طالبان آماده مذاکره با خلیل زاد است

کدخبر: 2341425

«سهیل شاهین» گفت که طالبان آماده بازگشت خلیل زاد به قطر و آغاز مذاکرات است.

«سهیل شاهین» سخنگوی طالبان گفت که طالبان آماده بازگشت خلیل زاد به قطر و آغاز مذاکرات هستند، اما قبل از امضاء تفاهمنامه صلح که قبلا آماده گردیده حاضر به گفتگو با حکومت افغانستان و آتش‌بس نیستند.

وی گفت که از سفر خلیل زاد به قطر از طریق وزارت خارجه آمریکا اطلاع حاصل نموده و بر همین اساس اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر انتظار دارند که مذاکرات صلح ظرف چند روز آینده از سر گرفته شود.

این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا خبر از سفر زلمی خلیل زاد نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا برای صلح افغانستان به کابل داد و اعلام کرد بعد از این سفر خلیل زاد به قطر می رود تا دور جدیدی از مذاکرات صلح را میان طالبان و آمریکایی ها در رابطه به راه های خاتمه جنگ و آتش بس در افغانستان آغاز کند.

اما شاهین می گوید که قرار نیست طالبان قبل از امضاء تفاهمنامه صلح آتش‌بس کنند و یا اینکه با حکومت فعلی افغانستان وارد مذاکره شوند.

شاهین در این ارتباط گفت: آمریکایی ها تا به حال به ما نگفته اند که با شروع مذاکرات از ما می خواهند که در قدم نخست آتش‌بس شود و یا مذاکرات با حکومت آغاز گردد، توافق نامه صلح تکمیل و نهایی شده است و با شروع مذاکرات روی دستور کار توافق نامه بحث می شود نه موضوعی که خارج از مواد تفاهمنامه باشد، البته هر دو موضوع آتش‌بس و مذاکره با حکومت افغانستان جزء مسائلی است که در تفاهمنامه درج گردیده که در زمان مقرر به آن پرداخته خواهد شد.

از سخنگوی طالبان پرسیده شد که موضوع اصلی که باعث نگرانی شده زمان بندی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و تداخل آتش‌بس با این موضوع است؛ آیا با این اوصاف آغاز آتش بس به درازا نخواهد کشید؟ شاهین در پاسخ گفت: روی تمام این مسائل قبلا بحث شده و راه حل آن در تفاهمنامه آمده است وقتی توافقنامه امضاء شد جواب تمام این سوال ها در آن گنجانیده شده است.

شاهین مانند گذشته مدعی شد که انتخابات افغانستان نامشروع است. وی گفت: طالبان این انتخابات را به رسمیت نمی شناسند چرا که افغانستان در اشغال امریکا است، انتخاباتی که دیده می شود پر از چالش و غیر شفاف است و هیچ کس آن را قبول ندارد.

شاهین بار دیگر یادآور شد که موضوع انتخابات و حکومت آینده افغانستان از جمله موضوعاتی است که بعد از امضاء توافقنامه به آن پرداخته خواهد شد.

از شاهین پرسیده شد که آیا طالبان حکومتی که در نتیجه این انتخابات بر کرسی خواهد نشست را قبول خواهند داشت؟ و حاضر هستند با این حکومت تعامل کنند؟ وی در پاسخ گفت: نخیر به رسمیت نمی شناسیم؛ اگر قرار باشد که ما حکومت آینده را به رسمیت بشناسیم پس چه اصراری بر جنگ است، و دیگر نیازی به مقاومت نخواهد ماند و اصلا پذیرفتن این حکومت از سوی ما توجیه پذیر نیست، ما اداره کابل را به عنوان یک طرف جنگ می شناسیم نه به عنوان یک حکومت.

شاهین در پایان گفتگوی خود تأکید کرد که طالبان هر جناحی که در انتخابات افغانستان پیروز شود را به عنوان یک طرف جنگ می شناسد نه به عنوان یک حکومت.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: