سخنرانی امسال رهبر کره شمالی مهم برای جهان

کدخبر: 2343215

کیم جونگ اون روز چهارشنبه سخنرانی را به مناسبت سال نوی میلادی ایراد خواهد کرد؛ فرصتی که احتمالا رهبر کره شمالی تهدیدهایش علیه آمریکا را پس از اتمام ضرب‌الاجل پایان سال شرح می‌دهد.

کیم جونگ اون روز چهارشنبه سخنرانی را به مناسبت سال نوی میلادی ایراد خواهد کرد؛ فرصتی که احتمالا رهبر کره شمالی تهدیدهایش علیه آمریکا را پس از اتمام ضرب‌الاجل پایان سال شرح می‌دهد.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در آستانه این سخنرانی امروز (دوشنبه) دیداری با مقامات ارشد حزب حاکم داشت که در آن تاکید کرد: انجام اقدامات تهاجمی و مثبت برای تضمین کامل حق حاکمیت و امنیت کره شمالی لازم و ضروری است.

مذاکرات اتمی میان کره شمالی و آمریکا از زمان ناکامی نشست فوریه میان رهبران این دو کشور در هانوی به حالت تعلیق درآمده است.

پیونگ یانگ خواستار کاهش تحریم‌های بین‌المللی است که بر برنامه‌های موشکی و اتمی‌اش اعمال شده، در حالی که واشنگتن بر انجام اقدامات ملموس از سوی کره شمالی در راستای خلع تسلیحات اتمی تاکید دارد.

کره شمالی تاکنون به طور صریح اعلام نکرده که اگر آمریکا تا پایان ضرب الاجل سازش‌های جدیدی را پیشنهاد نکند، چه راه جدیدی را در پیش خواهد گرفت و انتظار می‌رود کیم جونگ اون در جریان سخنرانی روز چهارشنبه این موضوع را مشخص کند.

اوایل ماه جاری میلادی، چین و روسیه که دو شریک اقتصادی بزرگ کره شمالی محسوب می‌شوند کاهش تحریم‌های سازمان ملل علیه پیونگ یانگ را پیشنهاد داده‌اند و تحلیلگران می‌گویند که به احتمال زیاد کیم به دنبال سوء‌استفاده از اختلافات میان واشنگتن، پکن و مسکو است.

"هنری فرون"، از مرکز سیاست بین‌المللی در آمریکا گفت: این راه جدید احتمالا همان راه قدیمی است و موضوع خلع تسلیحات اتمی قطعا کنار گذاشته می‌شود.

وی افزود: آنچه کره شمالی به عنوان راهی جدید ترجیح می‌دهد نسبت به راه‌های دو سال گذشته متفاوت است اما نهایتا بازگشت به همان موضع قدیمی در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما خواهد بود.

هنری فرون افزود: این راه جدید بر افزایش فشار نظامی و مقاومت اقتصادی کره شمالی در برابر تحریم‌ها در حالی که خواستار صلح و عادی‌سازی بدون قید و شرط پیش از آغاز مذاکرات در خصوص خلع تسلیحات اتمی می‌شود، متمرکز خواهد بود.

گمانه‌زنی‌ها در رابطه با این‌که پیونگ یانگ ممکن است مهلت قانونی خود در خصوص آزمایشات موشک بالستیک قاره‌پیما را کنار بگذارد قوت گرفته است.

سخنرانی روز چهارشنبه هشتمین سخنرانی کیم جونگ اون به مناسبت آغاز سال نوی میلادی پس از احیای این سنت است؛ سنتی که توسط کیم ایل سونگ، بنیان‌گذار کره شمالی و پدر بزرگ کیم جونگ اون بنا گذاشته شده بود، اما در دوران حکومت پدر کیم جونگ اون متوقف شد.

این یک لحظه کلیدی در تقویم سیاسی کره شمالی است که گذشته را مرور می‌کند، اهدافی را برای آینده تعیین می‌کند و به طور کامل متن آن در روزنامه رودن سیمون منتشر می‌شود.

«خبرگزاری ایسنا»

ارسال نظر: