احزاب حریری و جنبلاط مانع تشکیل دولت جدید لبنان

کدخبر: 2342669

با نگاهی به مواضع فراکسیون‌های پارلمانی لبنان در خصوص انتخاب مأمور تشکیل کابینه در این کشور٬ متوجه می‌شویم که تنها جریان المستقبل و حزب سوسیالیست ترقی‌خواه مانع تشکیل دولت در اسرع وقت هستند.

پس از یک نشست 15دقیقه‌ای که حسان دیاب مأمور تشکیل کابینه لبنان تنها با 5 نماینده فراکسیون پارلمانی المستقبل داشت٬ سمیر جسر عضو فراکسیون المستقبل در پارلمان لبنان اعلام کرد که این فراکسیون نه به‌صورت مستقیم و نه غیرمستقیم در دولت شرکت نمی‌کند و خواسته آنها و نیز همه مردم تشکیل یک دولت تکنوکرات است.

با وجود این‌که سعد حریری نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان دیروز با نبیه بری رئیس پارلمان دیدار کرد و موضع کامل و جامع وی را شنید؛ اما اظهارات و سخنان اعضای جریان المستقبل هیچ‌گونه هماهنگی با آنچه بری بر آن تأکید کرده بود نداشت. نبیه بری بر اهمیت برنامه‌ تشکیل کابینه جدید در اسرع وقت و به‌ویژه از نظر مقابله با فساد و بحران اقتصادی و مالی تأکید و اعلام کرده بود که نمایندگان همه فراکسیون‌های پارلمانی از جمله فراکسیون المستقبل و نیروهای لبنانی و سوسیالیست ترقی‌خواه باید در دولت مشارکت کنند.

حزب دروزی «سوسیالیست ترقی‌خواه» لبنان به‌رهبری «ولید جنبلاط» اعلام کرد نه حزبش در دولت آینده شرکت خواهد کرد و نه مشاوره‌ای برای تشکیل کابینه جدید به حسان دیاب خواهد داد.

در اینجا نگاهی به مواضع فراکسیون‌های مختلف در پارلمان لبنان در خصوص انتخاب حسان دیاب به‌عنوان مأمور تشکیل دولت جدید و نیز روند تشکیل این دولت می‌اندازیم:

فراکسیون گردهمایی دموکراتیک

به همین موازات٬ فراکسیون گردهمایی دموکراتیک وابسته به حزب سوسیالیست ترقی‌خواه نیز از این فضای تشدید اوضاع دور نبود؛ زیرا پیش از انجام رایزنی‌های پارلمانی برای انتخاب مامور تشکیل دولت لبنان اعلام کرد که در دولت آینده این کشور مشارکت نمی‌کند. این اقدام درواقع مانعی در برابر روند تشکیل دولت و انتخاب نخست‌وزیر در اسرع وقت بود٬ آن هم در شرایط بحرانی که کشور در آن به سر می‌برد.

فراکسیون وفاداری به مقاومت

بارزترین دیدار حسان دیاب در این میان با فراکسیون وفادای به مقاومت در پارلمان لبنان بود که رئیس این فراکسیون پس از نشست با مامور تشکیل دولت لبنان تاکید کرد که دولت آینده٬ یک دولت تقابلی و نیز یک دولت تکنوکرات نیست و باید با ارائه برنامه‌های صحیح و مناسب٬ به احیای کشور در سطح اقتصادی و اجتماعی بپردازد و همچنین مانع از دستیابی رژیم صهیونیستی به حاکمیت و عزت ملی لبنان شود.

فراکسیون توسعه و آزادی

انور خلیل عضو فراکسیون توسعه و آزادی در پارلمان لبنان در خصوص انتخاب حسان دیاب به عنوان مامور تشکیل کابینه اظهار داشت که این یک تلاش کوچک بود و تلاش بزرگتر٬ تشکیل دولت است. وی اضافه کرد که باید همه تلاش خود را صرف تشکیل دولت اضطراری نجات کنیم و مهمتر از همه این است که نمایندگان اعتراضات مردمی نیز باید در این دولت حضور داشته باشند.

فراکسیون میانه‌ مستقل

حسان دیاب همچنین با فراکسیون «میانه مستقل» وابسته به جریان سنی به رهبری «نجیب میقاتی» نخست وزیر پیشین لبنان نیز نشستی داشت که پس از آن نقولا نحاس اعلام کرد که این فراکسیون امیدوار بود که یک دولت نجات متشکل از کارشناسان و افراد غیرسیاسی تشکیل شود.

فراکسیون قومی اجتماعی

اسعد حردان نماینده فراکسیون «قومی اجتماعی» وابسته به جریان ملی گرای عرب در پارلمان لبنان پس از دیدار با مامور تشکیل دولت این کشور اظهار داشت که در این نشست تبادل دیدگاه‌ها در جهت خدمت به منافع کشور انجام شد و این فراکسیون پیشنهاد تشکیل یک دولت اضطراری اقتصادی را داد.

فراکسیون الکتائب

دیاب همچنین نشستی با فراکسیون پارلمانی حزب مسیحی الکتائب داشت که این فراکسیون٬ تنها راه حل خروج کشور از بحران را برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام دانست؛ با اشاره به این که شکاف قابل‌توجهی میان گروه بزرگی از مردم و نیروهای سیاسی کشور ایجاد شده که این موضوع بسیار خطرناک است.

فراکسیون گردهمایی برای مشورت

فراکسیون «گردهمایی برای مشورت» وابسته به اهل تسنن شمال لبنان نیز به نوبه خود تاکید کرد که حسان دیاب را به عنوان مامور تشکیل کابینه انتخاب می‌کند٬ با این رویکرد که او می‌تواند به مطالبات مردم رسیدگی کند و نیز از وی خواست تا یک دولت نجات تشکیل دهد تا اعتماد را به پایه و اساس دولت بازگرداند.

فراکسیون جمهوری قوی

فراکسیون «جمهوری قوی» وابسته به جریان مسیحی «نیروهای لبنانی» نیز اعلام کرد که هرگز در دولت آینده مشارکت نمی‌کند و نیز تصریح کرد که هیچ درخواستی مبنی بر داشتن نماینده در این دولت و .. ندارد. این فراکسیون اظهار کرد که خواستار تشکیل یک دولت تکنوکرات بدون حضور احزاب سیاسی است.

فراکسیون لبنان قوی

فراکسیون «لبنان قوی» وابسته به جریان آزاد ملی نیز اعلام کرد که هیچگونه درخواستی در خصوص موضوع مامور تشکیل کابینه ندارد و بیشتر به دنبال عناصر موفقیت و تاثیرگذار برای دولت است.

جبران باسیل رئیس جریان آزاد ملی نیز اعلام کرد که درخواست آنها این است که یک چشم‌انداز روشن برای تشکیل یک دولت موثر وجود داشته باشد و بر این اساس٬ مامور تشکیل کابینه مشخص می‌کند که در دولت چگونه از او حمایت کنیم؛ خواه با مشارکت مستقیم و یا غیرمستقیم.

فراکسیون ارمنی‌ها

فراکسیون پارلمانی ارمنی‌های لبنان نیز از مامور تشکیل کابینه خواست تا در اسرع وقت دولتی تشکیل دهد که بر وحدت لبنانی‌ها محافظت کرده و به دنبال راهی برای برون رفت لبنان از بحران اقتصادی و مالی و نیز بازگرداندن اموال غارت‌شده باشد.

فراکسیون ضمانه الجبل

فراکسیون «ضمانه الجبل» متعلق به یک جریان مسیحی در پارلمان لبنان نیز خواستار یک تلاش همگانی برای خروج کشوراز این وضعیت شد و نیز آمادگی خود را برای کمک به مامور تشکیل دولت در انجام وظایف خود در چارچوب شفاف‌سازی‌های سیاسی و اقتصادی و مالی اعلام کرد.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: