چگونه رویترز جولان می دهد؟

کدخبر: 2342829

آنچه زمینه موج سواری رویترز و رسانه های ضدانقلابی چون بی بی سی و صدای آمریکا و امثالهم را مهیا می کند، حقیقتا چیزی جز فشل بودن رسانه های داخلی، دستگاه های مسئول اطلاع رسانی و در راس آنها صداوسیما جهت تنویر افکار عمومی نخواهد بود.

نسیم آنلاین ؛ علیرضا ربیعی: خبرگزاری رویترز که در عین ادعای حرفه ای بودن در سطح جهان بارها اخبار مخدوش و دروغ علیه ایران منتشر کرده است، روز گذشته (دوشنبه) در مطلبی تحت عنوان « گزارش ویژه »، مدعی شد که طی اغتشاشات اخیر در برخی شهرهای ایران حدود ۱۵۰۰ نفر کشته شده‌اند! رویترز ادعا می‌کند آمار خود را از سه مقام مسئول در وزارت کشور ایران به دست آورده اما نامی از آنها نمی‌برد. گزارش رویتر بلافاصله توسط بی‌بی‌سی فارسی و سایر رسانه‌های ضدانقلاب بازتاب می‌یابد.

رقم ادعایی این رسانه در حالی است که به گفته خود رویترز، حتی سازمان عفو بین‌الملل - که آن نیز سابقه دخالت در امور داخلی ایران از طریق ارائه آمارهای دروغین یا غلو شده در موضوعات مختلف را دارد - طی گزارشی در شانزدهم دسامبر گفته بود حدود ۳۰۰ نفر در این اغتشاشات جان خود را از دست داده‌اند.

«علیرضا ظریفیان‌یگانه» رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، ضمن تکذیب ادعاهای مطرح شده رویترز در این گزارش، گفت: «این نحو از خبر نوشتن و ادعا کردن اساساً کار خاصی ندارد؛ کافی است بر اساس یک برنامه از پیش تعیین‌شده عملیات روانی، یک سری ادعای واهی کنار هم چیده شود و وقتی از این رسانه درخواست منبع و سند شد، شما را به موجودات نامرئی ارجاع دهد که هیچ امکانی برای صحت‌سنجی آنها وجود ندارد؛ لذا ادعای خبرگزاری رویترز نه‌فقط از باب امنیتی و اطلاعاتی که از جنبه‌ خبری هم کاملاً فاقد ارزش، و لطمه‌‌ای شدید به اعتبار از پیش مخدوش‌شده این خبرگزاری است»

ظریفیان توضیح داد: «این خبرسازی‌های جعلی و بدون مدرک اعتباری ندارد. حالا که رویترز نمی‌خواسته منبع یا سند یا حتی یک قرینه‌ کوچک ارائه کند، چرا به 1500 نفر کفایت کرده، مثلاً می‌توانست بگوید 20هزار نفر کشته‌اند؟»

وی با اشاره به بخش دیگری از ادعای رویترز، تصریح کرد: «همان‌طور که در دستور رهبر معظم انقلاب آمده بود موضوع دلجویی از خانواده‌های کشته‌شدگان اخیر در سه گروه ادامه دارد و پس از جمع‌بندی کامل این مسئله اطلاع‌رسانی‌ها راجع به آن صورت خواهد گرفت. یک تیم مسئول در زمینه رسیدگی به آسیب‌دیدگان حوادث اخیر از مدت‌ها پیش تشکیل شده و وظیفه دارد که تمام آسیب‌دیدگان را جزءبه‌جزء بررسی کند تا کاملاً مشخص شود که آن فرد در چه وضعیتی آسیب دیده است»

چرا رویتر اعتبار خود را قمار می‌کند؟

اما فارغ از بررسی دروغ فاحش و آشکار رویترز آنچه در خور تامل و بررسی است، این است که چه اتفاقی و زمینه هایی موجب شده است که یک خبرگزاری از انگلیس که با زبان فارسی نیز فعالیت نمی کند خبری منتشر می کند و اینقدر با سرعت و بانفوذ در میان رسانه های داخلی و بخشی از مردم پخش می شود و تبدیل به یک مساله و شبهه ذهنی می شود که نهادهای رسمی کشور با تاخیر و در موضع انفعال مجبور به واکنش و تکذیب می شوند.

دکتر حسن خجسته از مدیران سابقه صداو سیما و استاد ارتباطات در توئیتی نوشت:

«این که رویترز باریسک اعتباری خبرسازی میکند و بی بی سی ومن تو،به آن استناد میکنندسه دلیل مهم دارد: ۱- این دورسانه فاقداعتبار در تولید این گونه اخبارهستند لذا دیگری باید گمک کند تا باورپذیرشود ۲-از ریزش شدیدمدافعان حوادث اخیر جلوگیری کند ۳- درمدافعان انقلاب و ایران تزلزل ایجاد کند»

صدا و سیما فشل زمینه‌ساز شایعه‌سازی

آنچه زمینه موج سواری رویترز و رسانه های ضدانقلابی چون بی بی سی و صدای آمریکا و امثالهم را مهیا می کند، بعد دیگری هم دارد و ان هم چیزی جز فشل بودن رسانه های داخلی، دستگاه های مسئول اطلاع رسانی و در راس آنها صداوسیما جهت تنویر افکار عمومی نخواهد بود.

اگر تا به امروز دستگاه های مسئول چون شورای امنیت ملی، وزارت کشور اطلاع رسانی دقیق و شفافی داشتند، زمینه جولان امثال رویترز فراهم نمی شد. اگر صداوسیما گزارش های میدانی بدون محافظه کاری از وقایع اخیر منتشر می کرد دیگر بی بی سی و ایران اینترنشنال فرصت بروز نداشتند و بازی را از پیش باخته بودند. اما وقتی اتفاقات مهم و پیچیده ای در کشور رخ می دهد و هیچگونه اطلاع رسانی فوری و شفافی نیز صورت نمی گیرد قطعا دشمن از این خلاء اطلاعاتی سوء استفاده خود را می کند و خوراک برای ذهن های تشنه و پر از سئوال مردم آماده می کند و افکار عمومی را بمباران خبری می کند.

سرعت عمل در انتشار اطلاعات، شفافیت و دقت نظر در توجیه افکار عمومی مسائلی است که در هر واقعه ای پاشنه آشیل دستگاه های مختلف جمهوری اسلامی شده است و همین ضعف موجبات از دست دادن افکار عمومی و باخت در جنگ روانی شده است. این امر لزوما به مسائل امنیتی محدود نمی شود، در ماجراهای مختلفی چون اطلاع رسانی در مورد احکام دادگاه های مفاسد اقتصادی، مطالبات کارگران و امثالهم نمود پیدا می کند.

اگر قدر و اهمیت افکار عمومی و لزوم توضیح و البته پاسخگویی در میان دستگاه های مختلف کشور دانسته نشود، بازی در میدان جنگ روانی و رسانه را باخته ایم و حقیقت وارونه نمایی خواهد شد و با تکذیب های با تاخیر و گزارش های انفعالی دردی درمان نخواهد شد.

ارسال نظر: