آمادگی انتخاباتی حماس، باعث سردرگمی رام الله شده است

کدخبر: 2340866

رئیس تشکیلات خودگردان از پاسخ‌های مثبت حماس به برگزاری انتخابات غافلگیر شده است، از همین رو شروع به مانع‌تراشی برای صدور فرمان ریاستی درباره تاریخ برگزاری انتخابات کرده است.

یک پژوهشگر سیاسی معتقد است، رئیس تشکیلات خودگردان و جنبش فتح از پاسخ‌های مثبت حماس به برگزاری انتخابات غافلگیر شدند؛ از همین رو آنها شروع به مانع‌تراشی برای صدور فرمان ریاستی درباره تاریخ برگزاری انتخابات کردند.

محمود عباس در پیامی که به وسیله «حنا ناصر» رئیس کمیته مرکزی انتخابات فلسطین برای حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی فرستاده، اعلام کرده است، رؤسای لیست‌های انتخاباتی باید تعهد کامل به سازمان آزادیبخش فلسطین و برنامه سیاسی آن داشته باشند.

«محمود حلمی» در گفت‌وگو با وبگاه خبری «الخلیج اونلاین» اظهار داشت: شرط و شروط‌هایی که گاه و بی‌گاه عباس برای حماس و گروه‌های مختلف فلسطینی وضع می‌کند مثل این است که کسی بخواهد چوب لای چرخ کاری بگذارد.

وی درباره شیوه برخورد حماس با شروط رئیس تشکیلات خودگردان گفت: حماس خیلی هوشمندانه رفتار کرده و با بکارگیری مانور سیاسی توپ رادر زمین عباس انداخته است، زیرا از روز نخست موافقت خود را با برگزاری انتخابات مجلس قانون‌گذاری و ریاستی بدون انتخابات مجلس ملی اعلام کرد، چیزی که برای تشکیلات خودگردان غیرمنتظره بود.

این پژوهشگر سیاسی با بیان اینکه انعطاف بالای حماس برای تشکیلات خودگردان قابل قبول نیست، گفت: عباس از این پس هم شروط غیر قابل اجرایی را مطرح خواهد کرد تا حماس از موافقت با برگزاری انتخابات منصرف شود.

«مخیمر ابوسعده» استاد علوم سیاسی دانشگاه الازهر در غزه هم گفت یکی از موانع برگزاری انتخابات مجلس قانون‌گذاری و ریاستی، طی موافقت حماس و فتح با برگزاری انتخابات رفع شد، اما هنوز برخی مسائل داخلی است که بر سر آن توافق نشده از جمله قانون انتخابات و دادگاه انتخابات و اینکه یک نشست ملی برای رسیدن به تفاهم بر سر روز بعد از انتخابات برگزار شود .

ابوسعده درباره موانع خارجی گفت: رژیم اشغالگر اسرائیل هم غائب میدان نیست و احتمال مانع‌تراشی آن برای برگزاری انتخابات فلسطین از طریق ممانعت از برگزاری انتخابات در قدس شرقی وجود دارد یا اینکه مانع آزادی تردد نامزدها بین کرانه باختری و غزه یا حتی داخل کرانه باختری شود.

وی با تاکید بر اینکه تل‌آویو، برگزاری انتخابات در قدس را بخصوص با به رسمیت شناخته شدن این شهر توسط آمریکا به عنوان پایتخت ابدی اسرائیل به نفع خود نمی‌بیند، گفت: اگر آمریکا و جامعه بین المللی بر اسرائیل برای اجازه دادن به برگزاری انتخابات فلسطین فشار نیاورند برگزاری این انتخابات در کرانه باختری و غزه هم در آینده نزدیک بعید به نظر می‌رسد.

در حالی که حماس هفته جاری در پاسخ مکتوب پنج صفحه‌ای از موافقت خود با برگزاری انتخابات خبر داد، یکی از اعضای فتح از شرط جدید «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان خبر داد.

«عبدالله عبدالله» از اعضای ارشد فتح اعلام کرد، عباس در پیامی که به وسیله «حنا ناصر» رئیس کمیته مرکزی انتخابات فلسطین برای حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی فرستاده، اعلام کرده است، رؤسای لیست‌های انتخاباتی باید تعهد کامل به سازمان آزادیبخش فلسطین و برنامه سیاسی آن داشته باشند.

با وجود اینکه گروه‌های فلسطینی در غزه و در راس آن حماس از یک شرط خود عقب نشینی کردند که مبتنی بر قانون اساسی فلسطین و توافقنامه‌های آشتی ملی بوده و خواهان برگزاری همزمان همه انتخابات سراسری(ریاستی، شورای قانونگذاری و مجلس ملی) است، اما محمود عباس باز شروط جدید تحمیل می‌کند.(مجلس ملی فلسطین نهاد قانون‌گذاری سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) است و اعضای کمیته اجرایی ساف را انتخاب می‌کند.این مجلس در حال حاضر ۶۶۹ عضو دارد و اعضای مجلس قانون‌گذاری فلسطین به‌طور خودکار عضو این مجلس نیز هستند.)

محمود عباس شهریور ماه گذشته در سخنرانی خود در هفتاد و چهارمین دور مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک اعلام کرد که پس از بازگشت به رام الله یک تاریخ برای انتخابات عمومی در کرانه باختری، نوار غزه و قدس اعلام می‌کند و از سازمان ملل و نهادهای بین المللی ذیربط خواست تا بر انجام این انتخابات نظارت داشته باشند. وی تأکید کرد که هر طرفی را که به دنبال مختل کردن برگزاری به موقع انتخابات باشد کاملا مقصر خواهد دانست.

در آخرین انتخابات فلسطین که مربوط به سال 2006 می‌شود، حماس توانست با کسب 76 کرسی از مجموع 132 کرسی پارلمانی پیروز شود. بعد از این رویداد، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، اسماعیل هنیه، از رهبران ارشد حماس در آن موقع را مکلف به تشکیل کابینه دهم فلسطین کرد.

پیروزی برق آسای حماس غافگیری‌های سیاسی جدیدی را به همراه داشت؛ چرا که ملت فلسطین بعد از 10 سال از سیطره جنبش فتح آزاد شد و اعلام کرد که به حماس اعتماد کامل دارد.

در واکنش به این پیروزی، اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا از پذیرفتن نتایج انتخابات سر باز زدند و اعلام کردند که با جنبش حماس همکاری نخواهند کرد و به بهانه تروریستی بودن این جنبش تحریم‌هایی علیه آن اعمال کردند.

آمریکا حتی بعد از آنکه اتحادیه اروپا سال 2015، نام جنبش حماس را از فهرست تروریسم حذف کرد، از خارج کردن نام آن از این لیست امتناع کرد.

به دنبال این اقدام آمریکا و اروپا، جنبش فتح نیز نه تنها از پذیرفتن نتایج انتخابات سرباز زد و اجازه نداد حماس، حکومت خود را با وجود برگزاری انتخابات دموکراتیک و سالم تشکیل دهد، بلکه به عناصر امنیتی و کارمندهای خود نیز دستور داد تسلیم حکومت و دولت جدید نشوند.

پس از آن بود که درگیری‌های مسلحانه بین حماس و فتح شروع شد. حماس اواسط 2007 کنترل نوار غزه را به دست گرفت و قدرت گروه‌های فلسطینی به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش یافت.

دولت جدید به ریاست اسماعیل هنیه، همه امکانات و شرایط لازم را برای گروه‌های مسلح به منظور تقویت قدرت نظامی خود جهت مقابله با رژیم صهیونیستی در نوار غزه فراهم کرد.

در آن سو و کرانه باختری، دستگاه‌های امنیتی تشکیلات خودگردان حامیان مقاومت را تحت تعقیب قرار داد و سطح هماهنگی امنیتی خود با رژیم اسرائیل را افزایش داد.

آمریکا و اروپا از همان روز اول نواز غزه را محاصره کردند و همه کمک‌ها به حماس و هرگونه تبادل مالی با آن را ممنوع اعلام کردند. رژیم صهیونیستی نیز از دریا، خشکی و آسمان نواز غزه را به شدت محاصره کرد.

جنبش حماس در سال 2014 با فتح به توافق موسوم به توافق ساحل رسیدند. به موجب این توافق دولت توافق ملی به ریاست الحمد لله و با مأموریت به دست گرفتن حکومت در نواز غزه و کرانه باختری شکل گرفت.

با این حال، الحمد لله با ادغام نیروهای وابسته به حماس در دولت جدید مخالفت کرد. در نتیجه مناقشه میان فتح و حماس دوباره شروع شد.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: