بزرگترین دستاورد دولت: اجازه از شش کشور برای غنی سازی

«غنی‌سازی»، حق مسلمی که از ما سلب شد!

کدخبر: 2341288

در حقیقت هیات مذاکره کننده ایرانی رسما حق غنی سازی تصریح شده در معاهده NPT را واگذار و پذیرفته ایران صرفا با اجازه چند کشور غنی سازی محدودی داشته باشد. و حال آن خسارت محض و عجایب تاریخ دیپلماسی کشور را به اسم بزرگترین دستاورد برای مردم جا می زنند

نسیم آنلاین ؛ علیرضا فقیهی راد: حسن روحانی امروز در بیست و ششمین همایش بیمه و توسعه مهمترین دستاورد دولت را در مذاکرات پذیرش حق غنی سازی هسته ای در داخل کشور از ۶ قدرت جهانی دانسته و گفته هیچ کسی حتی کارشناسان دولت هم باور نمی کردند که بتوان چنین دستاوردی را کسب کرد.

اما برخلاف مدعای بی پشتوانه رئیس جمهور و جریان غرب گرا که طی این سالها مشغول بزک برجام بودند، حق غنی سازی صلح آمیز هسته ای نه تنها از ایران سلب شده است، بلکه با ایران به عنوان یک استثنا ذیل معاهده NPT برخورد شده است. در حالی که طبق NPT ایران حق قانونی و به رسمیت شناخته شده ای برای غنی سازی و فعالیت صلح آمیز هسته ای در داخل کشور دارد و اساسا نیازی به مذاکره و دادن امتیاز برای به رسمیت شناختن این حق توسط شش کشور وجود نداشت، باید متذکر شد ما در برجام این حق طبیعی را هم از دست داده ایم.

براساس بند دوم دیباچه برجام و دقت نظر در ادبیات حقوقی شاهد هستیم «حق» ( right ) دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای نفی شده و از آن طرف توسط چند کشور آن هم با طی مذاکرات طولانی و دادن امتیازهای بی سابقه صرفا «اجازه» ( allow ) داده شده تا ایران از یک برنامه محدود با سقف غنی سازی معین در مکان های خاص با هدف اعتمادسازی برای طرف های مقابل برخوردار باشد.

در حقیقت هیات مذاکره کننده ایرانی رسما حق غنی سازی تصریح شده در معاهده NPT را واگذار و پذیرفته ایران صرفا با اجازه چند کشور غنی سازی محدودی داشته باشد. و حال آن خسارت محض و عجایب تاریخ دیپلماسی کشور را به اسم بزرگترین دستاورد برای مردم جا می زنند.

ارسال نظر: