سبقت عراق در تولید نفت از ایران

کدخبر: 2342412

معاون اداره کل امور پژوهش وزارت نفت با ابراز اینکه ایران از نظر تولید نفت در اوپک بعد از عراق قرار گرفت، گفت: مطالعات پیرامون میادین نفتی به دانشگاه‌های مهم کشور سپرده شد.

فرشاد علیخانی بابیان اینکه وزارت نفت عنصر علوم غیر مهندسی را در کنار علوم مهندسی زنده و پررنگ کرده است و این امر سرعت بیشتری بر حمایت از مراکز فناوری و دانشگاه در معاونت مهندسی پژوهش و فناوری وزارت‌خانه بخشید، ابراز داشت: در واقع نزدیک‌تر کردن دانشگاه‌ها به تقاضاهایی که در صنعت نفت وجود دارد در این گام دنبال می‌شود.

وی با ابراز اینکه ایران از نظر تولید نفت در اوپک بعد از عراق قرار گرفت و این به معنای این است که نتوانستیم از میزان صادرات خودمان به دلایل مختلف دفاع کنیم، گفت: برای جبران این موضوع قراردادهای ارزشمندی بین وزارت نفت و دانشگاه‌های مختلف در زمینه مطالعه میادین نفتی بسته شد.

دانشگاه‌های کشور تا کنون کمتر به توسعه میادین نفتی پرداخته‌اند

معاون اداره کل امور پژوهش وزارت نفت بابیان اینکه دانشگاه‌های کشور تا کنون کمتر به توسعه میادین نفتی پرداخته‌اند، ابراز داشت: ریسک این تحقیق را چه کسی باید بپردازد؟ چه کسی باید فکر کند تا این ریسک‌ها را کاهش دهد و لذا این وظیفه حوزه پژوهش وزارت نفت خواهد بود تا با ریسک‌پذیری مجال ارتباط واقعی و عملیاتی بین حوزه پژوهش و تولید نفت در ایران را پررنگ کند این اقدامات خاصه پیرامون فرهنگ‌سازی موفقیت خوبی را برای وزارت نفت به دست آورد.

علیخانی بابیان اینکه امروز مناطق نفت جنوب، شرکت مناطق مرکزی و شرکت نفت فلات قاره با پژوهش‌گران بی‌ارتباط نیستند و یک هم‌زبانی علمی در حال شکل‌گیری است اما این کافی نیست، تصریح کرد: در اداره کل پژوهش هم تاکید بر همین اصل است که بخش عرضه دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و فناوری به بخش تقاضا وصل شوند.

وی بابیان اینکه به این منظور باید فراخوان استارتاپ داده شود، افزود: سرمایه‌های سرگردان متعددی در کشور می‌بینیم که به‌خوبی جذب نشده‌اند لذا می‌توان در این زمینه فعال بود و ایده‌های جدید را به کار گرفت.

نقش ارزنده دانشگاه صنعتی شاهرود در پرورش نیروی انسانی در سطح ملی

معاون اداره کل امور پژوهش وزارت نفت همچنین بابیان اینکه دانشگاه‌ها می‌بایست ارتباط خوبی را با سازندگان استان سمنان برقرار کنند، ابراز داشت: لازم است بازاریابی علمی و انجام تبلیغات صحیح و مناسب صورت گیرد تا این توانمندی در سطح شهر را مردم نیز ملاحظه کنند.

علیخانی بابیان اینکه دانشگاه صنعتی شاهرود از سوابق به حق علمی خود دفاع و به بنیه انسانی خود تکیه می‌کند و این امر شایان تقدیر است، تصریح کرد: مشکل اصلی کشور در کمبود مهندس حوزه نفت نیست بلکه از مدیریت است که باید این مدیریت در کنار سایر علوم مهندسی تقویت شود.

وی با تاکید بر اینکه نکته مهم جذب نیروی انسانی ملی در وزارت نفت است و استان سمنان در این راستا نیروهای بالقوه‌ای در سطح ملی دارد که باید بالفعل و تقویت شوند، گفت: دانشگاه صنعتی شاهرود تا کنون در پرورش این قشر نقش ارزنده‌ای داشته که با همکاری استانداری و دیگر بخش‌ها باید تقویت شود.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: