شمخانی: نمی‌شود هم تحریم باشیم هم با پذیرش‌CFT راه‌های دور زدن تحریم را ببندیم!

کدخبر: 2342520

دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه نمی‌توان هم تحریم بود و هم روش‌های دور زدن تحریم‌ها را در این کنوانسیون نشان داد، گفت: اما ما اقدامات جدی برای مقابله با تامین مالی تروریسم و پول شویی انجام می‌دهیم.

دومین نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای با حضور دبیران و مشاوران امنیت ملی و مقامات عالی امنیتی کشورهای ایران، روسیه، چین، هند، افغانستان، تاجیکستان و ازبکستان روز گذشته در تهران برگزار شد. نشست یک روزه امسال که با ابتکار و میزبانی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، بر موضوع افغانستان و مبارزه همه‌جانبه با‌اشکال مختلف تروریسم در این کشور تمرکز دارد.

دریابان علی شمخانی، نماینده رهبر معظم انقلاب و دبیر شورای عالی امنیت ملی عصر دیروز در نشست خبری دومین نشست گفت‌وگوهای امنیت منطقه‌ای با بیان اینکه این اجلاس به ابتکار ایران تشکیل شده و مورد تایید کشورهای موثر در منطقه واقع شده است، اظهار داشت: دو همسایه افغانستان یعنی ازبکستان و تاجیکستان برای شرکت در نشست امسال دعوت شده‌اند و سطح مشارکت‌کنندگان قابل قبول و عالی بود چرا که عالی‌ترین مقام‌های امنیتی در آن شرکت کرده بودند و هر کدام مسائل خوبی را مطرح کردند و تصمیم بر این شد که موضوعات مطرح شده صورتجلسه شده و برای اجلاس سوم توسط معاونان دبیران پیگیری شود.

وی با‌اشاره به دو دستاورد مهم این اجلاس، خاطرنشان کرد: نخستین توافق صورت گرفته این بود که اجلاس گفت‌وگوهای امنیت منطقه‌ای سالیانه باشد و دوم اینکه مسائل مطرح شده پیگیری اجرایی و عملیاتی شود و برای آن ساختاری طراحی شود.

دریابان شمخانی تاکید کرد: من در مذاکرات دو جانبه با چین و روسیه هم توضیح دادم که در بحث مقابله با تروریسم مالی، پول‌شویی و تامین مالی تروریسم، ایران مقررات سختگیرانه‌تری نسبت به CFT و پالرمو اجرا می‌کند و علت تحفظ نسبت به این دو کنوانسیون ناشی از تحریم‌های فراسرزمینی و یک جانبه آمریکاست.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه نمی‌توان هم تحریم بود و هم روش‌های دور زدن تحریم‌ها را در این کنوانسیون نشان داد، گفت: اما ما اقدامات جدی برای مقابله با تامین مالی تروریسم و پول شویی انجام می‌دهیم.

وی ضمن‌اشاره به تحریم های‌ آمریکا، تصریح کرد: این اجلاس همزمان با سیاست فشار حداکثری آمریکا برگزار می‌شود که علاوه‌بر تروریسم اقتصادی، انزوای ایران را هم دنبال می‌کند ولی حضور چین، روسیه، افغانستان، هند و دیگران نشان داد که همانطور که ما در عرصه داخلی با ایستادگی فعال ملت مقابل فشار حداکثری مقابله کرده‌ایم، در عرصه منطقه‌ای هم به دلیل جایگاه تاریخی و نقشی که داریم، مقابل این سیاست قرار گرفته و تسلیم و منزوی نمی‌شویم.

دریابان شمخانی با بیان اینکه در بُعد همکاری‌های امنیتی و جمعی از فرصت‌ها سخن گفته شد، گفت: در این اجلاس دغدغه‌های مربوط به کتب و سندهای امنیتی نیروهای فرامنطقه‌ای مطرح شد؛ به‌طور مثال در سند راهبرد امنیتی آمریکا از چین، روسیه و ایران به عنوان دشمن نام برده شده که به ما سه کشور دیکته می‌کند که آمریکا بدخواه ماست و باید با یکدیگر همکاری کنیم.

نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: آمریکا در تولید، پرورش و انتقال داعش شکست خورده، نقش داشته و می‌خواهد آنها را از عراق و سوریه به افغانستان منتقل کند که باید کشورها با یکدیگر در این چارچوب اقدام عملیاتی انجام دهند.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: