ماجرای نارنگی کرم‌دار چیست؟

کدخبر: 2342782

عضو هیات‌مدیره اتحادیه باغداران با بیان این‌که امسال مگس مدیترانه‌ای بیشترین خسارت را به نارنگی‌ها زد، گفت: البته نارنگی‌های خسارت‌دیده در همان زمان شناسایی شد و در مناطقی که احتمال بیشترین خسارت می‌رفت نیز این محصولات وارد بازار نشدند.

مجتبی شادلو درباره فیم کوتاه منتشر شده در فضای مجازی که در آن نارنگی‌ای نشان داده می‌شود که دارای کرم‌های ریز سفید است، اظهار کرد: در طبیعت آفت‌ها و بیماری‌های بسیاری وجود دارد، اما آفتی که امسال بیشترین خسارت را به نارنگی‌ها وارد کرد مگس مدیترانه‌ای بود. بخشی از نارنگی‌ها بر اثر این آفت از بین رفتند و بخش دیگر نیز ضایعات شدند. مقدار خسارت نیز قابل توجه بود؛ به طوری که برخی از باغات نارنگی تا بیش از ۲۰ درصد خسارت دیدند.

وی با بیان اینکه به دلیل حرکت این مگس‌ها امکان سمپاشی به صورت محلول وجود ندارد و موثرترین راه مبارزه با آن‌ها از طریق طعمه‌گذاری و تله‌گذاری است، خاطرنشان کرد: در داخل بطری‌های آب معدنی و نوشابه و در یک چهارم آنها، این آفت‌کش ریخته شده و چند حفره نیز در داخل بطری ایجاد می‌شود. بوی این آفت‌کش‌ها باعث جذب این آفات شده و وقتی از طریق این حفره‌ها وارد بطری می‌شوند و روی محلول می‌نشینند، از بین می‌روند که این شیوه مبارزه، هم باعث مهار آفت‌ها می‌شود و هم به محیط زیست و سلامت میوه صدمه‌ای نمی‌زند.

به گفته عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران، به دلیل بارندگی‌های بهاره امسال آفت و بیماری نسبت به سال‌های گذشته در محصولات باغی بیشتر شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کرم‌های داخل بافت نارنگی نشان داده شده در فیلم نیز از همین مگس مدیترانه‌ای است؟ گفت: بیشترین خسارت را به نارنگی‌ها همین مگس‌های مدیترانه‌ای زدند. البته آفت‌های دیگری همچون کرم مینوز هم وجود دارد. کرم مینوز بیشتر در برگ مرکبات اثرگذار است؛ البته گاهی ممکن است وارد میوه‌هایی از جمله پرتقال تامسون و نارنگی شوند، ولی این خسارات وارد شده بیشتر توسط مگس‌های مدیترانه‌ای بود.

شادلو تصریح کرد: مبارزه با این مگس‌های مدیترانه‌ای باعث شد خسارت کمتری به پرتقال‌ها وارد شود و با توجه به آب وهوای متعادل در آذرماه، پرتقال‌ها در وضعیت خوبی هستند.

عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران همچنین اضافه کرد: نارنگی‌های خسارت دیده در همان زمان مشخص شده و در مناطقی که احتمال بیشترین خسارت می‌رفت نیز این محصولات وارد بازار نشدند. البته اگر مواردی هم وارد بازار شده باشد، به دلیل تغییر شکل و مزه میوه قابل شناسایی و غیرقابل مصرف هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این آفت برای سلامتی انسان تهدیدی به شمار می‌رود یا خیر، گفت: این آفت برای انسان بیماری‌زا نیست و فقط میوه را دچار آسیب می‌کند.

«خبرگزاری ایسنا»

ارسال نظر: