علی لاریجانی: برای ریاست‌جمهوری هم برنامه‌ای ندارم

کدخبر: 2341008

رئیس مجلس گفت: گاهی می بینیم در فضای کشور با بی تقوایی سیاسی مواجه می‌شویم و کسانی مجلس را هتک و تخریب می‌کنند که چنین رویه ای مخالف مرام امام خمینی (ره) و مدرس است.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری صبح امروز (یکشنبه 10 آذر)‌ با گرامیداشت سالروز شهادت آیت‌الله مدرس گفت: شهید مدرس یک فقیه مبارز و مجاهد بود که ویژگی های منحصر به فردی داشت؛ او یک سیاستمدار منصف، شجاع و پرهیزکار بود در حدی که مرحوم میرزای بزرگ شیرازی فرمودند او پاکدامنی اجدادش را داشت.

وی افزود: قاطبه سیاستمداران آن زمان نسبت به این شخصیت بزرگ، نگاهی اینگونه داشتند البته مخالفان، وی را تخریب می کردند مثلا یحیی دولت آبادی مرحوم مدرس را به انگلیسی بودن متهم کرد ولی حتی اکثر مخالفان وی هم در اینکه مدرس یک شخصیت مبارز در تاریخ ایران بود، اذعان داشتند.

لاریجانی گفت: مدرس در تاریخ مبارزات ایران با هدف اینکه قانون در کشور حاکم شود و نظام های استبدادی و استعمارزده، طومارشان پیچیده شود، تلاش کرد. مدرس برای یک حکومت عادله و پیشرفته قائل به آن بود که قانون و قانون گرایی در کشور حاکم شود و معتقد بود مملکت یعنی حکومت قانون و اگر قانون حاکم نشود، مملکت نیست.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: باید بدانیم اگر کشور به معنای واقعی بخواهد پیشرفت کند و قانون به معنای واقعی پیاده شود و مجلس سنبل مشروطه، نماد آزادی و محل اتکای ملت باشد باید به گفته مدرس مجلس در کشور مقدم باشد همچنان که وی در هنگامی که استیضاح رضاخان را امضا کرد، علت آن را توهین رضاخان به مجلس شورای ملی عنوان کرد.

وی تصریح کرد: برای مدرس قطعی بود که توهین به مجلس، توهین به ملت است و تخریب مجلس به مثابه تخریب مردم به شمار می رود لذا حفظ جایگاه مجلس، حفظ آزادی ها و حفظ اراده ملت است ولی گاهی می بینیم در فضای کشور با بی تقوایی سیاسی مواجه می شویم و کسانی مجلس را هتک و تخریب می کنند که چنین رویه ای مخالف مرام امام خمینی (ره) و مدرس است.

لاریجانی با اشاره به دیدار نمایندگان دور اول مجلس شورای اسلامی با امام راحل به سخنی از ایشان اشاره کرد که بیان کرده بودند: «من خیلی از مجالس را یاد دارم و در برخی از آن ها به عنوان تماشاچی رفتم. یکی از امثال شما نمایندگان در آن مجالس ندیدم؛ الا زمانی که مدرس در آن جا بود و یا مجالسی که ما ندیدیم».

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این بیان امام دارای آینده نگری بود، ادامه داد: ممکن است اشکالاتی در هر نهادی وجود داشته باشد اما نهاد مجلس یعنی نمادی که از کل ملت نمایندگی می کند و تخریب مجلس تخریب کلیت ملت است؛ لذا ممکن است در فصل انتخابات، هیجانات سیاسی بروز و ظهور کند اما اگر این هیجانات براساس صدق و مروت نباشد، دیوار کجی است که اگر هم فراز شود، باز هم بر سر مردم فرود می آید.

وی تصریح کرد: تخریب کردن مجلس تخریب کلیت ملت است و ممکن است در فصل انتخابات هیجانات سیاسی افزایش پیدا کند، اما اگر این هیجانات براساس صدق و مروت باشد خوب است ولی اگر بر این اساس نباشد دیوار کجی است که می‌تواند بر سر مردم فرود آید.

لاریجانی تاکید کرد: کسانی که دروغ، افترا و تحقیر خدمات نمایندگان ملت قصد فضاسازی دارند دلسوز ملت نیستند و وقتی ما با دشمن بدسگالی که دنبال تخریب و مسئله‌سازی در کشور هستند، خیلی باید به جایگاه مجلس توجه کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در مجلس دهم هر ساله قانون بودجه تصویب شده است که با دقت فراوان سعی شده است که بسیاری از مشکلاتی که دولت حتی در لایحه ندیده است را لحاظ کنند و مسائلی که مربوط به کشاورزان و روستائیان، بازنشستگان بنیه دفاعی است را درنظر بگیرند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه عده‌ای معتقدند برخی نهادها امروز در کار مجلس دخالت کرده و قانون‌گذاری می‌کنند گفت: اینکه نهادهای دیگر هستند که چیز جدیدی نیست و این نهادها در دوره حضرت امام هم بودند. از زمانی که آقای روحانی رئیس‌جمهور شده است ایشان خیلی دقت می‌کند که این نهادها قانون‌گذاری نکنند البته شخص بنده نیز در این رابطه

لاریجانی گفت: مشکلی درباره هیئت نظارت و مجمع وجود دارد. زمانی که مرحوم هاشمی رئیس مجمع بودند سازوکاری مشورتی در مجمع تشخیص مصلحت ایجاد شد که مسئولیت آن بررسی کارشناسی طرح‌ها و لوایحی بود که به مجمع ارجاع می‌شد ولی بنا این بود که این هیئت نظارت تنها نظر خود در صحن مجمع اعلام کند و تصمیم نهایی بر روی طرح‌ها و لوایح ارجاعی توسط اعضای مجمع گرفته شود. البته در یک سال اخیر اوضاع تغییر کرده و در این زمینه یک مقدار مشکل ایجاد شده است. سیاست‌های کلی که رهبری برای قانون گذاری مطرح کرده‌اند در آن قید کرده‌اند که مرزها باید در آن مشخص باشد

رئیس مجلس گفت: ممکن است در ارتباط با شورای هماهنگی سران قوا بحث‌هایی مطرح باشد که این شورا یک امر مقطعی است البته در این شورا مقید هستیم که تا آنجا که ممکن است قانون‌گذاری نشود ولی در برخی مسائل باید تصمیمات فوری گرفته شود مانند مسئله ارز که باید تصمیم فوری در این رابطه گرفته می‌شد بنابراین نظر بنده نیز این است که جایگاه مجلس در حوزه قانون گذاری باید حفظ شود.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به عدم کاندیداتوری شما در مجلس، لاریجانی صدا و سیما چه تغییری با لاریجانی امروز دارد، گفت: این سوالات رمانتیک است! انسان‌ها در مسیر کارهای سیاسی مانند بقیه امور پیشرفت می‌کنند و من هم در 12 سال گذشته در خدمت نمایندگان درس‌ آموختم و تجربه کسب کردم و در سطوحی مشکلات کشور را بهتر دیدم و اگر شما صدرایی بیندیشید، ملاصدرا به حرکت جوهری انسان اشاره می‌کند.

لاریجانی در پاسخ به پرششی درباره اینکه آیا اراده سیاسی برای حل بن‌بست بین ایران و آمریکا وجود دارد یا خیر، گفت: اراده سیاسی برای حل موضوعات همیشه هست و افرادی هم در حال گفت‌وگو هایی هستند اما روش سیاست حداکثری روش غلطی است و باید اصلاح شود و برخی کشورها هم در حال تلاش هستند. این روش از گذشته هم بود ولی جواب نداد. یادم هست می‌گفتند یک سانتریفیوژ هم نداشته باشید که موفق نشدند و حتی اوباما نوشت که من غنی‌سازی ایران را قبول می‌کنم و اگر مسئولان آمریکایی این قدر عقل داشته باشند، می‌توانند این مسئله را حل کنند.

رئیس مجلس در پاسخ به این پرسش که اگر دعوتی از سوی مراجع و بزرگان شهر قم از شما بشود ممکن است در انتخابات مجلس شرکت کنید، اظهار داشت: من در همین مجلس دهم هم نظرم این بود که ورود نکنم و امروز 12 سال است که توفیق نمایندگی مردم قم را داشتم و آن زمان هم بزرگان و آقایانی تماس داشتند و به نحوی شد که من را قانع کردند تا در انتخابات مجلس دهم شرکت کنم و این بار هم نامه‌ای نوشتند و درخواست‌هایی داشتند ولی من تلاش کردم که آن‌ها را قانع کنم که 12 سال برای حضور در این عرصه کافی است و این یک تصمیم لحظه‌ای نیست و بر روی این تصمیم تفکر صورت گرفته است.

وی افزود: من برای ریاست‌جمهوری هم برنامه‌ای ندارم.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: