بودجه شرکت‌های دولتی زیان‌ده باید کاهش پیدا کند

کدخبر: 2341982

عضو کمیسیون برنامه مجلس با بیان اینکه شرکت‌های دولتی باید به دنبال کاهش هزینه‌های جاری خود باشند گفت: بودجه این شرکت‌ها که عمدتاً زیان‌ده هستند باید کاهش پیدا کند، نه افزایش.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی درباره افزایش 9 درصدی بودجه شرکت‌های دولتی در سال آینده اظهار داشت: بودجه شرکت‌های دولتی عمدتاً براساس نرخ تورم تعیین می‌شود و خودشان بودجه‌‌ای مستقیم از دولت دریافت نمی‌کنند بلکه براساس میزان درآمدی است که حاصل می‌شود و ما باید نرخ افزایش بودجه را براساس واقعیتی که اتفاق می‌افتد بسنجیم و تعیین کنیم.

وی اظهار داشت: آنچه در سال‌های اخیر ملاحظه کرده‌ایم این است که شروع کننده گرانی خود شرکت‌های دولتی هستند، بنابراین بودجه آنها بیشتر از 11 درصد و خود به خود افزایش پیدا می‌کند.

حاجی دلیگانی اظهار داشت: شرکت‌‌های دولتی به خاطر عدم مدیریت صحیح عمدتاً زیان‌ده هستند و به نوعی مدیریت هوشمندانه‌ای ندارند. اما در مصرف منابع بسیار هوشمندانه و با دید وسیعی عمل می‌کنند به نحوی که حقوق‌ها را مرتباً خیلی خوب افزایش داده و به پاداش‌های بسیار بالا می‌رسند.

وی با بیان اینکه شرکت‌های دولتی بیشتر به حقوق و پاداش‌های بسیار بالا توجه دارند، عنوان کرد:‌ این شرکت‌ها به لحاظ نوع کاری به جای اینکه به انجام درست وظایف خود بپردازند، بعضاً فقط به دنبال گران کردن خدمات و قیمت‌ها بوده و در ایجاد ارزش افزوده نقش به‌سزایی ندارند.

وی در پاسخ به اینکه آیا مخالف افزایش بودجه شرکت‌های دولتی در سال آینده هستید یا خیر، گفت: مخالف افزایش هزینه‌های آنها هستم و از طرفی موافق افزایش درآمدهای آنها؛ البته نه اینکه عرضه کالا و خدمات را برای مردم گران کنند بلکه با نگاه کاربردی صحیح و مدیریت هوشمندانه به این هدف برسند.

عضو کمیسیون بودجه و برنامه مجلس در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه آیا موافق افزایش 9 درصدی بودجه شرکت‌های دولتی در سال آینده هستید یا خیر، گفت: منتظر ارائه بودجه به صحن علنی مجلس هستیم و پس از بحث و بررسی این موضوع مشخص خواهد شد.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: