مکرون در ناتو منزوی شده است

کدخبر: 2341192

یک منبع دیپلماتیک بلندپایه اتحادیه اروپا گفت رئیس‌جمهور فرانسه در نشست لندن برای ایده‌های خود درباره آینده ناتو متحدی نمی‌یابد.

یک دیپلمات بلندپایه اتحادیه اروپا که خواست نامش فاش نشود گفت امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، خود را در ناتو منزوی کرده است. این منبع گفت مکرون برای ایده‌های خود درباره آینده ناتو در نشست لندن متحدی نمی‌یابد.

این دیپلمات ارشد که روز گذشته و پیش از آغاز نشست هفتادمین سالگرد تاسیس ناتو با خبرگزاری آناتولی مصاحبه کرد گفت: «ناتو باید یک روند خود-انعکاسی در پیش بگیرد، چون جهان در حال تغییر است. اما این هیچ ارتباطی با استدلال رئیس‌جمهور فرانسه ندارد.»

دیپلمات ارشد اروپا با اشاره به تعهد اعضای ناتو به بند دفاع جمعی که در ماده ۵ منشور این سازمان تصریح شده گفت: «زیر سوال بردن سنگ بنای ناتو انتخاب درستی برای ایجاد ائتلاف نیست.»

اظهارات این دیپلمات ارشد در حالی بیان می‌شود که ناتو علاوه بر سخنان اخیر مکرون دچار مشکلات و اختلافات عمیق دیگری نیز هست، به گونه‌ای که آندرس راسموسن، دبیرکل پیشین این سازمان، میزان اختلافات و عمق آن‌ها را در تاریخ بی‌سابقه توصیف کرده است.

به عقیده راسموسن، رویکرد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، به اصل دفاع جمعی و همچنین اختلافاتی که با ترکیه وجود دارد و از سوی دیگر اختلاف نظر‌ها برسر تامین بودجه این سازمان موضوعاتی هستند که به احتمال زیاد نشست کنونی ناتو در لندن را بی‌ثمر خواهد گذاشت.

سران کشور‌های عضو ناتو در سوم و چهارم دسامبر (امروز و فردا) در لندن گرد هم می‌آیند تا درباره استراتژی‌های آتی این سازمان به بحث بپردازند. چندی پیش، مکرون در مصاحبه‌ای گفته بود ناتو دچار مرگ مغزی شده و همچنین درباره کابرد اصل دفاع جمعی ابزار تردید نموده و گفته بود آمریکا نشانه‌هایی از «پشت کردن به» متحدان نظامی خود ارائه می‌دهد و «خروج غیرمنتظره نیرو‌های این کشور از شمال شرق سوریه در ماه اکتبر سندی آشکار از این مسئله است.»

امانوئل مکرون از اروپا خواست تا درباره «قدرت استراتژیک» خود تجدید نظر کنند و «اقتدار نظامی» را بازیابند. با این حال، این اظهارات مکرون با انتقاداتی از سوی کشور‌های مختلف روبرو شد.

«خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: