حاضر نیستیم هزینه اش را بدهیم!

کدخبر: 2342504

سنت الهی این است که در نظام خلقت “نابرده رنج گنج میسر نمی شود”، چه گنج شهرت و محبوبیت و چه گنج دانش و اعتماد عمومی و چه گنج ثروت و امکانات مالی و قدرت علمی و فناوری. نسل جدید چون تنها غرب را از دریچه فیلم های هالیوود و فضای مجازی می بیند گمان می کند که آن جا همه مشغول لذت جویی و خوش گذرانی اند! و نمی داند که آن چه غرب را به برتری در حوزه های مختلف رسانده، تلاش و کوشش و عرق ریختن و جان کندن هایی است از مجاهدت علمی توماس ادیسون و ماری کوری تا کوشش اقتصادی بیل گیتس و استیو جابز!

محمدرضازائری: یکی از مشکلات و خصایص عمومی و مشترک ما این است که همه چیز را مفت و راحت و سریع می خواهیم! در این ویژگی هم تقریبا فرقی میان مردم و مسئولان، اصلاح طلب و اصولگرا، راست و چپ، تهرانی و مشهدی، زن و مرد یا پیر و جوان نیست. عنوان دکتری را می‌خواهیم اما برایش درس نمی خوانیم، شهرت و محبوبیت را می خواهیم اما برایش زحمت خدمت و مردمداری نمی کشیم، گرمای رابطه خانوادگی را می خواهیم اما برای همسر و فرزندان خود وقت نمی گذاریم! صداوسیما اعتماد مردم را می خواهد اما حاضر نیست همه راست ها را بگوید، مسئولان کشور مقبولیت عمومی را می خواهند اما تحمل ندارند که هنگام حادثه و خطر به میدان بیایند، مشارکت فعال شهروندان در انتخابات را می‌خواهند اما برای کسب اعتماد مردم حرص و جوش نمی‌خورند و برای اقناع افکار عمومی قدمی بلند و اثرگذار برنمی دارند. یعنی ماجرا پیش از آن که سیاسی، اقتصادی، امنیتی یا اعتقادی و دینی باشد نوعی مشکل اجتماعی و خصوصیت رفتاری است که در سطوح مختلف نهادینه و فراگیر شده است. وقتی از این منظر به لایه های مختلف مسائل و موضوعات بنگریم درمی یابیم که ریشه بسیاری از مشکلات همین تن آسایی و راحت جویی و آسان طلبی است در حالی که ما معمولا به رویه و سطح ظاهری آن ها توجه و تحلیل های سیاسی یا اقتصادی و دینی ارائه می کنیم!ما دنبال راهی کوتاه و مسیری ساده و راحت برای اهداف گران و بلندیم در حالی که هیچ چیزی در جهان هستی به سادگی و آسانی به دست نمی آید.

سنت الهی این است که در نظام خلقت "نابرده رنج گنج میسر نمی شود"، چه گنج شهرت و محبوبیت و چه گنج دانش و اعتماد عمومی و چه گنج ثروت و امکانات مالی و قدرت علمی و فناوری. نسل جدید چون تنها غرب را از دریچه فیلم های هالیوود و فضای مجازی می بیند گمان می کند که آن جا همه مشغول لذت جویی و خوش گذرانی اند! و نمی داند که آن چه غرب را به برتری در حوزه های مختلف رسانده، تلاش و کوشش و عرق ریختن و جان کندن هایی است از مجاهدت علمی توماس ادیسون و ماری کوری تا کوشش اقتصادی بیل گیتس و استیو جابز! حتی در حوزه سیاسی و امنیتی هم اگر مأموران سازمان سیا قرار باشد لم بدهند و چرت بزنند به جایی نمی رسند، این سنت الهی است که در زندگی انسان جاری است و معارف دینی ما در قرآن و حدیث نیز بر آن تأکید دارد؛ هیچ کس به آسانی به چیزی دست نمی یابد، در همه عرصه ها و سطوح باید عالمانه ومجاهدانه کار کرد و پایمردانه ایستاد تا نتیجه و حاصل مطلوب به دست آید!

«روزنامه خراسان»

ارسال نظر: