رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین افزود: سه قدرت بزرگ آسیایی نخستین بار در این منطقه، رزمایش مرکب را برگزار کردند و تاکنون پیش بینی چنین رزمایشی نمی‌شد.

وی ادامه داد:​ آمریکایی‌ها و غربی ها، سال‌ها در این منطقه سلطه داشتند و استکبار جهانی فشار زیادی را به این منطقه در سال‌های متمادی تحمیل کرده بود.

دشمنان باور نمی‌کنند بعد از تحریم‌ها رزمایش دریایی برگزار کنیم

امیر دریادار خانزادی اضافه کرد: آن‌ها پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، یکی از راهبردی‌ترین نقاط جهان را از دست دادند و مردم ایران حاکمیتی را در این منطقه برقرار کردند که تاکنون الهام بخش ملت‌های منطقه و جهان بوده است. آن‌ها نمی‌خواهند از این منطقه، قدرتی بیرون بیاید که پنجه در پنجه استکبار بیندازد و سیاست‌های آن‌ها را بر نتابد و به طور مستقل حرف خود را بزند.

امیر دریادار خانزادی ادامه داد: این قدرت نه تنها حرف مستقلی می‌زند بلکه با قدرت‌های بزرگ جهان، ائتلاف شکل می‌دهد و رزمایش برگزار می‌کند و این برای آن‌ها باورکردنی و پذیرفتنی نیست.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت:​ آن‌ها ۴۰ سال در همه ابعاد مختلف، تحریم‌هایی را به ایران اسلامی تحمیل کردند و باورشان نمی‌شود از زیر چنین تحریم هایی، ملتی سر بلند کند و نیروی دریایی قدرتمندی را به وجود بیاورد که رزمایشی را در دریا شکل دهد.

دزدی دریایی دست استکبار است

دریادار خانزادی افزود:​ در کنار هم قرار گرفتن سه قدرت آسیایی ایران، ​روسیه و چین، توانایی تولید روند را دارد و کشور‌هایی که روند تولید می‌کنند معمولاً دست بالاتر را دارند و این یکی از نکات مهمی است که برای آن‌ها نگرانی ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد:​ تاکنون هر رزمایشی که در منطقه شکل گرفته است یا آمریکایی‌ها آن‌ها را برنامه ریزی کردند و یا در آن دخالت و حضور ۱۰۰ درصدی داشتند. امیر دریادار خانزادی با اشاره به اینکه دزدی دریایی که دست استکبار در آن وجود دارد، در سالیان گذشته، خطوط دریای جهان را همواره مورد تهدید قرار داده است، گفت: به همین علت، رزمایش مرکب دریایی ایران، روسیه و چین با عنوان کمربند امنیت دریایی با موضوع امنیت، تاکید بسیار زیادی داشت. فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: تجربیات گذشته نشان داده است که عملیات آزادسازی کشتی‌ها از دست دزدان دریایی باید تمرین شود و این تمرین را در برنامه رزمایش پیش بینی کرده بودیم که به خوبی اجرا شد.

طراحی کتاب تاکتیکی ویژه رزمایش مرکب

دریادار خانزادی با تشریح برخی از ابعاد و تاکتیک‌های این رزمایش گفت: کتاب تاکتیکی برای نیرو‌هایی با عملیات مشترک طراحی شد که در چند رزمایش داخلی نیروی دریایی به خوبی تمرین شد و در این رزمایش هم نخستین بار، ​ این کتاب را مطرح کردیم که طرف‌های روسی و چینی آن را تایید کردند و برنامه ریزی رزمایش برای تبادل اطلاعات و گفت و گوی پشت مدار‌های مخابراتی بر مبنای این کتاب شکل گرفت که نخستین بار در تاریخ ایران اسلامی برای انجام عملیات مرکب طراحی شده است. وی با اشاره به اینکه روسیه و چین با پیشرفته‌ترین تجهیزات در این رزمایش شرکت کردند، گفت: ناوشکن روسی به همراه دو شناور پشتیبانی دیگر در این رزمایش شرکت داشت که یکی از پیشرفته‌ترین شناور‌های جنگ ضد زیردریایی است و توانایی دارد هر زیردریایی را در هر عمقی، شناسایی، ​ رهگیری و هدف قرار دهد. فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود:​ ناوشکن چینی‌ها هم بسیار مجهز و به روز بوده است و جمهوری اسلامی ایران هم توان مورد نیاز را متناسب با ترکیب این رزمایش به پای کار آورد.

خلیج فارس امن است و برگزاری رزمایش در آنجا موضوعیت ندارد

وی با اشاره به اینکه دستیابی به امنیت جمعی با همکاری کشور‌های منطقه برای ما اولویت دارد، افزود:​ از این کشور‌ها هم برای مشارکت در این رزمایش دعوت می‌کنیم و امکان الحاق آن‌ها به این رزمایش وجود دارد. امیر دریادار خانزادی اضافه کرد: در دریای خزر هم در حال برنامه‌ریزی رزمایش با مشارکت کشور‌های منطقه خزر هستیم تا به زودی رزمایش دریایی را برگزار کنیم که برای سال آینده پیش بینی شده است. فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت:​ خلیج فارس، ​آبگیر امنی است و تهدیدی در آن وجود ندارد بنابراین برنامه ریزی برای تمرین و رزمایش دریایی در آن جا، موضوعیت ندارد و تنها تهدیدی که در آن جا متصور است وجود آمریکا، انگلیس و رژیم اشغالگر قدس است. امیردریادار خانزادی افزود: تروریست دریایی و دیگر ابعاد تهدیدات در منطقه شمال اقیانوس هند وجود دارد که برای رزمایش مشترک، انتخاب شده است.

در سال‌‌های آینده وسعت منطقه رزمایش را بیشتر خواهیم کرد

وی اضافه کرد:​ در سال‌های آینده در صورت برگزاری رزمایش، در همین منطقه برگزار می‌شود البته ممکن است متناسب با شرایط، وسعت منطقه تمرین، گسترده‌تر و بیشتر از ۱۷ هزار کیلومتر مربع رزمایش اخیر باشد. دریادار خانزادی گفت: برگزاری رزمایش مرکب دریایی ایران، روسیه و چین در گسترده ۱۷ هزار کیلومتر مربع نشان دهنده اقتدار است به این معنا که نیروی دریایی کشور‌های شرکت کننده توانایی آن را دارند که کنترل کامل بر این منطقه داشته باشند. فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره ائتلاف نمایشی برخی کشور‌ها در خلیج فارس گفت:​ این ائتلاف، نمایشی است و موضوعیت ندارد، زیرا در خلیج فارس ناامنی وجود ندارد و این کار آن‌ها هدر دادن سرمایه هاست. وی افزود: برابر برنامه، نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران تا پایان سال حتما رزمایش‌هایی را در پیش دارند که نیروی دریایی هم بخش مهمی از آن‌ها خواهد بود.

رزمایشی را در منطقه اقیانوس هند، اجرا خواهیم کرد

دریادار خانزادی اضافه کرد: در زمینه رزمایش‌های مرکب هم، برابر تعهدی که در قبال اجلاس فرماندهان نیرو‌های دریایی اقیانوس هند داریم و اکنون هم مسئولیت ریاست دوره‌ای آن اجلاس را بر عهده داریم، همزمان ریاست کارگروه امنیت دریایی آن اجلاس هم برعهده ماست که در قالب آن، رزمایشی را در منطقه اقیانوس هند، اجرا خواهیم کرد. او ادامه داد: در این کارگروه ۱۵ کشور عضو هستند و تاکنون چند کشور اعلام کردند شناور‌های خود را اعزام می‌کنند و طرح ریزی رزمایش به طور کامل انجام شده است و تعدادی زیادی کشور از سراسر جهان علاقمندند در این رزمایش به عنوان ناظر حضور داشته باشند حتی یکی از کشور‌ها که به دریا دسترسی ندارد اعلام کرد که علاقمند است در این رزمایش شرکت داشته باشد. دریادار خانزادی افزود:​ در زمینه ساخت تجهیزات مشکلی نداریم و دانش، زیرساخت و فناوری‌های آن در کشورمان وجود دارد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: هیچ محدودیت مالی و اعتباری هم برای ساخت این تجهیزات نداریم. وی اضافه کرد: برابر وعده‌ای که وزارت دفاع داده است برای بهمن، پیش بینی الحاق ناوشکن «دنا» را به ناوگان نیروی دریایی در بندر عباس داریم و همزمان ناو "مین شکار" بومی نیروی دریایی در بندر عباس، الحاق خواهد شد.

دعوت از نیروی دریایی ایران برای بازدید از بنادر روسیه

دریادار خانزادی با اشاره به ماموریت‌های بین المللی نیروی دریایی گفت: یکی از ماموریت‌های دور دریانوردی که در سال آینده انجام می‌شود، بازدید از بنادر کشور روسیه است که دعوتنامه آن رسیده است و متناسب با برنامه ریزی و ابلاغیه‌ای که از طرف ستاد دریافت می‌کنیم برای این ماموریت، برنامه ریزی خواهیم کرد. وی با بیان اینکه ناوگان تجاری دریایی ایران در آب‌های بین المللی در امنیت کامل است، افزود: در موضوع جبل الطارق، هیچ وقت تصور نمی‌کردیم شناوری که با رعایت همه قوانین بین المللی در دریای آزاد، دریانوردی می‌کند مورد تعرض و دزدی و راهزنی دریایی انگلیس قرار بگیرد، قطعاً اگر بخواهد تکرار شود پاسخ محکمی را دریافت می‌کنند.

دریادار خانزادی افزود: دریای سرخ در ماه‌های گذشته ناامن بود به همین علت برای عبور ایمن شناورهایمان، در ماه‌های گذشته، اسکورت مستقیم انجام دادیم. وی تصریح کرد: رزمایش مرکب دریایی ایران، روسیه و چین از ۶ دی با حضور یگان‌های سطحی روسیه و چین در بندر شهید بهشتی چابهار آغاز و در طول ۳ روز برگزاری این رزمایش، تمرینات مختلفی از جمله تیراندازی سطحی، امداد و نجات دریایی، اطفای حریق و مقابله با دزدی دریایی اجرا شد.

«خبرگزاری صدا و سیما»

ارسال نظر: