چطور به وسوسه گناه غلبه کنیم؟

کدخبر: 2341146

چطور و با چه راهکاری می‌توان به سرعت در مقابل وسوسه گناه ایستاد تا مرتکب گناه نشویم؟ نماز، دعا و ذکر خاصی برای غلبه بر وسوسه گناه توصیه شده است؟

وسوسه گناه مانند خود گناه یک نوع مریضی است که نجات از آن (مانند هر بیماری دیگر) دارای دو مرحله پیش گیری و درمان است:

در مرحله پیش گیری از وسوسه گناه باید توجه داشت، شخص با تقویت رابطه خود با خداوند و داشتن توسّلات به اهل بیت (ع) مستمر می تواند زمینه های وسوسه گناه را از بین ببرد؛ چنان که با در نظر گرفتن آثار بد گناهان نیز می توان از وسوسه گناه جلوگیری به عمل آورد.

در مورد درمان وسوسه گناه نیز می توان گفت گناه تا زمانی که در مرحله وسوسه است درمان آن آسان تر است؛ زیرا در این مرحله همان گونه که شیطان با ابزار شهوت،خیال و وهم، انسان را به سمت گناه می خواند و وسوسه می کند؛ در مقابل، فرشتگان الاهی نیز با استفاده از ابزاری مانند فطرت توحیدی و عقل، انسان را به سمت پاکی و طهارت دعوت می کنند؛ در این مرحله اگر شخص حقیقتاً از ذات متعالی خداوند استمداد کند و به انوار مقدسه پیامبر و اهل بیت (علیهم السلام) متوسل شود می تواند بر وسوسه های شیطانی پیروز گردد.

ضمن این که خواندن دعاهایی که ائمه (سلام الله علیهم) به اصحاب تعلیم داده اند در این زمینه مفید است؛ این دعاها در کتب ادعیه مذکور است؛ مرحوم شیخ عباس قمی نیز در کتاب مفاتیح الجنان برخی را در عناوینی ذکر نموده است:

1.نماز حدیث نفس؛ از حضرت صادق (علیه السلام) روایت شده که نیست هیچ مؤمنی که بر او چهل صباح بگذرد مگر عارض شود او را حدیث نفس پس هر گاه او را حدیث نفس عارض شود دو رکعت نماز گذارد و پناه برد به خدا از آن. و شکایت کرد حضرت آدم (علیه السلام) به سوی خداوند عز و جل از حدیث نفس پس جبرئیل نازل شد و گفت:بگو لا حول و لا قوة إلا بالله، این ذکر را گفت و حدیث نفس از او بر طرف شد .

روایت شده که برای دفع وسوسه شیطان هنگامی که در سینه ات شکی پیدا شد، بگو: هو الاول و الاخر و الظاهر و الباطن و هو بکل شیء علیم[۱].

2. دعا به جهت دفع وسوسه شیطان.

3. دعای دفع شر ابلیس.

4) مناجات استعاذه و پناه بردن به خدا.[۲]

پی‌نوشت:

[۱] حدید، 3.

[۲] شیخ عباس قمی، مفاتیح الجنان.

منبع: اسلام کوئست

ارسال نظر: