۹ دی، بهانه‌ای برای مبارزه با فتنه اقتصادی

کدخبر: 2343188

امروز دهمین سالگرد بزرگداشت حرکت مردمی در روز ۹ دی سال ۸۸ است. تفاوت بزرگداشت امسال با سال‌های قبل، توجه به ابعاد جدید فتنه در کشورمان است؛ فتنه‌ای که بر بنیان‌های ضعیف اقتصادی کشور دست گذاشته و مترصد بهره‌برداری سیاسی از آن است.

اگر فتنه سیاسی پیش‌آمده از قبل اعتراضات به افزایش نرخ بنزین را به فتنه 98 تعبیر کنیم، این فتنه ناامیدی مردم، القای ناکارآمدی نظام، ناتوان نشان دادن حکومت اسلامی در حل مسائل کشور، تولید شبهات معرفتی و نظری در ذهن هسته سخت و شبکه وفادار به نظام، ایجاد احساس ناامیدی و بی‌آیندگی در جوانان، سرایت دادن علت برخی بی‌تدبیری‌ها به مرکزیت نظام و ایجاد فاصله عاطفی بین مستضعفان و ساختار نظام را دنبال می‌کرد. نفوذی‌ها و فتنه‌گران در غائله اخیر تلاش کردند تا سرمایه اجتماعی و اعتماد متقابل مردم و نظام اسلامی را مخدوش کنند. نکته جالب آنجاست که بانیان فتنه سیاسی 88، حامیان توطئه اقتصادی 98 بودند و این جریان فاسد سیاسی و اقتصادی، ریشه مشکلات فراوان طبقات متوسط و مستضعفان هستند.

از سوی دیگر کسانی که فتنه 88 را به راه انداختند و آمریکا را به تحریم‌های بیشتر علیه ملت ایران تحریک کردند، نمی‌توانند در توطئه اقتصادی 98، منافقانه ژست حمایت از مردم بگیرند. «دولت ایران همچنان به نقض جدی، منظم و مداوم نقض حقوق بشر، از جمله سرکوب آزادی بیان و آزادی مذهبی، بازداشت غیرقانونی طولانی‌مدت، شکنجه و اعدام‌ها ادامه می‌دهد. چنین موارد نقضی پس از انتخابات ریاست‌‌جمهوری جعلی در ایران در 12 ژوئن 2009(22 خرداد 1388) افزایش یافته است.» این جملات گزارش یک سایت خبری یا اظهارنظر یک مسوول آمریکایی پس از انتخابات خرداد 1388 در ایران نیست؛ این‌ها بخشی از عبارات به کار رفته در «قانون جامع تحریم‌های ایران» است که در تیر سال 89 به تصویب رسیده است. به نظر می‌رسد فتنه 88 اگرچه یک اتفاق سیاسی بود، اما اثرات بسیاری بر ذهن تصمیم‌گیران آمریکایی داشت که نهایتا منجر به افزایش و تشدید تحریم‌ها و فشار اقتصادی علیه ایران شد.

در دوران پسافتنه علاوه بر افزایش سختگیری‌ها، قوانین جدید تحریمی علیه ایران وضع شد که تاکنون علیه هیچ‌ کشوری در دنیا وضع نشده است. آمریکا به پشتوانه سیستم مالی و حاکمیت دلار از سال ۲۰۰۹ و بعد از اتفاقات ۱۳۸۸، علاوه بر افزایش سختگیری‌ها علیه بانک‌های غیر‌آمریکایی که با ایران کار می‌کنند، قوانین تحریم‌های ثانویه بانکی را علیه ایران اعمال کرد. از آن پس اصطلاح تحریم‌های فلج‌کننده به جای تحریم‌های هوشمند بیشتر بر زبان مسوولان آمریکایی جاری می‌شد.

از طرف دیگر، فتنه‌گران 88 و شخص محمد خاتمی که با تکرارهای خود، دولت ناتوان فعلی را به مردم تحمیل کردند، نمی‌توانند از مسوولیت خود در ایجاد چالش‌های اقتصادی امروز مردم فرار کنند. بسیاری از تحلیلگران، گفت‌وگوی صادقانه با مردم را راه‌حل می‌دانند تا از طریق این گفت‌وگو به آنها اثبات شود که تنها راه حل مشکلات و مسیر صحیح عبور از فشارهای فعلی، انتخاب و رای مسوولانه و عالمانه آنها در انتخابات مجلس است؛ موضوعی که می‌تواند در انتخابات‌های بعدی مانند مجلس یازدهم و ریاست‌‌جمهوری دوازدهم، به انتخاب دقیق‌تر و هوشمندانه‌تر مردم بینجامد.

تلاش برای غافل‌سازی ایران از پیچ تمدنی‌اش

بر اساس یک تحلیل تمدنی دقیق، نظام اسلامی در حال جهش‌های بزرگ تاریخی است؛ غرب‌گرایان می‌خواهند با زمینگیر‌کردن نظام در داخل و ایجاد چالش‌های اقتصادی خرد و کلان، از پیچ تمدنی ایران اسلامی غفلت کنیم و با گرفتاری در مشکلات اقتصادی و اجتماعی روزمره داخلی، نتوانیم به نقش‌ها و وظایف منطقه‌ای و جهانی خود توجه و التفات کنیم. از سوی دیگر، قابل پیش‌بینی بود که اقتصاد مبتنی بر یکسویه‌نگری برجام، به بی‌تدبیری بنزینی و سوء‌مدیریت اقتصادی منجر شود. اگر فتنه اکنون کشور، زیرساخت اقتصادی دارد، معنای 9 دی در سال 98، حضور فعال نخبگان و مردم در تحقق اقتصاد مقاومتی و پیگیری مجدانه رونق تولید ملی و تاکید بر فعال‌سازی مردمی عرصه‌های رشد اقتصادی و مقابله با بیکاری جوانان است. جریان انقلابی باید خالصانه صدای مستضعفان و طبقات ضعیف باشد.

هدف قراردادن محبوبیت و اعتبار رهبر انقلاب و بازتولید خبر و التهاب آشوب‌های پی‌درپی برای مشغول و ناکارآمدن کردن سیستم‌های کارآمد نظام، دو هدفی است که خط غربی و صهیونیستی توسط آن دو در پی مشروعیت‌زدایی از نظام است. با این حال، باید با کار رسانه‌ای و تبلیغاتی قوی به مردم یادآور شد که منشأ و عوامل فشار اقتصادی در دهه اخیر همان عوامل تحریک و تهییج به اغتشاش و ناامنی هستند.

تغییر شکل و ماهیت فتنه 98

بسیاری از گسست‌ها و شکاف‌های اقتصادی موجود در کشور، محصول تحریم و فشار اقتصادی، رهاسازی مدیریت داخلی اقتصاد به بهانه مذاکره، فضاسازی برای سازش به‌عنوان راه‌حل جعلی و القایی، ایجاد زمینه اغتشاش در میان اعتراضات اقتصادی ناشی از بی‌تدبیری اقتصادی یا ناکارآمدی مذاکرات فرسایشی است؛ بنابراین، اگرچه فتنه سال 88 درونمایه سیاسی داشت و تجمع گسترده مردمی در روز 9 دی آن سال در سراسر کشور نیز در محکومیت فتنه‌انگیزی سیاسی برخی رجال بی‌بصیرت انجام شد، لیکن این بدان معنا نیست که درونمایه بزرگداشت 9 دی هر سال، صرفا سیاسی باشد و سیاسی بماند. امسال و با توجه به اغتشاشات اخیر که زیربنای اقتصادی داشت، باید نهم دی را بیشتر به موضوعات اقتصادی و یافتن راه‌های جلوگیری از فتنه‌های احتمالی برآمده از آن اختصاص دهیم.

«روزنامه صبح نو»

ارسال نظر: