راهزنی نفتی ترامپ در سوریه

کدخبر: 2341345

تلاش دولت ترامپ برای اشغال و کنترل منابع نفتی سوریه به بهانه مبارزه با تروریسم، توجه بسیاری از ناظران سیاسی را به این موضوع جلب کرده که مستأجر کاخ سفید در پوشش مبارزه با تروریسم به‌دنبال سود تجاری حداکثری و کنترل نفت خاورمیانه است، موضوعی که ترامپ بار دیگر بر آن تاکید کرد و گفت؛ آمریکا نفت سوریه را دارد و هر کاری بخواهد می‌تواند با آن انجام دهد.

تلاش دولت ترامپ برای اشغال و کنترل منابع نفتی سوریه به بهانه مبارزه با تروریسم، توجه بسیاری از ناظران سیاسی را به این موضوع جلب کرده که مستأجر کاخ سفید در پوشش مبارزه با تروریسم به‌دنبال سود تجاری حداکثری و کنترل نفت خاورمیانه است، موضوعی که ترامپ بار دیگر بر آن تاکید کرد و گفت؛ آمریکا نفت سوریه را دارد و هر کاری بخواهد می‌تواند با آن انجام دهد.

چند ماه پیش بود که دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا خروج نیروهای این کشور از سوریه را یک خبر خیلی خوب توصیف کرد و گفت: ممکن است با شرکت‌های نفتی آنجا که برای آمریکا پول داشته باشد، تعامل کند. موضوعی که با انتقادهای گسترده‌ای همراه شد و بلافاصله پس از آن «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که پنتاگون در نظر دارد شماری از نظامیان آمریکایی را برای محافظت از میادین نفتی در شمال شرق سوریه مستقر کند تا نفت به دست نیروهای داعش و گروه‌های دیگر نیفتد.

درمیانه ماجراهای اوکراین گیت، استیضاح ترامپ کارزار انتخاباتی‌۲۰۲۰ و کشته شدن «ابوبکر البغدادی» سرکرده گروه داعش توسط آمریکا، اخباری منتشر شد که نشان می‌دهد که با وجود تمایل ادعایی «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری آمریکا مبنی بر خروج نیروهای نظامی این کشور از شمال سوریه، واشنگتن به‌دنبال بهره‌برداری از منابع نفتی سوریه است.

راهزنی نفتی

موضوعی که ترامپ دیروز بار دیگر بر راهزنی نفتی در سوریه تاکید کرد و در مصاحبه مطبوعاتی لندن، عنوان کرد؛ آمریکا نفت سوریه را دارد و هر کاری می‌خواهد می‌تواند با آن انجام دهد.

به نظر می‌رسد ترامپ تاجر مسلک هر جایی که منفعتی مالی در آن باشد است، اگرچه او اواسط مهر ماه دستور خروج نیروهای آمریکایی را از سوریه داد و در توییت خود نوشت که «وقت آن رسیده که این کشور بعد از سه سال خود را از جنگ‌هایی که بسیاری از آن‌ها قبیله‌ای است، کنار بکشد و سربازانش را به کشور برگرداند.» اما نیروهای آمریکایی از سوریه خارج نشدند و به‌جای خروج به سراغ منابع نفتی این کشور رفتند.

درآمد 45‌میلیون دلاری آمریکا از نفت سوریه

رییس‌جمهوری آمریکا ۶‌آبان در گردهمایی انجمن بین‌المللی روسای پلیس گفت: ما نفت سوریه را نگه می‌داریم و به یاد بیاورید که ماهانه ۴۵‌میلیون دلار پول‌آوری دارد. «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا همسو با رییس‌جمهوری ایالات متحده بر حفاظت از منابع نفتی شمال سوریه تاکید کرد و مدعی شد که مأموریت واشنگتن تأمین امنیت میادین نفتی است. همچنین برخی مقام‌های ارشد وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران اعلام کردند «ترامپ به موضوع نفت سوریه توجه ویژه‌ای دارد زیرا مهم است که داعش به آن دست پیدا نکند. در ضمن فکر نمی‌کنیم دست یافتن ایران یا حکومت سوریه به آن هم چیز خوبی باشد».

بسیاری از ناظران سیاسی و تحلیلگران بر این باورند که اقدام دولت ترامپ برای جلوگیری از دست یافتن حکومت سوریه به نفت کشور خود و بهره‌برداری از آن اقدامی عجیب و برخلاف قوانین بین‌المللی است، به‌نحوی که این اقدامات واکنش‌های بین‌المللی و بازیگران دخیل در صحنه سوریه را برانگیخته است.

اعزام نیروی آمریکایی به مراکز نفتی سوریه

آمریکا اخیراً با هدف تقویت حضور نظامی خود در میادین نفتی تحت اشغال کردها در شمال شرق سوریه به استان‌های «دیرالزور» و «حسکه» این کشور کاروان‌های نظامی اعزام کرد. چندی پیش بود که یک کاروان نظامی متشکل از دست‌کم ۱۳‌دستگاه خودرو زرهی متعلق به ارتش آمریکا از گذرگاه «العربیه» در مرز عراق و سوریه عبور کرد و وارد میدان نفتی «رمیلان» در شمال شرق استان حسکه شده است. بالگردهای ارتش آمریکا این کاروان نظامی که در آن نفربرهای زرهی هم وجود داشتند، همراهی کردند. همچنین ارتش آمریکا یک کاروان نظامی متشکل از ۳۰‌دستگاه تانک و نفربر زرهی را از عراق به «میدان نفتی العمر» در استان «دیرالزور» در سوریه اعزام کرده بود.

حمایت آمریکا از قاچاق نفت در سوریه

«سرگئی لاوروف» وزیر امورخارجه روسیه ماه گذشته با اشاره به سرقت نفت سوریه توسط آمریکا، عنوان کرد:واشنگتن برروی میادین نفتی سوریه تمرکز کرده است.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه به اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت دفاع روسیه در مورد قاچاق نفت سوریه اشاره کرد و افزود: نفت سوریه به صورت قاچاق از این کشور خارج می‌شود و با درآمد حاصل از فروش آن، آمریکا از گروه‌های مسلح وفادار به خود حمایت می‌کند.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز با تکرار اطلاعاتی که وزارت دفاع این کشور آن‌ها را افشا کرد، گفت: ایالات متحده آمریکا به صورت غیرقانونی از میادین نفتی در شمال شرق سوریه ماهانه بیش از ۳۰‌میلیون دلار نفت استخراج می‌کند.

وی با بیان این مطلب افزود: آمریکا نفت سوریه را با نقض تحریم‌های خود به صورت قاچاق از سوریه خارج می‌کند و قصد ندارد این مناطق سوریه را در آینده نزدیک ترک کند.به گفته زاخارووا، اقدامات نظامیان آمریکایی در مورد میادین نفتی شمال شرق سوریه غیرقانونی است.

وزارت دفاع روسیه اخیراً تصاویر ماهواره‌ای از برخی مناطق سوریه منتشر کرد که نشان می‌داد، نیروهای آمریکایی چتر امنیتی برای قاچاق نفت سوریه ایجاد کرده‌اند و با وجود تحریم نفت این کشور از سوی آمریکا، با راهزنی بین‌المللی، ماهانه حدود ۳۰‌میلیون دلار به جیب می‌زنند.

«روزنامه صبح نو»

ارسال نظر: