سران جهاد اسلامی و حماس در مصر

کدخبر: 2341210

سران جنبش جهاد اسلامی فلسطین از جمله دبیرکل آن و حماس از جمله رئیس دفتر سیاسی این جنبش وارد قاهره شده‌اند و یکی از اعضای جهاد اسلامی از برگزاری نشست دوره‌ای دفتر سیاسی این جنبش در مصر خبر داد.

سران جنبش جهاد اسلامی فلسطین از داخل و خارج و به ریاست «زیاد النخاله» دبیرکل دوشنبه شب (دیشب) وارد قاهره شدند.

بر اساس گزارش «فلسطین الیوم»، «نافذ عزام» از اعضای دفتر سیاسی جهاد اسلامی گفت: این هیأت مذاکراتی با برادران مصری درباره مهم‌ترین پرونده‌ها در صحنه فلسطین خواهد داشت.

وی افزود، از جمله دستورکارها، برگزاری نشست دوره‌ای دفتر سیاسی جهاد اسلامی در قاهره است و هیأت مذکور به برخی کشورهای دوست سفر خواهد کرد.

خبرگزاری «معا» در همین زمینه نوشت، این اولین بار است که نشست دفتر سیاسی جهاد اسلامی در مصر برگزار می‌شود.

از سوی دیگر، دیروز هیأت حماس به ریاست «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی این جنبش وارد قاهره شد تا دیدارهایی با مقامات دستگاه اطلاعات مصر داشته باشد و درباره آتش‌بس، آشتی و انتخابات صحبت کند.

مصر برای اولین بار از زمانی که هنیه ریاست حماس را بر عهده گرفته، مجوز سفر خارجی او صادر کرده و قرار است هنیه پس از مصر به کشورهای دیگری نیز سفر کند.

مصر نظارت بر آتش‌بس اخیر در نوار غزه را بر عهده داشت؛ آتش‌بسی که پس از درگیری‌های اخیر در پی ترور «بهاء ابوالعطا» فرمانده «سرایا القدس» شاخه نظامی جهاد اسلامی اجرایی شد.

قرار است دیدارهای دوجانبه میان حماس و جهاد اسلامی، حماس و اطلاعات مصر و جهاد اسلامی و اطلاعات مصر انجام شود.

منابع صهیونیستی مدعی شده‌اند، پیشرفت‌های خوبی در پرونده آتش‌بس طولانی‌مدت میان نوار غزه و رژیم صهیونیستی حاصل شده است.

روزنامه «القدس العربی» در این زمینه مدعی شد: رژیم صهیونیستی با اجرای برخی پروژه‌های موجود در توافقات آتش‌بس سابق مانند ایجاد بیمارستان میدانی آمریکایی و اعطای تسهیلات به صیادان فلسطینی موافقت کرده و همچنین از تعهد خود به توافق‌های آتش‌بس امضا شده از طریق مصر خبر داده است، رایزنی‌هایی نیز در داخل ارتش اسرائیل برای ایجاد جزیره شناور در نزدیکی غزه در جریان است تا به عنوان بندر و فرودگاه و ارتباط نوار غزه با جهان خارج به کار گرفته شود. در عوض در طول سه هفته گذشته در مرز غزه تظاهرات مردمی بازگشت بنا به دستور هیأت عالی این تظاهرات برگزار نشده است.

هفته گذشته وبگاه صهیونیستی «آی 24» مدعی شد، گفت‌وگوهای تل‌آویو و حماس با میانجی‌گری مصر، قطر و سازمان ملل برای رسیدن به توافقی درباره آتش‌بس طولانی‌مدت در نوار غزه و همچنین تبادل اسرا در جریان بوده است.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: