ریزش قیمت‌ مسکن ادامه دارد

کدخبر: 2342855

بازار مسکن ایران تغییر فاز داده است و شرایط تازه‌ای را تجربه می کند، این نکته‌ای است که فعالان بازار بدان اذعان دارند.

آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد اهنگ رشد قیمت‌ها در بازار مسکن نه تنها با کندی روبروست بلکه در برخی مناطق قیمت‌ها کاهشی قابل توجه را نیز تجربه کرده است، با این حال هنوز حجم معاملات گواه رکودی سنگین در این بازار است.

حسام عقبایی، نائب رییس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به سئوالی در خصوص وضعیت بازار مسکن در آستانه کم تحرک‌ترین فصل بازار یعنی زمستان گفت: در نیمه اول سال بازار مسکن با رکود تورمی روبرو بود، به این معنا که هر چند حجم معاملات بسیار اندک بود اما قیمت‌ها همچنان با افزایش روبرو می شد اما در پاییز سال جاری ورق برگشت و قیمت‌ها ریزشی آشکار را تجربه می‌کنند به این معنا که در برخی مناطق تا ۳۰ درصد و در برخی مناطق تا ۴۰ درصد قیمت‌ها پایین آمده اما همچنان حجم معاملات اندک است.

سرمایه‌گذاری بازار مسکن؛ شاید وقتی دیگر

وی گفت: این ریزش قیمت با کاهش تفاوتی جدی دارد، قیمت مسکن در سال گذشته افزایشی ۴ برابر نرخ تورم را تجربه کرد، در نتیجه بسیاری از خریداران واقعی و متقاضیان مسکن از این بازار خارج شدند و سرمایه‌گذاران بودند که افزایش قیمت را رقم زدند.

وی در توضیح این مطلب افزود: بررسی‌ها نشان می دهد ۸۰ درصد از کسانی که در بازار مسکن حضور داشتند و دارند سرمایه‌گذاران و ۲۰ درصد مصرف‌کنندگان واقعی بودند از این رو با رشد شدید قیمت این ۲۰ درصد قدرت خرید ار از دست دادند و به تدریج از بازار خارج شدند و شرایط به گونه‌ای پیش رفت که بازار با عدم حضور سرمایه‌گذاران اشباع شدن در این حوزه تعدیل را از سر گرفت و کاهش قیمت‌ها رقم خورد.

وی گفت: به این ترتیب ریزش قیمت‌ها تحت تاثیر افزایش عرضه و توازن میان عرضه و تقاضا رخ نداده است و رکود ناشی از کاهش شدید قدرت خرید مردم است. وی با تاکید بر اینکه رکود حاکم بر بازار مسکن در سال جاری طی ۲۵ سال اخیر بی‌سابقه بوده است، ادامه داد: بازار مسکن در حال حاضر وارد فاز رکود غیرتورمی شده و پیش‌بینی این است که این وضعیت تا نیمه اول سال ۱۳۹۹ دوام بیاورد.

ریزش قیمت‌ها ادامه دارد

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص اینکه ریزش قیمت‌ها در بازار آیا ادامه‌دار خواهد بود یا خیر گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد ریزش قیمت‌ها تا نیمه اول سال آینده ادامه یابد و بازار مسکن هنوز برای کاهش ۱۵ درصدی قیمت‌ها جا دارد. همان طور که گفتم قیمت‌ها در برخی مناطق تا ۴۰ درصد هم کاهش یافته و این احتمال هست که بین ۱۰ تا ۱۵ درصد دیگر نیز کاهش یابند.

این فعال صنفی در پاسخ به این سئوال که وضعیت کنونی آیا برای خرید مسکن مناسب هست یا خیر گفت: ما با دو نوع تقاضا در بازار مسکن روبرو هستیم، یکی تقاضا به منظور سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش پول و کسب سود و یکی تقاضای مصرفی. در مورد اول باید بگویم فعلا پرونده کسب سود در بازار مسکن بسته است و سرمایه‌گذاران دیگر نمی‌توانند سودهای کلانی برداشت کنند اما در مورد تقاضای مسکن مصرفی، شرایط به گونه‌ای دیگر است و کسانی که قصد خرید مسکن به منظور استفاده شخصی را دارند، در این بازار می‌توانند با قیمت‌هایی مناسب‌تر خرید کنند خصوصا که به دلیل رکود فروشندگان واقعی تخفیف‌هایی را نیز در نظر می گیرند.

سهم زمین در قیمت مسکن

وی با تاکید بر اینکه متوسط قیمت مسکن بسیار بالاست، گفت: سهم زمین در قیمت مسکن بسیار بالاست و بررسی‌ها نشان می دهد بین ۷۰ تا ۹۰ درصد قیمت مسکن در تهران به زمین برمی‌گردد و تنها ۱۰ تا ۳۰ درصد قیمت مسکن به مصالح ساختمانی و ... بازمی‌گردد از این رو با مدیریت دقیق برای عرضه زمین و ساخت مسکن می‌توان این وضعیت را تغییر داد. به گفته وی در صورت یکه تعادل عرضه و تقاضا در بازار مسکن برقرار شود، بی‌تردید قیمت مسکن با کاهش عجیب و غریب روبرو می‌شود چرا که قیمت واقعی مسکن در صورت توازن عرضه و تقاضا می‌تواند به یک دهم قیمت فعلی برسد از این رو لازم است برنامه دقیقی برای ساخت مسکن در کشور پیگیری شود.

«خبر آنلاین»

ارسال نظر: