حمایت مردم از انقلاب؛ بی‌نظیر است در دنیا

کدخبر: 2340716

کچویان حمایت مردم از انقلاب را امری بی‌نظیر در دنیا توصیف کرد وگفت: یکی ازعوامل سرخوردگی جریان معارض این است که بدیلی برای جمهوری اسلامی ندارند فلذا بر روی اراذل واوباش سرمایه گذاری می کنند.

حسین کچویان شب گذشته در برنامه جهان آرا گفت: در مورد انقلاب اسلامی نسبت به سایر انقلاب ها استثنائاتی وجود دارد و یکی از مهم ترین آن ها نوع پیوند این انقلاب با مردم است. هر انقلابی محصول مردم است یعنی مردم خواستی برای شکل دهی نظم جدید فرهنگی و سیاسی دارند و به دنبال ارزش های غایی هستند. در همه انقلاب ها مردم بعد از مدت کمی از صحنه خارج می شوند. در انقلاب اسلامی هم یکی از بخش های تنازع نهضت آزادی و مرحوم بازرگان با جریان انقلاب این بود که انقلاب تمام شده و مردم به خانه هایشان برگردند. اگر این اتفاق می افتاد کم ترین خسارتش این بود که انقلاب ما هم مثل سایر انقلاب ها تبدیل به دیکتاتوری می شد.

آمریکا می‌خواهد انقلاب داخل مرزهای خود بماند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: همه انقلاب ها به دیکتاتوری ختم شده اند و هیچ انقلابی نتوانسته بقای خود را به دوش مردم بگذارد. این منازعه به دلیل رهبری حضرت امام(ره) به نفع جریان انقلاب تمام شد و این که مردم به خانه هایشان برگردند و این حرکت هم مثل جریان مشروطه عاقبت خوشی پیدا نکند اتفاق نیفتاد. انقلاب مستلزم سختی و مشقت است چون انقلاب به دنبال تغییر عظیم است. بقای انقلاب بدون تغییرات در محیط پیرامون ممکن نیست در نتیجه قدرت های بزرگ مانع می شوند. یکی از درخواست های آمریکایی ها از ما از ابتدای انقلاب این بوده که انقلاب به مرزهای خودش محدود شود. امروز هم این نزاع را با داخل و خارج داریم که محدود به مرزهای خودمان شویم. آمریکایی ها مار خورده افعی شده اند یعنی تجربه زیادی در خوردن و نابود کردن انقلاب ها دارند.

بازتولید نسلی؛ لازمه انقلاب

وی ایجاد نظم اجتماعی و نسل‌سازی را یکی از مولفه‌های قدرت و اقتدار یک نظم دانست و گفت: هر انقلابی اگر نتواند نسل تازه بسازد و آن را جایگزین نسل قبلی نکند، از حرکت می‌ایستد. با این حال، انقلاب اسلامی توانسته نسل‌های جدیدی را ایجاد کند که انقلاب را پیش ببرند و این موضوع بسیار مهمی است.

استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران سپس گفت: انقلاب دائمی به عنوان یک ایده آل توسط برخی مانند چگوارا و دوبره مطرح شده و ما توانستیم این را محقق کنیم یعنی مردم همچنان در صحنه اند. البته ما اقتضائات این مسأله را در این سال ها به خوبی ندیده ایم که در جای دیگر می توان راجع به این موضوع بحث کرد. بحثی که مقام معظم رهبری درباره ریزش ها و به ویژه رویش ها مطرح کردند را ما تحت عنوان بازتولید نظم اجتماعی می شناسیم که یکی از نمودهای آن را در همین راهپیمایی این روزها دیدیم. آیا ما تصور این را داشتیم که روزی انگلیسی ها و آمریکایی ها را بگیریم و گریه کنند؟ اول انقلاب به امام (ره) گفتند که آمریکایی ها دارند می آیند امام گفتند اگر من بودم می زدم اما نزدیم. ولی امروز می بینیم که به راحتی با آن ها برخورد می کنیم. ما ظرفیت های اقتصادی زیادی هم داریم و کافی است مدیریت خوب روی این ظرفیت ها قرار بگیرد و کار کند.

وی در ادامه درباره دستاوردهای فرهنگی و معرفتی انقلاب گفت: باید دستاوردهای این عرصه مان را با کشورهای دیگر مقایسه کنیم. یک ایده آل هایی داریم که قاتل روشنفکران است و از دید اهل نظر و اهل فکر این ایده آل ها کشنده است. یکی از تفاوت های نگاه اهل نظر با مردم عادی نسبت به حضور مردم همین جاست. این احتمال که مردم به صحنه نیایند از دید روشنفکران بیشتر مطرح می شود چرا که مردم رشد خودشان را احساس می کنند اما روشنفکران همیشه ایده آل ها و فاصله با آن ایده آل ها را می بینند. نکته دیگر این است که مدیریت های طراز انقلاب اسلامی هنوز شکل نگرفته و یا ناقص شکل گرفته است.

حمایت مردم از انقلاب؛ امری بی‌نظیر در دنیا

کچویان، حضور مردم در حمایت از انقلاب را امری بی‌نظیر در دنیا توصیف کرد و گفت: مگر می‌شود یک کشور در حالی که رو به ضعف حرکت می‌کند و در حال شکست است، مردم آن هرسال در صحنه حاضر شوند؟! این همان عاملی است که دشمنان انقلاب را کلافه کرده است.

حسین کچویان ادامه داد: چرا مردم ۴۰ سال است که به خیابان می آیند؟ آیا تماماً بدبختی و شکست می بینند و در نتیجه به خیابان می آیند؟ خیر بلکه یک ارزیابی ناخودآگاه دارند که مسیر، مسیر مثبتی است. مشکلات را می بینند و به دنبال حل مشکلات هستند، اما این ارزیابی را هم دارند. ما کشوری بودیم که هیچ چیز نداشتیم اما این حجم عظیم از کار و تغییرات را صورت داده ایم و همچنان داریم به این تلاش خودمان ادامه می دهیم و امروز می بینیم که در رشته های مختلف علمی رتبه های بالا داریم. این ها همین طوری که به دست نیامده است.

وی خاطرنشان کرد: یک کشور را در دنیا مثال بزنید که بتواند مردم را این گونه به خیابان بیاورد پیدا نمی کنید. این به صحنه آمدن مردم، ضد انقلاب را گیج کرده است. امروز کشورهایی می آیند و درخواست تکنولوژی از ما می کنند. گاهی دبی یا سعودی ها را مثال می زنیم و مقایسه می کنیم. سعودی ها که فقط با پول در علم حرکت می کند و بدون غرب هیچ نیستند. دبی هم یک کازینوی جهانی است که غربی ها برای خودشان ساخته اند و بدون غربی ها چیزی نیست و هیچ ظرفیتی در مدیریت، علم، معرفت و مسایل فنی و همچنین شاخص های واقعی جامعه شناختی ندارد. قطعاً ما در منطقه نظیر نداریم.

حسین کچویان یادآور شد: در ماجرای اعتراض به قیمت بنزین ریشه مسأله را فقط تغییر قیمت بنزین نمی دانم. چون ما در شرایط عادی قرار نداریم معتقدم به هر شکل دیگری تصمیم گرفته می شد باز هم این اتفاقات را شاهد می بودیم. در دولت آقای هاشمی مجموعه شورش هایی را در چند شهر شاهد بودیم. بعد از آن شورش های سال ۷۸ در ماجرای کوی دانشگاه را داشتیم. بعد از آن هم شورش های سال ۸۸، ۹۶ و اخیراً هم ۹۸ را داشته ایم. بعضی از این ها محلی و محدود بوده اند و برخی هم کشوری بودند. رفته رفته در وضعیتی کاملاً استثنایی قرار گرفته ایم و کنترل داخلی مان را از دست داده ایم. شورش ۹۶ و ۹۸ اجتماعی بوده اند و خارجی ها هم در آن دخالت داشته اند.

قدرت های بزرگ در کشورها مداخله می کنند

وی همچنین عنوان کرد: در وضعیت پسا استعمار به سر می بریم که به ظاهر استعمار وجود ندارد ولی همچنان قدرت های مسلط جهانی دارند جهان را اداره می کنند و درست مانند دوران استعمار در کشورها مداخله می کنند. از دوره دوم دولت آقای هاشمی با امکانات و تحولات اجتماعی مثل ماهواره و اینترنت مواجه شدیم. آمریکا، آلمان و فرانسه هم در مورد اینترنت و مداخله کشورهایی مثل روسیه در انتخابات شان دغدغه دارند. برخی آن قدر کوتاه بین و به دنبال منافع محدود حزبی خودشان هستند که باعث شدند در این زمینه کوتاهی کنیم و کل این امکانات را در اختیار غرب گذاشته ایم و در حقیقت کل جامعه مان را در اختیار غرب گذاشته ایم. کاری که کشورهای دیگر نمی کنند.

حسین کچویان افزود: به نظر من هیچ یک از انتخاب های ما، انتخاب های واقعی مردم ما نبوده است. سال ۷۶ آغاز این مسأله بود و از آن روز به بعد انتخابات های ما هر روز بیشتر تحت اداره غیر واقع شده است. فرانسوی ها و آمریکایی ها با این که سیستم ارتباطی شان مثل ما آن قدر هم باز نیست، اما می گویند دیگران در انتخابات ما مداخله کرده اند. آن ها بگویند مداخله وجود دارد آن وقت ما بگوییم در کشورمان مداخله وجود ندارد؟ ما هر روز بیشتر داریم مهارمان نسبت به فضای داخلی مان را از دست می دهیم. در شبکه های اجتماعی هر چه که می خواهند به شما القا کنند از طریق خود شما به شما می گویند. تمام این شبکه های اجتماعی دست آن هاست.

فیلم آنارشیستی را در فضای مجازی تبلیغ می کنند

وی اضافه کرد: حتی در آپارات، فیلیمو و ... شما همین روزها تبلیغ و نمایش فیلم جوکر را می بینید که دعوت به آنارشیسم است. در برخی کامنت ها می دیدم که جوانی نوشته: " عالی بود، من از امروز با دیدن این فیلم عوض شدم. " در سال ۸۸ دیدیم که ساعات پخش بی بی سی فارسی از قبل از انتخابات غیرعادی شد. یا هیلاری کلینتون با صراحت گفت که در سال ۸۸ به توییتر گفتیم تغییرات خود را به تعویق بیندازد.

بیانیه ۷۷ نفر، با سخنان پمپئو فرقی ندارد

وی ادامه داد: برخی از غربی ها درباره اتفاقات سال ۸۸ گفتند این وقایع محصول ۲۰ سال کار ما بوده است. برخی از جریانات داخلی ما هم به دلیل منافع شان کاملاً در زمین غرب دارند بازی می کنند. اگر پمپئو می خواست علیه ما بیانیه بدهد آیا چیزی غیر از این بیانیه اخیر ۷۷ نفر ارائه می داد؟

حسین کچویان سپس گفت: کسانی که نمی گذارند ما اینترنت را تحت کنترل بگیریم خائن اند و دارند برای دشمن معبر درست می کنند. از هر جهتی نگاه کنیم اتفاقات اخیر را نمی توانیم بگوییم یک شورش در اعتراض به قیمت بنزین بوده است. عناصر مختلفی که در این ماجرا نقش داشته اند را باید با هم ارزیابی کنیم و این که چقدر از این عوامل داخلی بوده اند و چقدر خارجی هم مهم است. از سال ۱۹۸۲ میلادی به بعد هیچ اقدامی در منطقه انجام نشده است که بر علیه ما نبوده باشد و برای ما طراحی نشده باشد. البته در عراق ما بودیم که برای آن ها باتلاق درست کردیم و نگذاشتیم به ما برسند. هدف نهایی آن ها ما بوده و هستیم و اتفاقات اخیر هم در همین راستا بود.

وی در ادامه گفت: در ابتدا بازی با مردم را شروع نکرده بودند و بازی با سطوح بالای قدرت وجود داشت. مثلاً ماجرای ایران گیت و مک فارلین بود که سعی داشتند با مقامات ما گفتگو کنند. از سال ۷۶ به بعد راهبرد کار بر روی مردم و تحریک مردم علیه حکومت شکل گرفته است. مهم ترین دلیل عدم موفقیت آنان مردم هستند. همان طور که گفتیم یکی از استثنائات انقلاب ما مردم هستند که حضورشان همچنان ادامه دارد. گاهی می گویند مردم در۲۲ بهمن هر سال عادت کرده اند که می آیند و برای فستیوال می آیند. باید پرسید چرا در کشورهای دیگر مردم برای فستیوال و طبق عادت نمی آیند؟

انقلاب اسلامی شورش‌های خود را با حضور مردم سرکوب می‌کند

حسین کچویان اظهار داشت: در دنیا این را پیدا نمی کنید که حکومت ها با مردم شورش ها را سرکوب کنند. گاهی اوقات نفس آمدن مردم به صحنه همه چیز را در کشور ما تغییر داده است. حضور مردم امکان طراحی بدیل برای جمهوری اسلامی را هم از آن ها گرفته است و شما می بینید بدیل های آن ها چیزی جز محمد حسینی، علینژاد و رضا پهلوی نیستند. افرادی که رفتارهای متعادلی هم ندارند و اسباب خنده اند. بدیل دشمن برای جمهوری اسلامی، ربع پهلوی است که خود، اسباب خنده است و برای ادامه زندگی دست در جیب مادرش می‌کند. برخی از جناح هایی که همچنان خود را داخل نظام تعریف می کنند اما به نظر من کار آن ها تمام شده است وقتی از آن ها می پرسید که چرا سعی می کنند داخل نظام باقی بمانند می گویند چون بدیلی برای نظام سراغ نداریم.

جمهوری اسلامی، بدیلی ندارد

وی افزود: این که نظام ما نگذاشته است بدیلی برایش شکل بگیرد به دلیل حضور مردم است. یعنی امکان سرمایه گذاری روی مردم و جذب نیرو از میان مردم را ندارند. اتفاقات اخیر نشان داد که سرمایه گذاری این ها صرفاً روی اراذل اوباش و خشونت و غارت است. یعنی آمریکایی ها از این که بتوانند چیزی به جای جمهوری اسلامی بیاورند مأیوس اند. فقط به دنبال هرج و مرج اند. مثل فرقه ها و گنگ ها دارند آدم ها را تربیت می کنند. یعنی آدم های صرفاً خرابکار تربیت می کنند. در حالی که آمریکایی ها به راحتی قدرت ها را سرنگون کرده اند و کثیری از انقلاب ها را خورده اند و نگذاشته پر و بال بگیرند.

سرمایه‌گذاری آمریکا بر روی اراذل و اوباش

استاد دانشگاه تهران با اشاره به سرمایه‌گذاری آمریکا بر روی اراذل و اوباش گفت: اوباش در همه حرکت‌های اجتماعی حضور دارند، اما میدان‌دار انقلاب‌ها نیستند. اینکه آمریکا بر روی خشونت و غارت سرمایه‌گذاری می‌کند، یعنی آنها از اینکه یک اقدام درست و حسابی در جمهوری اسلامی انجام دهند، مأیوس هستند و فقط به‌دنبال هرج و مرج و گسیختگی هستند.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفت: این نکته بسیار مهمی است که کشوری مثل آمریکا که به راحتی قدرت‌ها سرنگون می‌کند درباره جمهوری اسلامی، به ایجاد هرج و مرج، روی آورده است.

حسین کچویان در پایان گفت: برخی از روزنامه های ما از بیت المال دارند برای روزنامه شان پول می گیرند اما خواهید دید به حضور این روزهای مردم نمی پردازند. بدون حضور مردم امکان نداشت ما به این جایی که امروز هستیم برسیم. اندیشکده بروکینز اخیراً در راستای همین بحث که عرض کردم که نیروی ضد شورش جمهوری اسلامی خود مردم هستند، اعلام کرده است که یکی از دستاوردهای بزرگ این انقلاب دوام پذیری آن است. این خیلی مهم است که با توجه به این همه محرک های سست کننده، بی ثبات کننده و ساقط کننده ما مستحکم به راه مان ادامه می دهیم و این به حضور مردم مربوط است.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: