با تصویب لوایح درخواستی FATF ابزار حقوقی به دشمنان تقدیم می‌کنیم

کدخبر: 2343055

یک کارشناس روابط بین الملل در خصوص اینکه گفته می شود «با تصویب نکردن لوایح FATF ابزار حقوقی دست طرف مقابل خواهیم داد»، گفت: ایران هم اکنون از نظر سیاسی متهم به پولشویی و حمایت مالی از تروریسم است اما به لحاظ حقوقی طرف مقابل هیچ دست آویزی علیه جمهوری اسلامی ندارد.

هادی حسینی کارشناس روابط بین الملل در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد با موضوع بررسی تبعات پیوستن و نپیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی FATF گفت: ایران قرار نیست به اف. ای. تی. اف بپیوندد. واقع امر اینکه ایران را به این گروه راه نمی دهند تا بخواهد بپیوندد.

وی همچنین اظهارداشت: اف. ای. تی. اف ۳۹ عضو دارد که این اعضا سیاست گذار هستند و استانداردها را اعمال می کنند و کشورهایی مثل ایران و ممالک دیگر باید مجری این سیاست ها باشند.

این کارشناس روابط بین الملل گفت: آنچه که دولت اصرار دارد بپیوندد اف. ای. تی. اف نیست بلکه دو کنوانسیون سازمان ملل متحد به نام های «پالرمو» و «سی. اف. تی» است.

وی افزود: گروه ویژه اقدام مالی در یکی از استاندارد های خود به کشورهای مختلف دنیا توصیه کرده که به این کنوانسیون ها بپیوندند.

حسینی در پاسخ به اینکه برخی ها می گویند «ایران از یک طرف از سوی آمریکا تحریم شده و اگر «پالرمو» و «سی. اف. تی» هم اجرا نشود به یقین تحریم های مضاعفی علیه جمهوری اسلامی اعمال می شود»، اظهارداشت: حققیت قضیه اینکه اف. ای. تی. اف قدرت تحریم کردن ندارد.

وی ادامه داد: این سازمان اگر بخواهد از لیست اقدامات مقابله ای (سیاه) علیه ایران هم استفاده کند این اقدامات جنس تحریمی و قطع روابط بانکی ندارد فقط توصیه می کندکه کشورها در تعامل با ایران و سایر ممالک احتیاط کنند.

این کارشناس روابط بین الملل گفت: ایران در حال حاضر نیز در لیست سیاه اف. ای. تی. اف قرار دارد. ادعا می شود ایران از لیست سیاه اف. ای. تی. اف تعلیق شده است حال سئوال اینکه لیست سیاه چیست؟ این لیست دارای ۹ اقدام مقابله ای که مهمترین این اقدامات شناسایی مشتری بصورت تقویت شده است.

وی به رادیو اقتصاد توضیح داد: این اقدام از ابتدای تعلیق علیه ایران اعمال می شد.

این کارشناس روابط بین الملل گفت: هم اکنون از مجموع ۹ اقدام مقابله ای ۴ اقدام از قبیل «شناسایی مشتری بصورت تقویت شده»، «مراقب بودن کشورهای دیگر درزمینه شعب بانکی ایران در خارج از کشور»، «شعب خارجی در داخل ایران» و «گزارش دهی مضاعف» علیه ایران در حال اعمال است.

وی افزود: بواسطه تحریم های آمریکا خود وزارت خزانه داری این کشور قبل از اینکه اف. ای. تی. اف این اقدامات مقابله ای را علیه ایران اعمال کند در بانک مرکزی عمده کشورهای شریک تجاری ایران مثل عراق ناظر فرستاده است.

حسینی تصریح کرد: این اقدامات مقابله ای اف. ای. تی. اف علیه جمهوری اسلامی در عمل برای ایرانی ها خاطره است چرا که اقدامات بسیار شدیدتری علیه جمهوری اسلامی ایران از سوی آمریکا در حال اعمال است.

وی همچنین در خصوص اینکه گفته می شود «با تصویب نکردن لوایح اف. ای. تی. اف ابزار حقوقی دست طرف مقابل خواهیم داد»، گفت: ایران هم اکنون از نظر سیاسی متهم به پولشویی و حمایت مالی از تروریسم است اما به لحاظ حقوقی طرف مقابل هیچ دست آویزی از جمهوری اسلامی ندارد.

این کارشناس روابط بین الملل افزود: ایران از روزی در بحث هسته ای از نظر حقوقی ملزم به پاسخگویی شد که به عضویت ان. پی. تی در آمد.

وی اظهارداشت: اگر ایران به کنوانسیون های مزبور بپیوندد یک ابزار قوی حقوقی به دست طرف های مقابل خواهد داد که رفتار ایران را به شدت کنترل کنند.

حسینی به رادیو اقتصاد یادآورشد: ایران از روزی که به این کنوانسیون ها بپیوندد باید در قبال تمامی این مسائل پاسخگو باشد.

با پیوستن ایران به FATF تحریم های بانکی برطرف نمی شود

اکبر ترکان مشاور پیشین رئیس جمهور و دبیر سابق شورایعالی هماهنگی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی کشور نیز در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد گفت: قواعدی که اکنون بین بانک های مختلف دنیا برقرار شده به نحوی که باید تمامی گردش مالی و داد و ستد بانک ها از نظر سیستم های بانکی شناخته و به عبارتی مبدا و مقصد پول ها معین باشد.

وی افزود: پول بدون شناسنامه امروز در دنیا نمی تواند حرکت کند و این از نظر کنترل برای جلوگیری از خیلی از اتفاقات کار مفیدی است.

مشاور پیشین رئیس جمهور و دبیر سابق شورایعالی هماهنگی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی کشور گفت: پیوستن ایران به اف. ای. تی. اف دو بعد دارد یکی اینکه اگر ایران به گروه ویژه اقدام مالی (اف. ای. تی. اف) بپیوندد آیا تحریم های بانکی برطرف می شود بدون شک چنین نخواهد شد چون تحریم های بانکی ایران ناشی از تحریم های اف. ای. تی.اف نیست بلکه ناشی از رفتار ظالمانه و یکجانبه آمریکاست.

وی افزود: آمریکایی ها وبقیه قدرت های دنیا به تبعیت از آمریکا تحریم های ظالمانه ای علیه ایران اعمال می کنند که این رفتارها موجب توقف داد و ستد های جمهوری اسلامی بر اساس عرف تجارت بین المللی شده است.

ترکان بیان داشت: نپیوستن ایران به اف. ای. تی. اف بهانه جدیدی برای تشدید تحریم هاست یعنی اگر ایران به اف. ای. تی. اف ملحق نشود ولو اینکه تحریم آمریکا و کشورهای تابع آمریکا بر علیه ایران هم نباشد نپیوستن جمهوری اسلامی به اف. ای. تی. اف یک نوع تحریمی به کشور تحمیل می کند که تعاملات بانکی را تحت تاثیر قرار می دهد بنابراین در شرایط فعلی به نفع ایران است که به اف. ای. تی. اف بپیوندد.

وی ادامه داد: اگرچه پیوستن ایران به معنای این نیست که تحریم ها برطرف می شود اما نپیوستن ایران موجب می شود یک مجموعه محدودیت های جدیدی بر اساس این کنوانسیون ها علیه ایران اعمال که مانع روابط عادی تجاری کشور شود هرچند امروز روابط ایران با دنیا عادی نیست ولی بالاخره اگر تحریم های آمریکا نباشد جمهوری اسلامی باید بتواند در یک تجارت آزاد با دنیا وارد تبادل و تجارت شود.

مشاور پیشین رئیس جمهور و دبیر سابق شورایعالی هماهنگی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی کشور یادآورشد: عدم پیوستن ایران بدون شک یک بهانه و فرصت جدیدی برای دشمنان ایجاد می کند که جدا از تحریم ها آمریکا فشارهای جدیدی برعلیه کشور اعمال کنند.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: