برنج امسال رکورد زد

کدخبر: 2342150

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: رکورد تولید برنج در طول تاریخ امسال زده شد.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: رکورد تولید برنج در طول تاریخ امسال زده شد.

عباس کشاورز در نشست خبری با بیان اینکه از جامعه کشاورزی به خصوص کشاورزان و در راس آنها گندم‌کاران صمیمانه تشکر می‌کنم، گفت: این قشر تلاش و وایثار بسیاری کردند و ما مدیون آنها هستیم و خواهشم این است که کماکان به امر گندم بپردازند، زیرا گندم برای مصرف‌کننده و ساختار کشاورزی مهم است.

برنج امسال رکورد زد

وی ادامه داد: کشور در سال زراعی گذشته با اتفاقات اقلیمی خاصی مواجه شد و علی‌رغم خسارتها اما به تولید هم کمک شد به‌طوری که رشد تولید نزدیک به ۵ درصد در ۶ ماهه اول سال بود و رکورد تولید برنج در طول تاریخ در امسال زده شد که آن هم بخاطر فراوانی آب مخازن سدها بود.

شعار ما، تقویت جبهه تولید

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه باید جبهه تولید را هرچه می‌توانیم، تقویت کنیم، خاطرنشان کرد: شعار من برای آینده کشاورزی کشور، چه باشم یا نباشم، این است که رویکرد ما تقویت جبهه تولید با لحاظ چند رویکرد باشد. یکی از این رویکردها پایداری است. هیچ اقدامی که به پایداری لطمه بزند نباید انجام شود. منابع، درآمد کشاورز و قیمت مناسب عرضه جزو ابعاد پایداری است. همچنین رویکرد دیگر در این فضا تقویت امنیت غذایی و ترویج توسعه فضای کسب وکار است که باید با توجه به محدودیت آب انجام شود.

آب عامل محدودکننده است

وی با تاکید بر اینکه کسی در کشاورزی کشور، فارغ از توجه به مساله آب نظریه‌پردازی نکند، گفت: آب عامل مهم و محدودکننده است و نباید برای پایداری سرزمین آب را یکجانبه به نفع خودمان ببینیم.

اقدامات مقطعی پاسخگو نیست

به گفته سرپرست وزارت جهادکشاورزی، حرکت ما در حوزه کشاورزی باید براساس برنامه و مدل فرآیندی باشد و اقدامات مقطعی و موردی پاسخگو نیست. بخش کشاورزی بخش اقتصادی است و برنامه اقتصادی می‌خواهد. اگر تصور بر این باشد که بدون توجه به صادرات و زیربنا، قادر به انجام کاری هستیم اتفاقی نمی‌افتد.

امکان توسعه فضای کشاورزی صفر شده

وی تصریح کرد: امکان توسعه فضای کشاورزی صفر شده است. باید همین سطح را حفظ کنیم. بنابراین رویکرد، افزایش عملکرد و بهره‌وری با اولویت بهره‌وری آب است.

الگوی کشت در مرحله نهایی شدن است

کشاورز با بیان اینکه الگوی کشت در مراحل نهایی شدن است، اظهار کرد: مطالعات بسیاری در مدت ۴، ۵ سال در این زمینه شده است و طولی نخواهد کشید که الگوی کشت را عرضه خواهیم کرد. باید توجه خاصی به دیم کشور داشته باشیم. بر الگوی آن در چهار سال گذشته کار شده است و ظرفیت خوبی در پهنه دیمزارهای کشور است.

حدود ۱۷۰درصد از اراضی آبی کشور در دیم است

وی اضافه کرد: دیمزارهای کشور بالغ بر ۶میلیون هکتار مساحت زیر کشت و حدود ۱۰میلیون هکتار مساحت دارد. ظرفیتی حدود ۱۷۰ درصد از اراضی آبی ما در دیم است که ظرفیت فراموش شده‌ای بود ولی در حال انجام کارهایی هستیم. این نظریه متعلق به ایرانی‌ها است و در سطح بیش از ۱۵۰هزار هکتار آزمونش را داده و هیچ نگرانی وجود ندارد. فضای جدیدی را برای کشور به ارمغان می‌آورد و از همه مهمتر اینکه آثار اقتصادی و اجتماعی برای تولیدکنندگان دیم دارد. در شرایط متعارف بیش از ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش و تنوع تولید دارد.

گلخانه‌ها آب را نجات می‌دهند

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه قطع به یقین خودکفایی گندم استمرار خواهد داشت، گفت: در چند محصول دیگر نیز باید به خوداتکایی برسیم. این محصولات نیز شامل دانه‌های روغنی، جو و پنبه است. همچنین بایستی به گلخانه‌ها نیز توجه کنیم. گلخانه‌ها هم آب را نجات می‌دهند و هم تولید را مکانیزه و صنعتی می‌کند و اینکه امکان صادرات خوبی را با استاندارد فراهم می‌کنند و از طرفی اشتغال‌زا نیز هستند.

«خبرگزاری ایسنا»

ارسال نظر: