لس‌آنجلس‌تایمز: آمریکا در بحث کره شمالی به خانه اول خود بازگشت

کدخبر: 2343057

یک روزنامه مشهور آمریکایی در تحلیلی به بررسی تحولات اخیر در روابط واشنگتن و پیونگ‌یانگ و به بن‌بست رسیدن مذاکرات هسته‌ای دو کشور پرداخته است.

روزنامه لس‌آنجلس تایمز در مطلبی ضمن اشاره به تشدید تنش بین آمریکا و کره شمالی نوشت: زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به‌خلاف همه رؤسای جمهور قبلی این کشور برای دیدار با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در سال 2018 موافقت کرد، دو کره این مسئله را فرصت بزرگی برای بهبود شرایط شبه‌جزیره کره ارزیابی کردند.

تلاش‌های آمریکا طی 25 سال گذشته برای مهار بلندپروازی‌های کره شمالی در نهایت نتیجه‌ای جز اقدامات تحریک‌آمیز از سوی دو طرف و اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه پیونگ‌یانگ نداشته و این تلاش‌ها کمترین نتیجه و فایده‌ای به‌همراه نداشته است.

روزنامه لس‌آنجس تایمز نوشت: تمایل ترامپ برای بازنگری در همه اتفاقات و تلاش‌های گذشته و تغییر رویه در قبال کره شمالی، با استقبال رهبران دو کره روبه‌رو شد. پس از نخستین دیدار ترامپ با رهبر کره شمالی در سنگاپور، کیم جونگ اون از رویکرد بی‌نظیر رئیس جمهور آمریکا استقبال کرد و چند ماه بعد رئیس جمهور کره جنوبی نیز به ترامپ گفت که او تنها شخصی است که می‌تواند مشکلات شبه‌جزیره کره را حل‌وفصل کند.

خود ترامپ نیز تصور می‌کرد که می‌تواند به پیشرفت‌های مثبت و چشمگیری در قبال کره شمالی دست یابد.

ترامپ در فوریه 2019 در آستانه دومین دیدار با رهبر کره شمالی گفت: مردم می‌گویند "ترامپ احمق و نادان است."، شما می‌دانید که نتیجه ای حاصل شده است؟ یک روابط بسیار خوب... هیچ کس دیگری نمی‌توانست این کار را انجام دهد.

با انجام سه دیدار بین رهبران دو کشور و رد و بدل شدن نامه‌های متعدد، اکنون آمریکا خود را در خانه اول می‌بیند. کره شمالی بار دیگر به آزمایش موشک‌های بالستیک روی آورده است و ده‌ها موشک کوتاه‌برد را طی سال جاری شلیک کرده است. تنش‌ها در روابط دو کشور بار دیگر افزایش یافته است.

ضرب‌الاجل یک‌ساله کره شمالی برای مذاکره با آمریکا رو به پایان است و پیونگ‌یانگ هشدار داده که در صورت به نتیجه نرسیدن این مذاکرات، مسیر جدیدی را در پیش خواهد گرفت.

استفن بیگن فرستاده ویژه آمریکا در امور کره شمالی در جریان سفر ماه جاری خود به کره جنوبی از پیونگ‌یانگ خواست تا از این فرصت استفاده کرده و مذاکرات به‌بن‌بست‌رسیده بین دو کشور را از سر بگیرد.

بن‌بست در مذاکرات هسته‌ای آمریکا و کره شمالی به‌نوعی یادآور اتفاقات دوره دوم ریاست جمهوری کلینتون است، زمانی که توافق دو کشور در سال 1994 میلادی با شکست روبه‌رو شد. آمریکا از یک طرف کره شمالی را به تقلب و عدم پایبندی به تعهدات خود برای تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای متهم کرد و پیونگ‌یانگ نیز از سوی دیگر ایالات متحده را متهم به نقض تعهداتش کرد.

در سال 1998 میلادی کره شمالی نخستین موشک بالستیک را به‌سوی ژاپن شلیک کرد، آن هم در شرایطی که مذاکرات دو طرف با بن‌بست روبه‌رو شده بود.

رابرت کارلین مشاور سابق وزارت خارجه آمریکا در مذاکرات هسته‌ای کره شمالی در این باره گفت: شرایط امروز شبیه رویدادهای اکتبر 1998 میلادی است. شرایط در شبه‌جزیره کره به‌سرعت رو به وخامت است. این شرایط می‌تواند طی چند ماه خطرناک شود. اگر ساختار فعلی مذاکرات از بین برود، راهکارهای معدود و ناچیزی برای حفظ امنیت در منطقه وجود دارد.

کلینتون در ابتدا قصد داشت با سفر به پیونگ‌یانگ، توافق بین دو کشور را نهایی کند ولی بعداً این تصمیم را لغو کرد. دولت جورج دبلیو بوش که جان بولتون را به‌عنوان معاون وزیر خارجه در اختیار داشت، این توافق را لغو کرد، آن هم با کره شمالی که به‌تازگی از سوی آمریکا بخشی از محور شرارت معرفی شده بود.

کیم کای گوان مشاور وزیر خارجه کره شمالی در اظهاراتی تأکید کرد: ما دیگر علاقه‌ای به چنین مذاکراتی که هیچ نتیجه‌ای برای ما ندارد، نخواهیم داشت.

توافق چهارپاراگرافی رهبران آمریکا و کره شمالی در ژوئن گذشته در سنگاپور کمترین پیشرفتی نداشته و رهبر کره شمالی تنها متعهد شده است که برای خلع سلاح کامل شبه‌جزیره کره همکاری کند. این مسئله به‌مراتب کمتر از تعهداتی است که کره شمالی در سال 1994 میلادی قبول کرده بود.

دومین دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی در فوریه نیز دقیقاً با همان مشکلات روبه‌رو شد و دو طرف یکدیگر را عامل اصلی شکست مذاکرات معرفی کردند.

تحلیلگران به‌شدت نگران اقدامات کره شمالی و واکنش آمریکا به این اقدامات و هرگونه اشتباه محاسباتی از سوی دو کشور هستند که می‌تواند موجب تشدید تنش‌ها در منطقه شود.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: