۲۰۲۰ سالی سرنوشت ساز برای آلمان و اتحادیه اروپا

کدخبر: 2343136

یک رسانه آلمانی در مطلبی سال ۲۰۲۰ را با توجه به تحولاتی که در آن به وقوع خواهد پیوست برای آلمان و اتحادیه اروپا سالی سرنوشت ساز ارزیابی کرد.

سایت رادیو آلمان در گزارشی سال 2020 را سالی سرنوشت ساز برای آلمان و اتحادیه اروپا ارزیابی کرده و نوشت: در اول جولای سال 2020 جمهوری فدرال آلمان ریاست دوره‌ای بر اتحادیه اروپا را بر عهده می گیرد. اینکه این تاریخ تا به حال در بحث های سیاست داخلی آلمان هیچ نقشی نداشته است، به افکار گسترده‌ای که در بین شهروندان آلمانی وجود دارد بر می گردد.

بسیاری از شهروندان آلمانی همچنان این رویا را دارند که کشورشان یک سوئیس بزرگ باشد که به غیر از خودش مسئولیت دیگری در قبال دیگران ندارد. اما چنین نقشی برای آلمان به عنوان قدرتمندترین کشور اقتصادی اروپا ممکن نیست. علاوه بر این در حال حاضر این مسئله قابل تشخیص است که سال 2020 سالی سرنوشت ساز برای جایگاه آلمان و اتحادیه اروپا در دنیا محسوب می شود.

این مسئله به فاکتورهای زیادی ارتباط دارد. بازیگرانی در واشنگتن و پکن با همه قدرت در راستای یک جدایی تکنولوژیک اقتصاد جهانی کار می کنند. اروپا در معرض این خطر قرار دارد که در مسائل تجاری و یا به دلیل مسئله مشارکت شرکت چینی هوآووی در پروژه اینترنت نسل پنجم آینده، گرفتار این جبهه گیری ها شود.

روسیه هم در شرق خود را بسیج می کند و در تمام مناطق بحرانی اطراف اتحادیه اروپا از سوریه گرفته تا لیبی خود را درگیر کرده و به این ترتیب به نوعی نگهبان برای مسیرهای پناهندگی به اروپا تبدیل شده است.

با توجه به مسئله برگزیت هم همان گونه که آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان گفته است یک رقیب جدید در برابر دروازه اتحادیه اروپا شکل می گیرد.

در ادامه این گزارش آمده است: مرکل و امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در واقع این پاسخ را به این چالش ها می دهند که اتحادیه اروپا باید هر چه سریع تر از استقلال و حاکمیت خود دفاع کرده و یا آن را توسعه دهد. این امر درباره سیاست های دفاعی و سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین استقلال فناوری در زمینه تراشه ها، باتری ها و یا شبکه های تلفن همراه صدق می کند.

مرکل و ماکرون در یک مسئله دیگر هم با هم اتفاق نظر دارند و آن این است که این موفقیت ها حاصل نمی شود بدون اینکه آلمان مسئولیت بیشتری را بر عهده گیرد.

البته در پاریس و بسیاری از دیگر شرکای آلمان در اتحادیه اروپا این نگرانی افزایش پیدا می کند که عرصه سیاست آلمان قدرت تصمیم گیری های ضروری سخت در این اتحادیه را ندارد. بحث ها در آلمان همچنان با موضع گیری های ایدئولوژیکی که با زمان متناسب نیست همراه است.

در این اوضاع حداقل دو تحول کاملا قابل پیش بینی است، اول اینکه آلمان مجبور است نه تنها در عرصه سیاست خارجی بلکه از نظر نظامی قدرتمندانه تر وارد عمل شود.

دوم اینکه آلمان باید در اتحادیه اروپا اقدامات بیشتری انجام دهد. بدون پول بیشتر هیچ گونه سازشی در چارچوب مالی آینده اتحادیه اروپا وجود نخواهد داشت. بدون تعهد به مسئله اروپای بیشتر این اتحادیه نمی تواند وظایف خود در زمینه تحقیقات، حفاظت از آب و هوا، حفاظت از مرزهای خارجی، دفاعی و تکمیل یک بازار سرمایه واحد و یک هماهنگی اجتماعی در مناسبات زندگی را برآورده کند.

علاوه بر این اینکه دوباره تعادل قدرت در اتحادیه اروپا تغییر می کند هم شرایط را سخت می کند. رئیس جمهور فرانسه با توجه به موضع گیری های اخیر خود درباره ناتو و گسترش اتحادیه اروپا، به گفته بسیاری از دیپلمات های اروپایی خود را به کناری می کشد و در این شرایط ناگهان همه چشم ها به آلمان دوخته می شود.

اما انتظارات هم بسیار بالا است، دولت فدرال آلمان نه تنها باید در سال 2020 اتحادیه اروپا را متحد نگه دارد، همچنین باید قدرت کافی برای پیشبرد قاطعانه این اتحادیه را هم داشته باشد.

البته این تحولات به هیچ عنوان بدون جایگزین نیست. آلمانی ها می توانند به رویای بزرگ خود برای ایجاد یک سوئیس بزرگ ادامه دهند. در این صورت این مسئله مشخص خواهد شد که آن ها در این شرایط هم مسئولیت هایی دارند. در این صورت اتحادیه اروپا در سال 2020 به توپ بازی قدرت های بزرگی مانند ایالات متحده و چین تبدیل می شود.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: