کوتاه شدن دست بانک ها از جریمه های تاخیر

کدخبر: 2341411

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نامه‌ای به آیت‌ا... نوری همدانی با اشاره به انتقاد ایشان از طرح جدید بانکداری مجلس  و نیز ابراز اطمینان از انطباق کامل طرح مجلس بر آرای فقه امامیه و نظرات مراجع معظم تقلید تاکید کرد: اگر طرح مجلس مسکوت بماند، بانک های خصوصی جشن خواهند گرفت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نامه‌ای به آیت‌ا... نوری همدانی با اشاره به انتقاد ایشان از طرح جدید بانکداری مجلس و نیز ابراز اطمینان از انطباق کامل طرح مجلس بر آرای فقه امامیه و نظرات مراجع معظم تقلید تاکید کرد: اگر طرح مجلس مسکوت بماند، بانک های خصوصی جشن خواهند گرفت.

غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نامه‌ای به آیت ا... نوری همدانی از مراجع عظام تقلید با اشاره به انتقاد ایشان از طرح جدید بانکداری مجلس که آن را موجب رسمیت بخشیدن به رباخواری برشمرده‌اند،‌ توضیحاتی ارائه کرد. وی با ابراز اطمینان از انطباق کامل طرح مجلس بر آرای فقه امامیه و نظرات مراجع معظم تقلید افزود: در این طرح به صراحت آمده که جریمه تأخیر فقط نسبت به مانده اصل بدهی مشتری قابل محاسبه و دریافت است و حتی یک ریال از آن هم به بانک داده نمی شود تا شبهه رباخواری کلاً از بین برود. همچنین در طرح جدید مجلس، دریافت هرگونه وجه اضافی از مشتری یا ضامن وی توسط بانک، تحت هر عنوان از جمله وجه التزام و عناوین مشابه و اخذ سود از سود، سود از جریمه و جریمه از جریمه -که متأسفانه رویه جاری بسیاری از بانک هاست- مطلقاً ممنوع شده است.

به گفته وی، در این طرح، جریمه به «حساب ویژه جرایم» که در اختیار حکومت است، واریز شده و برای تسویه بدهی بدهکاران معسر مورد استفاده قرار خواهد گرفت. حکومت می تواند عنداللزوم -همچون شرایط فعلی، که نپرداختن اقساط توسط بدهکاران بانکی، عمدتاً مستند به وخامت اوضاع اقتصادی بوده و ناشی از تقصیر مشتری نیست- از دریافت تمام یا بخشی از جرایم متعلقه، بدون نیاز به گرفتن موافقت بانک ها، صرف نظر کند و آن را ببخشد. در حالی که با قوانین فعلی چنین کاری ممکن نیست.

مصباحی مقدم تصریح کرده است: بانک ها -به ویژه بانک‌های خصوصی که به دریافت ربح مرکب و وجه التزام های مضاعف و سنگین از بدهکاران بانکی عادت کرده و منافع فراوانی از این رهگذر اندوخته اند- دقیقاً به همین دلیل، از تصویب چنین طرحی در مجلس شورای اسلامی ناراحت اند و در صورت مسکوت ماندن یا تصویب نشدن آن، جشن خواهند گرفت.

«روزنامه خراسان»

ارسال نظر: