هشدار ترکیه به آمریکا

کدخبر: 2341922

وزیر خارجه ترکیه می‌گوید تحریم‌های احتمالی واشنگتن علیه آنکارا ادامه حضور نظامیان آمریکایی در پایگاه‌های ترکیه را زیر سوال می‌برد.

«مولود چاووش اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه، امروز چهارشنبه در مصاحبه‌ای تلویزیونی به کاخ سفید در مورد اخراج نظامیان آمریکایی از ترکیه هشدار داد.

چاووش اوغلو با تلویزیون «اِی هابر»، گفت: "در صورتی که واشنگتن، آنکارا را تحریم کند، ترکیه موضوع اخراج نظامیان آمریکایی را از پایگاه‌های نظامی خود در دست بررسی قرار می‌دهد. "

وی همچنین در واکنش به احتمال تحریم ترکیه توسط آمریکا، تاکید کرد: "اگر آمریکا در واکنش به خرید سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ روسیه توسط ترکیه، اقدام به اعمال تحریم علیه آنکارا کند، ترکیه تمام گزینه‌ها را در نظر خواهد گرفت. "

وزیر خارجه ترکیه افزود: "تحریم‌های احتمالی آمریکا علیه ترکیه، ادامه حضور نظامیان آمریکا در پایگاه‌های هوایی اینجرلیک و کورچیک را مورد بازبینی قرار می‌دهد. "

داوود اوغلو در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: "ترکیه مادامی که ناتو از این کشور حفاظت نکند، از برنامه دفاعی بالتیک ناتو حمایت نمی‌کند. "

«کورچیک»، پایگاه هوایی - راداری ناتو و «اینجرلیک»، فرودگاه نظامی متعلق به ارتش ترکیه هستند که شماری از نظامیان آمریکایی در آن‌ها مستقر هستند.

چاووش اوغلو در ادامه همچنین حمایت آمریکا از کرد‌های سوریه را نه تنها جرم بلکه تامین مالی تروریسم توصیف کرد.

روابط ترکیه و آمریکا از زمان وقوع کودتای نافرجام ۲۰۱۶ در ترکیه رو به سردی گذاشت؛ آنکارا در پی دفع این کودتا، واشنگتن را متهم به حمایت از سرکردگان این کودتا از جمله «فتح الله گولن»، که در آمریکا زندگی می‌کند؛ این روابط در سال ۲۰۱۸ با امضای قرارداد خرید سامانه‌های موشکی اس ۴۰۰ روسیه توسط ترکیه وارد مرحله جدید از تنش‌ها شد.

آمریکا در پی اصرار آنکارا به خرید این سامانه‌های روسیه، این کشور را از برنامه توسعه نسل پنجم جنگنده‌ها حذف کرده و از تحویل چندین فروند «اف ۳۵» خریداری شده توسط ترکیه سرباز زد؛ ضمن اینکه آنکارا را به اعمال تحریم تهدید کرد.

«خبرگزاری میزان»

ارسال نظر: