در گفتگو با نسیم آنلاین عنوان شد

فیلم: دولت به‌دنبال اصلاح ساختار بودجه نخواهد رفت

کدخبر: 2343035

اما اگر نگاه کلی دولت این باشد که من نمی‌توانم با اتکا به توان داخل و با اصلاحاتی که به من توصیه می‌شود مسایلم را حل کنم همیشه راه‌حل‌ها را جایی دیگری جستجو خواهد کرد.

حجم ویدیو: 13.55M | مدت زمان ویدیو: 00:05:28 دانلود ویدیو

نسیم آنلاین: میثم پیله فروش اقتصاددان در گفتگوی اختصاصی با نسیم آنلاین با اانتقاد از بودجه ۹۹ و وابستگی آن به فروش نفت گفت: ما باید به سمت نشان دادن کسری بودجه‌های غیر نفتی می رفتیم. باید دولت، مجلس، و عامه مردم بدانند که چقدر از بودجه کشور ما وابسته به نفت می‌باشد. این توصیه که مجامع دانشگاهی و کارشناسان بارها و بارها به دولت کرده‌اند، اما گوش شنوایی وجود نداشته است.

این اقتصاددان در ادامه دستور رهبرانقلاب بر اصلاح ساختار بودجه را یادآور شد و گفت: اصلاح ساختار بودجه با بحث تحریم‌ها جدی‌تر شد و مقام معظم رهبری بارها به دولت تذکر داده است که این شکل بودجه الان کار نمیکند و شما آن را تغییر دهید. متاسفانه در بحث تغییر و اصلاح بودجه 98 گفتند که ما فعلا وقت اصلاح ساختار نداریم. یک زمانی به ما بدهید تا اصلاح ساختار را انجام بدهیم و تعهد کردند که در سال یعنی بودجه سال ۹۹ مسائل را حل می‌کنیم. بودجه 98 که به آن شکل تنظیم شد، سپس دولت یک فرصت چند ماهه گرفت که اصلاح ساختاری‌ بودجه را انجام دهد و بودجه 99 را براساس منویات مقام معظم رهبری و نظرات کارشناسان تنظیم کند. نهایتا سال 98 گذشت و لایحه بودجه 99 تقدیم مجلس شد که ملاحظه کردیم که هیچ تغییری در اصلاح ساختاری بودجه 99 هم وجود ندارد.

پیله فروش در ادامه افزود: سازمان برنامه و بودجه و مراکز دیگری زحمات زیادی برای مباحث کارشناسی اصلاح ساختار بودجه کشیدند، اما این زحمات اکنون در اصلاح ساختار بودجه دیده نمی‌شود. دولت باید پاسخ دهد که اثر دانش انباشته ای که در دانشگاه های کشور و مراکز کارشناسی و حتی در بین کارشناسان سازمان برنامه و بودجه وجود دارد در لایحه بودجه تقدیمی دولت به مجلس کجاست؟ در لایحه بودجه دولت کارهای اساسی و کارشناسی که در کشور می توان انجام داد دیده نمی شود. در مقابل بر روی خطرناک ترین اقدامات چون خالی کردن صندوق توسعه ملی و استقراض مانور داده شده است. که حتما کشور را با تورم های سنگین تری مواجه خواهد کرد. درحالی که راه های کم خطرتر اما پرزحمت تری برای بودجه سال ۹۹ وجود دارد که مورد غفلت واقع شده است.

این پژوهشگر اقتصادی در ادامه به منافع عده ای از لایحه بودجه تقدیمی دولت اشاره کرد و گفت: انگیزه سیاسی کافی برای انجام این اصلاحات در دولت دیده نمی‌شود، شما باید ببینید که از این مسایل چه کسانی زیان می‌بینند، یک از بخشی از آن ممکن است بخشی از بروکرات های عالی رتبه دولتی که تعداد آنها خیلی هم زیاد نیست از این مساله و شناسایی ذینفع نهایی بودجه آسیب ببیند. بعضی از افرادی که در کشور کار نکرده و پول در‌می‌آورند و دوست ندارند مالیات بدهدند نیز آسیب می بینند.

پیله فروش در پایان افزود:‌ اگر سیاستگذاری‌ها و هدف‌گذاری‌ها این باشد که من با اتکا به توان داخل می‌توانم مسایل داخل کشور را حل کنم آن وقت می‌رفتم به سمت راه‌حل هایی که این کارشناسان ارائه می دهند. اما اگر نگاه کلی دولت این باشد که من نمی‌توانم با اتکا به توان داخل مسائلم را حل کنم همیشه راه‌حل‌ها را جایی دیگر جستجو می کنم. به خصوص اگر این اصلاحات ساختاری که در کشور پیشنهاد می‌شود یک مخالفین قدرتمندی هم داشته باشد. اگر نگوییم دولت وابسته است و هدفش فقط تامین منافع عده ای قلیل هست، در خوشبینانه‌ترین حالت، دولت حوصله دردسر را ندارد که با آنها سر شاخ شود و به سمت اصلاحات ساختاری برود. دنبال راه‌حل های آسان، کم دردسر و زود بازده است و فکر می‌کند می‌تواند مسایل را از طریق خارج حل کند و چون به نظر می‌رسد رویکرد کلی دولت این است، دنبال راه حل‌هایی که در داخل کشور وجود دارد و یک مقدار زحمت دارد نمی‌رود.

حجم ویدیو: 13.55M | مدت زمان ویدیو: 00:05:28 دانلود ویدیو
ارسال نظر: