تظاهرات خشونت‌‌آمیز در کاتالونیا

کدخبر: 2342510

هزاران نفر از طرفداران استقلال «کاتالونیا» شب گذشته در خیابان‌های اطراف ورزشگاه «نیوکمپ» تجمع کرده بودند که با ورود نیروهای امنیتی این اعتراضات به خشونت تبدیل شد.

هزاران نفر از طرفداران استقلال «کاتالونیا» در ورزشگاه «نیوکمپ» منطقه کاتالونیا برای برگزاری یک تظاهرات گسترده در آستانه مسابقه فوتبال میان «رئال مادرید» و «بارسلونا» تجمع کردند که با ورود نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد.

بنا به گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، روز گذشته (چهارشنبه)، جمعیت انبوهی از معترضان خیابان‌های اطراف وزرشگاه نیوکمپ را پر کرده بودند و با مسدود کردن یکی از خیابان‌های اصلی، منجر به ایجاد ترافیک سنگین شدند.

هواداران استقلال کاتالونیا در خیابان‌ها، شعارهایی در حمایت از استقلال‌ کاتالونیا سر می‌دادند و علیرغم حضور تعداد زیادی نیروهای امنیتی، پرچم‌های کاتالونیا را در دستان خود تکان می‌دادند.

طبق این گزارش، با مداخله نیروهای امنیتی، درگیری‌هایی میان پلیس و معترضان شکل گرفت و تظاهرات‌کنندگان نیز سطل‌های زباله را به آتش کشیدند.

تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است، درگیری‌ها و زد و خورد میان نیروهای امنیتی و معترضان را نشان می‌دهد.

از طرف دیگر، برخی از تظاهرات‌کنندگان در حین تشدید درگیری با نیروهای امنیتی، موانعی را با استفاده از برپا کردن آتش ایجاد کرده بودند. گروهی از معترضان نیز ظاهراً در نیمه دوم مسابقه فوتبال میان رئال و بارسلونا، با شکستن حصارهایی که بیرون ورزشگاه قرار گرفته بود، سعی داشتند با توسل به زور وارد استادیوم شوند که پلیس مانع آنها شد.

سازماندهندگان تظاهرات شب گذشته اعلام کردند که حدود 25 هزار نفر برای شرکت در این اعتراضات اعلام آمادگی کرده بودند اما هنوز تعداد دقیق افرادی که در اعتراضات شب گذشته حاضر شدند، نامشخص است.

پلیس اسپانیا برآورد کرده است که حدود پنج هزار نفر در تظاهرات استقلال‌طلبی کاتالونیا مشارکت داشتند و بیش از سه هزار پلیس و نیروی امنیتی نیز در محل مستقر شده بودند و از طرف دیگر دولت مرکزی، حدود 500 پلیس ضدشورش را به بارسلون اعزام کرد.

با اینحال، مادرید اعلام کرده بود که تنها در صورت درخواست نیروهای پلیس محلی مداخله می‌کند.

ال کلاسیکو که در ابتدا قرار بود ۲۶ اکتبر (۴ آبان ماه) برگزار شود، به واسطه برخی نگرانی‌ها از ادامه ناآرامی‌ها در پی بازداشت ۹ تن از سران سابق کاتالان به دلیل مشارکت در همه‌پرسی استقلال ۲۰۱۷ به تعویق افتاده بود.

در پی همه‌پرسی استقلال کاتالونیا که اول اکتبر 2017 (9 مهرماه) برگزار شد، دولت مرکزی اسپانیا علاوه بر لغو خودمختاری کاتالونیا، «کارلس پوگدمونت» رهبر پیشین ایالت کاتالونیا را هم از قدرت برکنار کرد. طبق حکم دستگاه قضایی، رئیس مخلوع کاتالونیا که به بلژیک رفته بود تحت پیگرد قانونی قرار گرفت.

طبق گزارش راشاتودی، یک گروه حامی استقلال کاتالونیا به نام «سونامی دموکرات»، اعتراضات شب گذشته کاتالونیا را سازماندهی کرده بود.

این گروه می‌گوید که برای رسیدن به هدف خودمختاری و آزادی سران بازداشت شده کاتالان‌، طرفدار به کارگیری تاکتیک نافرمانی مدنی هستند و پیش از این نیز اعتراضاتی را در «نیوکمپ» تحت عنوان «استقلال!» سازماندهی کرده بودند و همچنین پشت تظاهرات گسترده دیگری در فرودگاه اصلی بارسلون قرار دارند که این تظاهرات در ماه اکتبر سال جاری میلادی برگزار شد و به درگیری ختم شد.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: