تصاویری تاریخی از «انتفاضه سنگ» فلسطینی‌ها

کدخبر: 2341584

۸ دسامبر (۱۷ آذر) هر سال یادآور نخستین انتفاضه فلسطین است که به انتفاضه سنگ مشهور شد؛ این انتفاضه یادآور مقاومت با دست هایی خالی است؛ روزگاری که نوارغزه چون کرانه باختری در سیطره اسرائیل بود و خبری از جنبش های مقاومت و توان نظامی حامیان آزادی فلسطین نبود.

نسیم آنلاین : ۸ دسامبر (۱۷ آذر) هر سال یادآور نخستین انتفاضه فلسطین است که به انتفاضه سنگ مشهور شد؛ این انتفاضه یادآور مقاومت با دست هایی خالی است؛ روزگاری که نوارغزه چون کرانه باختری در سیطره اسرائیل بود و خبری از جنبش های مقاومت و توان نظامی حامیان آزادی فلسطین نبود.

انتفاضه نخست با زیر گرفته شدن چند کارگر فلسطینی توسط یک کامیون اسرائیلی و شهادت ۴ فلسطینی در ۸ دسامبر ۱۹۸۷ آغاز شد و فلسطینیان این تصادف را قتل عمد دانستند و روز بعد در هنگام تشییع پیکرها به مقر ارتش رژیم صهیونیستی در جبالیا سنگ زدند. در مقابل سربازان صهیونیست اقدام به شلیک تیر هوایی کردند. فلسطینیان نیز با باران سنگ و کوکتل مولوتف جواب آن‌ها را دادند. این باعث شد ارتشیان درخواست نیروی کمکی کنند. این جرقه اولیه انتفاضه اول فلسطین بود. ولی کار به همین جا ختم نشد و انتفاضه شهر به شهر گسترش یافت. در آن انتفاضه ۱۳۰۰ فلسطینی شهید شدند .

در ادامه تصاویری از انتفاضه اول را می بینید:

ارسال نظر: