توسعه خط تولید نورد گرم در کشور؛ مصداق تحقق شعار سال

کدخبر: 2343040

تکمیل پروژه نورد گرم فولاد مبارکه، علاوه بر کمک به ایجاد اشتغال قابل توجه و همچنین تأمین بدنه خودروهای تولیدی کشور، از خروج مقادیر زیادی از کشور جلوگیری می‌کند.

نسیم آنلاین : با عنایت به تأکید مقام معظم رهبری درباره با لزوم رونق تولید در سال جاری، استفاده از ظرفیت‌های بالقوه موجود در کشور جهت افزایش تولید و به تبع آن اشتغال‌زایی، اهمیت فراوانی دارد. در همین رابطه، توسعه صنعت فولاد، بسترساز رونق تولید و ایجاد اشتغال برای نیروی کار داخل کشور خواهد بود.

فولاد، از جمله صنایع مهم و اولویت‌دار در تأمین مواد اولیه‌ی خودروها محسوب می‌شود و به‌طور تقریبی در تمامی خودروهای موجود در بازار استفاده می‌گردد. به‌نحوی‌که در یک خودروی معمولی، حدود یک‌تن و در خودرو شاسی‌بلند حدود 1400 کیلوگرم فولاد به کار رفته است. فولاد در ساخت سقف خودرو، شاسی، چرخ‌ها، ترمزها، سیستم اگزوز، موتور، صفحات بدنه، ستون در و سقف‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

توانایی بسیار بالای ماده برای تغییر شکل به دلیل افت تنش سیلان ناشی از افزایش دما و بازگشت ماده به ساختار میکروسکوپی اولیه‌ی خود بلافاصله پس از تغییر شکل برخی از مهم‌ترین مزایای نورد گرم به شمار می‌روند.

توسعه خط تولید نورد گرم؛ رونق‌بخش تولید و اشتغال در صنعت فولاد

صنعت نورد یکی از متداول‌ترین و پررونق‌ترین روش‌ها در تولید فرآورده‌های فلزی در صنعت فولاد محسوب می‌شود و در تولید حدود ۸۰ درصد فلزات از روش نورد استفاده می‌شود. با توجه به افزایش نیاز بازار داخلی و خارجی به ورق‌های فولادی، خط نورد گرم فعلی در کشور، توان تأمین نیاز صنایع پایین‌دستی را ندارد.

از جمله مزایای احداث خز تولید نورد گرم می‌توان به موارد زیر اشاره نمود؛

1- اشتغال ۱۰۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۷۰۰۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم.

2- خودکفایی کشور در تأمین ورق‌های فولادی ویژه نفت و گاز و ورق‌های فولادی عریض برای تولید لوله‌های انتقال آب.

3- ایجاد بازار بین‌المللی و فرصت صادرات ورق گرم نوردشده با اتکا به اقتصاد درون‌زا و برون‌نگر برای توسعه صادرات غیرنفتی.

با توجه به نیاز کشور به تولید ورق‌های فولادی و لزوم خودکفایی در این صنعت، طی سال‌های اخیر، برای افزایش ظرفیت تولید محصولات نورد گرم، پیگیری‌هایی برای راه‌اندازی خط تولید نورد گرم 2(طرح شهید خرازی) صورت گرفت. این پیگیری‌ها البته با بدقولی طرف خارجی و همچنین تحت تأثیر تحریم‌های امریکا، به سرانجام نرسید. تکمیل خط تولید نورد گرم 2، سبب بی‌نیاز نمودن کشور به واردات ورق‌های فولادی و جلوگیری از خروج ارز از کشور خواهد شد.

طی12 سال اخیر، بدعهدی طرف‌های اروپایی و کارشکنی‌های امریکا و تحریم‌های جدید علیه کشور سبب مانع از توسعه خط تولید نورد گرم 2 گردید. به همین سبب، در حال حاضر، انعقاد قرارداد نورد گرم 2 در راستای تکمیل طرح شهید خرازی در فولاد مبارکه با مشارکت 50 درصدی

تأمین‌کنندگان داخلی (و قابل افزایش تا 70 درصد) و مشارکتی50 درصدی طرف خارجی -در بخش‌هایی که توان داخلی برای تأمین آن وجود ندارد- در حال پیگیری است.

در قرارداد مذکور، تأمین‌کنندگان خارجی ضمن تأمین قطعات فاقد توان تولید داخل، نقشه‌ها، برنامه‌ها، نرم‌افزارها، شیوه‌نامه‌ و دستورالعمل‌های اجرائی را به فولاد مبارکه تحویل خواهند داد. به این ترتیب، فناوری احداث خط تولید نورد گرم، از سوی فولاد مبارکه خریداری می‌شود.

عدم حمایت وزارت صمت از توسعه خط تولید نورد گرم

یکی از مهم‌ترین موانع توسعه خط تولید فولاد در کشور- و به ویژه نورد گرم- عدم حمایت وزارت صمت از این صنعت است. تعلل 2 ساله این وزارتخانه در ارائه مجوزهای لازم برای احداث و توسعه خط تولید نورد گرم در کشور است. این در حالی است که طرف چینی که بناست جهت رونق این خط تولید با کشور ایران مشارکت داشته باشد؛ طی دو هفته مجوزهای لازم را از مراجع مربوطه در کشور خود کسب نموده است.

در نهایت باید گفت با توجه به نیاز قابل توجه صنایع مختلف داخلی به تولید ورق‌های فولادی و همچنین کسری بودجه کشور، تسریع در توسعه خط تولید نورد گرم 2 در کشور ضروری می‌نماید. موضوعی که به سبب عدم حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت و نفوذ و لابی واردکنندگان فولاد، معطل مانده است.

ارسال نظر: