آناتولی: دولت جدید لبنان پس از آغاز سال ۲۰۲۰ تشکیل خواهد شد

کدخبر: 2343051

خبرگزاری آناتولی به نقل از یک منبع نزدیک به رئیس‌جمهور لبنان اعلام کرد تشکیل دولت جدید این کشور پس از آغاز سال میلادی اعلام می‌شود.

خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داد شماری از سیاستمداران و احزاب مختلف در لبنان، تشکیل دولت جدید به نخست وزیری «حسان دیاب» را کلید رهایی از بحران کنونی می‌دانند.

در ادامه این مطلب آمده است: لبنان از هفدهم اکتبر صحنه اعتراضات مردمی است که دولت سعد حریری، نخست وزیر لبنان، را مجبور کرد بیست و نهم همان ماه استعفای خود را تقدیم کند. معترضان اصرار دارند یک دولت فن‌سالار تشکیل شود که قادر به حل و فصل اوضاع سیاسی و اقتصادی در کشوری باشد که از زمان جنگ داخلی ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ میلادی، با بدترین بحران اقتصادی مواجه است.

حسان دیاب اواخر هفته گذشته در رایزنی‌های پارلمانی موفق شد از مجموع ۱۲۸ نماینده پارلمان، آرای ۶۹ نفر را کسب کند. وی اگر چه وابسته به حزب یا گروه سیاسی خاصی نیست، اما توانست حمایت فراکسیون حزب‌الله و گروه‌های هم‌پیمان آن را کسب کند در نتیجه معترضان، وی را سیاسی می‌دانند و علیه انتخاب وی به سمت نخست وزیری تظاهرات می‌کنند.

درباره گروه‌های سیاسی لبنان باید گفت طی چند روز گذشته برخی فراکسیون‌های پارلمانی لبنان اعلام کردند قصد ندارند در دولت آینده به نخست وزیری دیاب شرکت کنند این در حالی است که فراکسیون‌های دیگر آمادگی خود را برای همکاری با دیاب اعلام کردند.

با گذشت بیش از یک هفته از مأمور شدن دیاب به تشکیل کابینه، اعتراضات در لبنان آرام نشده است. محمد نصرالله، عضو فراکسیون توسعه و آزادی (فراکسیون نبیه بری، رئیس مجلس لبنان)، اعلام کرد: این فراکسیون با امکانات موجود از دیاب حمایت خواهد کرد.

او در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی ترکیه گفت: «ما به دیاب رأی دادیم و از وی حمایت خواهیم کرد؛ زیرا این حمایت به منزله حمایت از جایگاه نخست‌وزیری و لبنان است بویژه آنکه (لینان) با اوضاع نابسامان اقتصادی و مالی نیازمند کابینه است. کلید رهایی، تشکیل کابینه به منظور پیشبرد جامعه لبنان و جامعه بین المللی است».

از سوی دیگر شارل جبور، رئیس بخش رسانه (حزب مسیحی موسوم به) نیرو‌های لبنانی (به ریاست سمیر جعجع)، گفت: «با اطمینان از اینکه کابینه از افراد مستقل تشکیل شده است، نه تنها روند تشکیل کابینه را مختل نخواهیم کرد بلکه از آن حمایت خواهیم کرد».

او هشدار داد: «اگر احساس کنیم تشکیل کابینه‌ای متشکل از نیرو‌های مستقل با هدف گمراهی مردم است، با آن مقابله خواهیم کرد، معیار حمایت یا مخالفت ما منوط به ماهیت دولتی است که تشکیل خواهد شد».

فراکسیون «جمهوری قدرتمند» وابسته به حزب نیرو‌های لبنانی به ریاست سمیر جعجع با پانزده نماینده و همچنین فراکسیون «تشکل دموکراتیک» به ریاست ولید جنبلاط با ۹ نماینده از مشارکت در کابینه مذکور مخالفت کردند.

فراکسیون المستقبل با ۱۹ نماینده به ریاست حریری به اطلاع دیاب رساند که در کابینه مشارکت نخواهد کرد، اما مانع تشکیل کابینه نیز نخواهدشد.

از سوی دیگر بلال عبدالله، عضو فراکسیون تشکل دموکراتیک، اعلام کرد: «هر گروهی در انتخاب گزینه‌های خود آزاد است، مهم اتخاذ تصمیمات نجات بخش و فوری است و وجود دولت به مراتب بهتر از نبود آن است».

او درباره موضع‌گیری تشکل دموکراتیک درباره وضع کنونی گفت: «در جایگاه مخالفت سازنده خواهیم بود».

پیشتر، یک منبع نزدیک به میشل عون، رئیس جمهور لبنان، اعلام کرد: تشکیل دولت جدید پس از آغاز سال جدید میلادی اعلام می‌شود.

این منبع در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی گفت: «لیست وزیران تا این لحظه آماده نیست».

به نوشته آناتولی، برخی رسانه‌های لبنانی از مخالفت اهل تسنن از مشارکت در دولت دیاب پس از عذر خواهی ابراهیم بصبوص از تصدی پست وزارت کشور لبنان خبر دادند.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: