به جای گران‌کردن بنزین در بودجه این ۱۵ شرکت ۵ درصد صرفه‌جویی می‌کردید

چشم‌پوشی دولت از درآمد ۶۳/۵ هزار میلیاردی

کدخبر: 2341422

نمایندگان مجلس به جز سال ۹۸ که با فشار رسانه‌ها کمی به بودجه شرکت‌های دولتی ورود کردند، با این استدلال که تعداد شرکت‌های دولتی زیاد بوده و مجلس وقت بررسی بودجه این شرکت‌ها را ندارد، هیچ وقت به ریخت‌وپاش‌های این شرکت‌ها ورود نمی‌کردند.

نسیم آنلاین: گرچه از رقم بودجه سال ۹۹ شرکت‌های دولتی جزئیاتی منتشر نشده، اما بودجه این شرکت‌ها در سال ۹۸ حدود ۱۲۷۴ هزار میلیارد تومان بود. نود اقتصادی در گزارشی نوشته حال که کسری بودجه کابوسی برای دولت تبدیل شده، بد نیست بدانیم اگر شرکت‌های دولتی فقط ۵ درصد در مصارف خود صرفه‌جویی کنند، ۶۳/۵ هزار میلیارد تومان درآمد برای دولت خلق خواهد شد.

همچنین نمایندگان مجلس به جز سال ۹۸ که با فشار رسانه‌ها کمی به بودجه شرکت‌های دولتی ورود کردند، با این استدلال که تعداد شرکت‌های دولتی زیاد بوده و مجلس وقت بررسی بودجه این شرکت‌ها را ندارد، هیچ وقت به ریخت‌وپاش‌های این شرکت‌ها ورود نمی‌کردند.

اما نکته جالب اینکه، ۹۰ درصد بودجه شرکت‌های دولتی در دست ۱۵ شرکت است. باید منتظر بمانیم تا ببینیم آیا باز هم مجلس از ورود به ریخت‌وپاش‌های این شرکت‌ها و حیاط‌خلوت آن‌ها خودداری خواهد کرد و بهای آن با گرانی مواردی چون گرانی بنزین جبران خواهد شد؟

برای فهم دقیقتر این موضوع باید گفت: لایحه بودجه شامل «منابع عمومی» و «شرکت‌های دولتی» است که سهم شرکت‌های دولتی تقریباً سه برابر بودجه عمومی می‌باشد.

در حال حاضر بودجه سال ۹۸ یک تریلیون و ۷۰۳ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که ۴۰۷ هزار میلیارد تومان آن بودجه عمومی بوده و یک تریلیون و ۲۷۴ هزار میلیارد تومان آن بودجه «شرکت‌های دولتی، موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک‌ها» است.

چندی پیش مشرق در گزارشی نوشته بود تاسف انگیزتر این است که آنچه دولت به عنوان سند بودجه منتشر می‌کند، صرفاً «بودجه عمومی» بوده و خبری از جزئیات بودجه «شرکت‌های دولتی، موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک ها» نیست. به عبارت دیگر، سرنوشت حدود ۷۰ درصد حجم بودجه همواره تحت‌الشعاع بودجه عمومی قرار گرفته و ریز عملکرد آن مشخص نمی‌شود.

اگر به جدول خلاصه بودجه کل کشور رجوع کنید صرفاً ردیفی تحت عنوان کلی «شرکت‌های دولتی، موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک ها» می‌بینید بدون اینکه مشخص شود این ردیف که حجم عمده بودجه را تشکیل می‌دهد چگونه خرج می‌شود!

ارسال نظر: