سالانه ۲ میلیون زائر عراقی وارد ایران می‌شود

کدخبر: 2342115

رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی اربعین با اشاره به فعال شدن موکب‌ها برای توسعه زیارتی ایران و عراق گفت: سالانه حدود ۲ میلیون زائر عراقی به ایران می‌آیند که با توجه به ظرفیت موجود می‌توانیم این تعداد را به ۵ میلیون نفر افزایش دهیم.

حسن پلارک رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی اربعین با اشاره به تشکیل سازمانی مستقل به منظور روابط بهتر ایران و عراق اظهار داشت: موکب‌های اربعین به عنوان یک نهاد مستقل از ستاد بازسازی عتبات جداسازی شده است و هم‌اکنون به عنوان زیر مجموعه سازمان توسعه روابط اقتصادی، فرهنگی، سیاحتی و زیارتی ایران و عراق فعالیت می‌کند.

موکب‌ها به عنوان سازمان قوی در حوزه دفاع مدنی توسعه می‌یابند

پلارک با بیان اینکه موکب‌داران اربعین نقش مهمی در ارتقای برنامه‌های ایران و عراق دارند، خاطرنشان کرد: هم‌‌اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ موکب در ایران داریم که در تلاش هستیم در حوزه‌های مدیریت منطقه‌ای و مدیریت مرکزی در تهران فعال‌تر عمل کنیم، به طوری که از طریق سامانه الکترونیک، موکب‌ها را با حفظ مردمی‌ بودن هدایت کنیم.

وی درباره ساختار موکب‌ها گفت: ما در تلاش هستیم تا موکب‌ها را به عنوان سازمان قوی در حوزه دفاع مدنی توسعه دهیم؛ یعنی سازمانی که در موضوعات بحران در داخل کشور با کمک‌های مردمی فعالیت و خدمات‌دهی مردمی داشته باشد، به طوری که نه تنها در ایام اربعین بلکه در بحران‌ها نیز به خدمات‌دهی بپردازند.

توسعه زیارتی ایران و عراق کلید خورد/ پذیرش زائران عراقی توسط موکب‌داران

پلارک با بیان اینکه برخی موکب‌ها نیز قرار است در توسعه زیارتی ایران و عراق فعال شوند، افزود: در برنامه پیش‌بینی شده، در نظر داریم موکب‌های ایرانی را با موکب‌های عراقی عجین کنیم؛ به طوری که هر موکبی با یک موکب عراقی درآمیخته و فعالیت کند تا از این طریق هم اعزام زائر ایرانی به عراق داشته باشیم و هم زائران عراقی را پذیرش کنیم که این امر با مدیریت موکب‌ها و خود زائران انجام می‌گیرد.

رئیس سازمان توسعه روابط اقتصادی، فرهنگی، سیاحتی و زیارتی ایران و عراق با اشاره به اینکه زائر عراقی در ایران متولی ندارد، گفت: هم‌اکنون سالانه حدود ۲ میلیون زائر عراقی داریم که با توجه به ظرفیت موجود می‌توانیم این تعداد را به ۵ میلیون نفر افزایش دهیم. بر همین اساس سعی داریم همانطور که زائران ایرانی در عراق متولی دارند و سازمان حج و زیارت با این عنوان فعالیت می‌کند، برای زائر عراقی هم متولی ایجاد کنیم تا در بحث زیارت، سیاحت و گردشگری سلامت فعالیت داشته باشند.

مدیران موکب‌های ایرانی تحت آموزش قرار می‌گیرند

پلارک به لزوم ساماندهی موکب‌ها با توجه به پراکندگی آن‌ها اشاره کرد و افزود: با توجه به پراکندگی موکب‌های کشورمان سعی داریم در برخی شهرها همچون تهران، قم، مشهد و شیراز این موکب‌ها را فعال‌تر کنیم که این امر با رعایت مقررات و هزینه‌های کم انجام خواهد پذیرفت.

وی با بیان اینکه تا اربعین سال آینده برنامه داریم مدیر یا هیأت امنای تعدادی از موکب‌ها را همچون مدیر کاروان‌ها آموزش دهیم، گفت: تا قبل از اربعین سال آینده جلساتی در دانشگاه امام حسین (ع) برای آن‌ها برگزار می‌کنیم.

پلارک با اشاره به اینکه زائران ایرانی برخی انفرادی و برخی گروهی در قالب سازمان حج و زیارت به عتبات اعزام می‌شوند و در مرز هوایی نیز منعی برای زائر انفرادی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: عمده زائران ما زائران اربعین هستند؛ به طوری که امسال حدود ۴ میلیون ایرانی در ایام اربعین به عراق مشرف شدند که موکب‌داران در این ایام نقش مهمی ایفا کردند.

موکب‌های ایرانی در عراق پشتیبان می‌شوند

وی با بیان اینکه ما موکب‌های عراقی را در مسیر اربعین شناسایی کردیم، گفت: برای توسعه موکب‌ها با دیوان وقف شیعی عراق و عتبه حرم‌ها هماهنگی می‌کنیم تا در ایام مختلف موکب‌ها ساماندهی شود. به طوری که در ایام اربعین موکب ما پشتیبان و یاور موکب‌های عراقی باشد و میزبان اصلی عراق و موکب ما کمکی باشد. در عین حال در برخی مناطق نیز موکب های ایرانی محور اصلی و موکب عراقی پشتیبان خواهد شد؛ چرا که عمدتا در اربعین ۴۶ درصد موکب‌های ایرانی در خاک کشورمان و ۵۴ درصد نیز در خاک عراق هستند.

پلارک با اشاره به اینکه تلاش ما حفظ مردمی بودن اربعین است، افزود: موکب‌ها باری بر دوش نظام ندارند، اما خدمات بزرگی انجام می‌دهند که فعالیت‌های آن‌ها قابل تقدیر است و باید توسعه یابد.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: