دانشجویان هاروارد: ترامپ به سوگندی که خورده خیانت کرده است

کدخبر: 2341565

صدها دانشجوی وکالت از دانشگاه‌های هاروارد و ییل طی نامه‌ای سرگشاده به کنگره آمریکا، اقدامات رئیس‌جمهور این کشور را قابل استیضاح دانستند.

بیش از ۶۰۰ دانشجوی وکالت در آمریکا طی نامه‌ای سرگشاده به کنگره، جمع‌بندی خود از وجود «شواهدی قابل ملاحظه» برای استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا را شرح دادند.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، در این نامه آمده است: «شواهد قابل ملاحظه‌ای وجود دارد که رئیس‌جمهور ترامپ به سوگندی که خورده، خیانت کرده است. زیرا تلاش داشته، از قدرت ریاست جمهوری در راستای تحت فشار گذاشتن دولتی خارجی برای کمک به او در ایجاد انحراف در انتخاباتی در آمریکا برای منافع شخصی به قیمت به خطر انداختن منافع امنیت ملی استفاده کند که کنگره نیز به همین [نتیجه] رسیده است».

این نامه سرگشاده می‌افزاید: «رفتار او (ترامپ) دقیقاً همان نوعی از تهدید برای دموکراسی ما محسوب می‌شود که بنیان‌گذاران [آمریکا] هنگامی که راهکار استیضاح را در قانون اساسی گنجاندن از آن بیم داشتند».

این دانشجویان گفتند جمع‌بندی آن‌ها بر طبق شواهدی است که تا کنون در ادای شهادت‌های انجام شده در مجلس نمایندگان شنیده‌اند. این موارد شامل سخنان مهم «گوردون ساندلند» و «ویلیام تیلور» درباره تماس تلفنی ترامپ و «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین است.

این دانشجویان که در دانشگاه‌های مطرح آمریکا نظیر «ییل» و «هاروارد» تحصیل می‌کنند در نهایت متذکر شدند: «درصورتی که رفتار رئیس‌جمهور ترامپ در دسته ارتشاء و به‌عنوان جرم یا تخلف سنگین یا هردوی آن‌ها قرار گیرد، مطابق قانون اساسی، به روشنی قابل استیضاح است».

دموکرات‌ها ترامپ را متهم کرده‌اند که برای سودجویی شخصی در انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا و بی‌حیثیت کردن «جو بایدن» رقیب انتخاباتی‌اش، زلنسکی را برای تحقیق قضایی در مورد «هانتر بایدن» فرزند بایدن که عضو هیأت مدیره یک شرکت اوکراینی است، تحت فشار قرار داده است اما ترامپ و جمهوری‌خواهان قویا این اتهام را رد کرده‌اند.

گام بعدی در مسیر استیضاح رأی‌گیری طرح استیضاح در صحن علنی مجلس نمایندگان است. اکثریت مجلس نمایندگان در اختیار دموکرات‌هاست و انتظار می‌رود این طرح در این مجلس تصویب شود. در صورت تصویب این طرح، لایحه استیضاح به سنا ارجاع می‌شود تا در آنجا اصطلاحا «دادگاه» رسیدگی به اتهامات ترامپ تشکیل شود.

در پایان جلسات محاکمه در صورتی که دو سوم سناتورها به برکناری ترامپ رأی مثبت دهند، او باید قدرت را واگذار کند. سنا در کنترل جمهوری‌خواهان است و رأی آوردن این طرح در این مجلس، دستکم فعلاً، بعید به نظر می‌رسد.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: