۵ بانوی بزرگی که داخل ضریح حضرت معصومه (س) دفن شدند

کدخبر: 2341398

در حرم حضرت معصومه (س) و زیر گنبد کریمه اهل بیت (ع) چه امامزادگان و بانوانی مدفون هستند؟ در ادامه اسامی این بانوان را می‌خوانید.

در هنگام خاکسپاری پیکر مبارک حضرت معصومه(س) آل سعد در سرزمین قم در ملک موسی بن خزرج سردابی حفر کردند تا آن را مقبره حضرت معصومه(س) قرار دهند. پس از غسل دادن پیکر مبارک حضرت معصومه(س)، آل سعد برای دفن آن حضرت(س) با یکدیگر گفت‌وگو کردند و تصمیم گرفتند پیرمرد پرهیزگار، صالح و سیدی داخل قبر شود و پیکر مبارک حضرت معصومه(س) را به خاک بسپارد. تا آن پیرمرد قصد خاکسپاری آن حضرت (س) را کرد؛ ناگاه دوسوار نقابدار پیدا شدند، همین که نزدیک رسیدند از اسب‌های خود پیاده شدند و بر پیکر مبارک حضرت معصومه(س) نماز خواندند سپس داخل سرداب شده و پیکر مبارک ایشان را به خاک سپردند. آن دو سوار نقابدار سپس از سرداب بیرون آمدند و ناپدید شدند.

موسی بن خزرج سقف و سایبانی از بوریا بر سر مزار آن حضرت (س) انداخت.

زمانی که حضرت معصومه(س) از دنیا رفتند، ۳ دختر امام نهم به دنبال ایشان آمدند. اولین پایه‌گذار حرم حضرت معصومه(س)، زینب، دختر امام جواد(ع) است و خود ایشان هم داخل همین ضریح مطهر مدفون است. بعد از زینب دو خواهر دیگر ایشان و بعد دختر امام هادی در این حرم دفن شده‌اند. یعنی داخل ضریح ۵ دختر امامان معصوم مدفون هستند. نقل است: «پس از گذشت مدتی از وفات حضرت معصومه‌(س)، حضرت امام محمد دختر موسی سپر امام جواد(ع)، حضرت میمونه، خواهر ام محمد(س)؛ ام اسحاق، کنیز محدبن موسی مبرقع؛ ام حبیب، کنیز حضرت معصومه(س) و حضرت زینب، دختر امام جواد(ع) در محل حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شدند».

حسن بن‌محمد بن‌حسن شیبانی در کتاب «تاریخ قم» و علامه محمدباقر مجلسی(قدس سره) و صاحب «انوار المشعشعین» و صاحب «بدرالمشعشع» و فاضل نوری در کتاب «تحیةالزّائر» نوشته‌اند که: «جماعت بسیاری از بنات فاطمیه(دختران از فرزندان حضرت فاطمه زهراء سلام‌الله علیها) و سادات علویّه در قم، در قُبّه ستی فاطمه علیهاالسلام مدفونند، مثل: جمله‌ای از دختران حضرت جواد علیه السلام، و بسیاری از دختران موسی مبرقع علیه‌السلام؛ مثل: ام محمد و خواهرش میمونه و خواهر دیگر بریهیّه و خواهر محمد بن موسی، و غیر ایشان مثل امّ اسحاق، جاریه(کنیز) محمد بن‌موسی و امّ حبیب جاریه محمد بن‌احمد الرّضا».

علامه مجلسی(ره) از کتاب «تاریخ قم» نقل می‌‌کند: «یکی از صاحبان قبور بابلانیّه اُمّ محمد، دختر موسی المبرقع ابن محمد بن‌علی الرّضا است. یعنی: عبارت است از صبیّه مرضیّه موسی مبرقع، بعد از آن که از دنیا رفت، او را در کنار فاطمه علیهاالسلام دفن کردند. وقتی میمونه بنت‌ موسی المبرقع وفات کرد، او را در نزد فاطمه دفن و بر آن دو قبر، قبّه بنا کردند و وقتی امّ اسحاق، کنیز محمد بن موسی المبرقع وفات کرد، او را نیز کنار فاطمه دفن کردند. همچنین امّ حبیب، کنیز ابوعلی محمدالرضا را نیز در آنجا دفن کردند و نیز بریهیّه، خواهر محمد بن موسی که صبیّه مرضیّه موسی المبرقع است، در آنجا مدفون شد و افراد دیگر از قبور بابلانیه: زینب و امّ محمد و میمونه (که هر سه دختران حضرت امام محمدتقی علیه‌السلام هستند) در همانجا مدفون هستند.»

از این رو هفت تن از بانوان معصوم(ع) در حرم مطهر حضرت معصومه(س) شش تن از امامزادگان و منسوبان امامان معصوم(ع) و حضرت معصومه(س) در شهر قم به خاک سپرده شده‌اند.

«خبرگزاری ایکنا»

ارسال نظر:
  • زینب

    خوشا به حال کسانی که اکنون درکنار حضرت معصومه(س)هستند
    ودرکنارایشان‌به‌خاک‌سپرده‌شده‌اند‌یاحضرت‌معصومه‌به‌ماهم‌لیاقتی‌ده
    تابه‌زیارت‌شما‌بیاییم

  • ناشناس

    السلام علیک یا فاطمة معصومه