لابی‌گری امارات در کنگره آمریکا برای تحریم ترکیه

کدخبر: 2342325

یک رسانه‌ ترکیه‌ای با استناد به اسنادی گزارش کرد که امارات عربی متحده در حال لابی‌گری در کنگره آمریکا برای وضع تحریم‌ها علیه ترکیه است.

خبرگزاری «آناتولی» ترکیه با استناد به اسنادی که از طریق یک وب‌سایت آمریکایی به آن دست پیدا کرده، گزارش کرد که امارات عربی متحده در کنگره آمریکا برای وضع تحریم‌ علیه ترکیه لابی‌گری کرده است.

ابوظبی که در اوایل بحران سوریه با آنکارا همراه بود در سال‌های اخیر بشدت دچار اختلاف شده است بخصوص در اتفاقات سوریه؛ تا جایی که امارات در پی عملیات نهم اکتبر (هفدهم مهرماه) ترکیه علیه مواضع شبه‌نظامیان کُرد در شمال سوریه، حمله آنکارا را «تجاوز» توصیف و آن را محکوم کرد.

آناتولی اکنون با اشاره به ایمیلی فاش کرده که امارات در کنگره آمریکا لابی کرده تا ترکیه تحریم شود. این ایمیل از فردی به نام «چارلز جانسون» یکی از شرکای موسسه لابی‌گری «اکین گامپ استراوس هاور و فلد ال ال پی» ارسال شده است اما دریافت‌کنندگانش در آن مشخص نیست.

اکین گامپ استراوس هاور، یکی از چندین موسسه لابی‌گری است که امارات با آن قرارداد و همکاری دارد. آناتولی از طریق وب‌سایت «قانون ثبت نمایندگی‌های خارجی» وزارت دادگستری آمریکا به این ایمیل دسترسی پیدا کرده است.

این خبرگزاری ترکیه‌ای در ادامه نوشت، بر اساس اسامی که در ایمیل ذکر شده، ظاهراً از سمت نماینده امارات متحده عربی برای اعضای کمیته روابط خارجی سنا ارسال شده است.

جانسون در این ایمیل نوشته است: ««اندرو و مت-من از جانب نماینده خود یا همان سفارت امارات عربی متحده این پیام را ارسال می‌کنم تا تأکید کنم که امارات متحده عربی، تهاجم ترکیه در سوریه را محکوم می‌کند و از تحریم‌ها علیه ترکیه همچون لایحه «قانون ترکیه» (لایحه کنگره برای تحریم ترکیه) که به تصویب مجلس نمایندگان آمریکا رسیده، حمایت می‌کند».

تاریخ این ایمیل هفتم نوامبر (۱۶ آبان ماه ) است و در بخشی از آن نوشته شده است: «امیدوارم که اطلاعاتی که ارائه کردم در ادامه نظارت شما (کنگره آمریکا) بر تحولات سوریه مفید واقع شود».

پایگاه تحلیلی المانیتور که اولین بار در این خصوص گزارش داده بود، نوشت، منظور جانسون از «اندرو»، همان «اندرو کیلر» است که مشاور عالی کمیته روابط خارجی سنا آمریکاست و منظور از «مت» همان «متیو سالیوان» است که به‌عنوان حقوقدان ارشد در کمیته روابط خارجی سنا فعالیت دارد.

هیچ‌یک از اکثریت یا اقلیت کمیته روابط خارجی سنا آمریکا به ایمیل و تماس تلفنی خبرگزاری آناتولی برای واکنش به این خبر، پاسخ ندادند.

سفارت امارات متحده عربی در واشنگتن نیز به درخواست‌ها برای اظهارنظر درباره این خبر پاسخ نداده است.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: