هشدار استاندار الحدیده یمن: صبرمان حدی دارد

کدخبر: 2342427

استاندار الحدیده یمن با بیان اینکه ظرف یک سالی که از توافق سوئد برای غرب یمن گذشته، ائتلاف سعودی-اماراتی بیش از ۳۰ هزار توافق آتش بس در آنجا را نقض کرده است.

استاندار الحدیده یمن، همدستی سازمان ملل با ائتلاف سعودی در نقض بی‌وقفه «توافق سوئد» را محکوم کرد و گفت: طی یک سالی که از امضای این توافق تحت نظارت سازمان ملل می‌گذرد، متجاوزان بیش از سی هزار بار آن را نقض کردند.

توافق استکهلم سوئد، توافقی میان صنعاء و دولت مستعفی یمن مقیم عربستان است که بر اساس آن قرار بود استان الحدیده مشمول آتش‌بس شود اما نقض این توافق از جانب ائتلاف سعودی همچنان ادامه دارد.

«محمد عیاش قحیم» در گفت‌وگو با شبکه «المسیره» گفت: مردم الحدیده و یمن می‌دانند که تعارف سازمان ملل با ائتلاف متجاوزان به آن برای ادامه نقض توافق سوئد، چراغ سبز داده است.

استاندار الحدیده تاکید کرد: ملت یمن در برابر تخلفات دشمن در الحدیده تاکنون صبر پیشه کرده اما با ادامه حملات خصمانه شاید صبر آنها زیاد نباشد.

قحیم با اشاره به ملاقات امروز گروهی از ائتلاف سعودی و با هیئتی از کمیته هماهنگی مشترک دریایی گفت: ما همچنان صبر می‌کنیم و به توافق سوئد پایبندیم.

این مقام یمنی درخواست صلیب سرخ از ساکنان شهر محاصره شده الدریهمی برای خروج از شهر و ترک خانه‌هایش را محکوم کرد و گفت: سازمان ملل باید غذا و گذرگاه انسانی در اختیار مردم الدریهمی قرار دهد نه اینکه از آنها بخواهد خانه‌هایشان را رها کنند.

شهرستان «الدریهمی» یکی از شهرهای استان الحدیده در غرب یمن و در ساحل دریای سرخ است که در محاصره ائتلاف سعودی قرار دارد.

این شهرستان محاصره شده چند روزی است که بشدت در معرض حملات ائتلاف سعودی قرار دارد و شبه‌نظامیان با انجام این حملات، مرتبا توافق سوئد را نقض می‌کنند.

با وجود توافق به دست آمده بر سر آتش‌بس در الحدیده در آخرین مذاکرات صلح یمن موسوم به «توافق استکهلم» (درباره استان‌های الحدیده و تعز و تبادل اسرا) حملات هوایی و زمینی ائتلاف سعودی با وجود گذشت یک سال از این توافق (آذرماه سال ۱۳۹۷)، متوقف نشده است.

یگان توپخانه‌ای ائتلاف سعودی در ۲۴ ساعت گذشته با شلیک ۲۵ گلوله توپ، شهرستان محاصره شده «الدریهمی» استان الحدیده را هدف قرار داد. شبه‌نظامیان دیروز همچنین با مسلسل و سلاح‌های سنگین خود اقدام به تیراندازی به سمت فرودگاه الحدیده کردند و علاوه بر آن هفت گلوله توپ به سمت منطقه «الجبلیه» در شهرستان التحتیا در نزدیکی الدریهمی شلیک کردند.

چندی پیش، «محمد علی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن در صفحه توییترش نوشته بود که محاصره الدریهمی، به معنای شکست تلاش‌های صلح است و دلیلی بر اینکه حسن نیتی [از طرف مقابل] دیده نمی‌شود و تداوم محاصره شهر الدریهمی در غرب یمن، دلیلی بر نبود اراده برای صلح است.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرده است که از ابتدای توافق سوئد، ۱۷۵ نفر از شهروندان یمنی کشته و ۴۸۱ نفر از جمله ده‌ها زن و کودک زخمی شده‌اند.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: