معاوضه شمال سوریه و ادلب، از طریق تغییر ترکیب جمعیتی شمال

اردوغان موافق عملیات ارتش سوریه در ادلب؟

کدخبر: 2343023

غسان ابراهیم از خبرنگاران مشهور سوری مخالف نظام این کشور در مصاحبه‌ای اعلام کرد اردوغان پشت پرده با عملیات ارتش سوریه در استان ادلب موافقت کرده است و تنها در پی این است که ظواهر را حفظ کند!

نسیم آنلاین : غسان ابراهیم از خبرنگاران مشهور سوری مخالف نظام این کشور در مصاحبه‌ای اعلام کرد اردوغان پشت پرده با عملیات ارتش سوریه در استان ادلب موافقت کرده است و تنها در پی این است که ظواهر را حفظ کند!

با گذشت یک هفته از عملیات اخیر ارتش سوریه و متحدین در استان ادلب و آزادسازی شهر «جرجناز» و رسیدن نیروهای آزادیبخش به فاصله چند کیلومتری شهر «معرة النعمان»، آنکارا همچنان به سکوت و بی‌عملی خود ادامه می‌دهد! این در حالی است که پایگاه نظامی «صرمان» ارتش ترکیه نیز محاصره شده است! انفعال اردوغان در قبال این عملیات، منشأ تحلیل‌ها و بدگمانی‌های بسیاری شده است.

به عنوان نمونه غسان ابراهیم خبرنگار معارض سوری که با شبکه‌های الجزیره، العربیه و بی بی سی عربی همکاری می‌کرد، در این مورد می‌گوید: «روسیه و ترکیه در مورد آینده شمال سوریه به توافق‌های مهمی دست یافته‌اند. در همین زمینه آنکارا نسبت به عملیات در حاشیه شرقی بزرگراه ارتباطی حلب دمشق، چراغ سبز نشان داده است و در ازای آن امیدوار است بتواند مناطق تحت سیطره ارتش خود در شرق فرات و شمال شرق سوریه را گسترش دهد.»

به عقیده این خبرنگار سرشناس، مسکو و آنکارا از جیب گروه‌هایی خرج می‌کنند که از نظر نظامی به آن‌ها وابسته هستند؛ اما از نظر سیاسی تا حدی مستقل عمل می‌کنند: «برخلاف مناطق شمال سوریه (مناطق موسوم به «عفرین»، «درع الفرات» و «نبع السلام») که از نظر اداری تابع ترکیه و از نظر نظامی و امنیتی تحت سیطره نیروهای نیابتی رسمی آنکارا هستند، استان ادلب تحت سیطره گروه‌های [موسوم به] اسلامگرا می‌باشد که صرفا در سطح مشخصی با ترکیه همپیمان بوده و از نظر اداری، سیاسی و نظامی نسبتا مستقل محسوب می‌شوند. در مقابل مناطق شمال شرقی سوریه نیز عمدتا تحت سیطره کردها می‌باشد که گرچه با روسیه از نظر نظامی ائتلاف کرده‌اند؛ اما از نظر سیاسی مستقل بوده و در برابر فشار مسکو برای انضمام به ارتش سوریه مقاومت می‌کنند. حالا اردوغان پیشنهاد می‌دهد تا بخشی از مناطق تحت سیطره اسلامگرایان در ادلب به دست ارتش سوریه بیفتد و در مقابل مسکو نیز مناطق شمالی تحت سیطره کردها را به آنکارا واگذار کند!»

او در مورد هدف اردوغان از این کار ادامه داد: «رئیس جمهور ترکیه در کوتاه‌مدت می‌خواهد رقبای ناسیونالیست افراطی خود را قانع سازد که او علیه کردها می‌جنگد و مانع اقامه فدرالیسم در سوریه می‌شود. تقریبا اجماع کاملی در آنکارا وجود دارد که برپایی فدرالیسم در سوریه، تهدیدی علیه امنیت ملی ترکیه خواهد بود.»

غسان ابراهیم افزود: «برخی اعتقاد دارند سکوت امروز اردوغان در راستای این است که بتواند نوار شمالی سوریه را به طور کامل تصرف کند و به این ترتیب تا دجله را تحت سیطره خود داشته باشد. به همین جهت رئیس جمهور ترکیه در پی جلب رضایت پوتین است.»

در این‌جا مهم‌ترین پرسش هدف بلندمدت اردوغان از اشغال این مناطق است: «روسیه قراردادهای بلندمدتی برای حضور در سوریه به مدت ۵۰ یا ۷۵ سال امضا کرده است. به نظر می‌رسد اردوغان نیز به حضور بلندمدت می‌اندیشد و همزمان در سطح فرهنگی، در پی گسترش شاخصه‌های ترکی‌گرایی و عثمانی‌گرایی در شمال سوریه است. به این ترتیب تلاش می‌کند تا به صورت بلندمدت و تدریجی این مناطق را به قلمرو جمهوری ترکیه اضافه کند!»

گفته می‌شود در جریان عملیات اخیر حدود ۲۵۰ هزار سوری آواره شده‌اند. غسان ابراهیم اعتقاد دارد این حجم آوارگان فرصتی طلایی برای تغییر بافت جمعیتی است: «در شمال سوریه، منطقه امن اعلام شده و از عملیات ارتش سوریه ممانعت می‌کنند. به همین جهت، منطقه مناسب و جذابی برای آوارگانی به شمار می‌رود که نمی‌خواهند تحت سیطره دمشق زندگی کنند. اما باید توجه داشت که اردوغان در پی اهداف انساندوستانه نیست که این مناطق را ایجاد کرده؛ بلکه می‌خواهد اعراب سنی را در مرزهای شمالی سوریه اسکان دهد تا با تغییر ترکیب بافت جمعیتی آن، کردها در اقلیت قرار گیرند. با تغییر ترکیب جمعیتی و تبدیل کردها به اقلیت، تهدید اقامه کانتون‌های کردی در این مرزهای ترکیه به حداقل می‌رسد.»

ارسال نظر: