آیا نوبت آشوبگری در استان‌های سنی عراق است؟

کدخبر: 2340668

یک ژنرال سابقا بعثی مورد اعتماد آمریکا که فرماندهی عملیات آزادسازی موصل را در ارتش عراق بر عهده داشت، حالا به استانداری نینوی رسیده است. آیا باید شاهد دور جدید بی‌ثباتی و شورش در شمال و غرب عراق باشیم؟

نسیم آنلاین : با انتخاب «نجم الجبوری» به عنوان استاندار موصل، نگرانی در مورد گسترش آشوب در عراق به مناطق سنی‌نشین به محوریت موصل افزایش یافته است! آیا این بار قرار است غرب و شمال عراق شاهد شورش‌ علیه پایه‌های نظام سیاسی عراق باشد؟

سناریو جدید آمریکایی‌ها

برخی گزارش‌های امنیتی و تحلیل‌های سیاسی نشان می‌دهد ایالات متحده طی دو ماه اخیر و بعد از آغاز اعتراضات در مناطق شیعه‌نشین واقع در جنوب و مرکز عراق، نشست‌هایی را با برخی سیاسیون اهل تسنن عراق ترتیب داده تا بتواند بیت سنی عراق را بار دیگر سازماندهی کند. در همین راستا برخی از سیاسیون قدیمی مخالف ایران مانند «اسامه النجیفی» (نزدیک به ترکیه)، «صالح المطلک» (نزدیک به حزب بعث) و «خالد العبیدی» را در گام نخست مجتمع ساخت. در گام بعد، «محمد تمیم» و «مشعان الجبوری» که معمولا در بزنگاه‌ها تغییر موضع می‌دهند با این پروژه همراه شدند.

شیرازه مشترک این جمع که می‌توانست آن‌ها را در کنار یکدیگر متحد نگه دارد در دو سطح ملی و محلی به ترتیب عبارتند از «مخالفت با دولت عادل عبدالمهدی» و «اخراج نیروهای بسیج مردمی عراق (حشد الشعبی) از مناطق سنی‌نشین»

در همین راستا واشنگتن این جمع را تحریک کرد تا به فعالیت‌های خود در جامعه سنی عراق شدت بیش‌تری ببخشند تا با تأخیری حدودا دو ماهه، شهرهای سنی‌نشین غرب و شمال عراق نیز شاهد اعتراضات و در ادامه آشوب و بی‌ثباتی باشد. گفته می‌شود در همین راستا بیش از ۲هزار شبه‌نظامی آموزش دیده در پوشش «ابناء عشائر» در استان‌های الانبار و نینوی آماده هستند تا با شروع اعتراضات، بر دامنه ناآرامی و آشوب در مناطق سنی‌نشین بیفزایند.

مهم‌ترین مانع در این میان، رویکرد استانداران و فرماندهان ارتش در این محورها باید باشد. در صورتی که استانداران ساز مخالفت با دولت مرکزی سر دهند، راه برای فعالیت نهادهای امنیتی مشکل‌تر می‌گردد. به نظر می‌رسد انتخاب سپهبد نجم الجبوری به عنوان استاندار نینوی (موصل) در همین راستا بوده است!

سپهبد نجم الجبوری کیست؟

برای درک بهتر این نکته باید شخصیت «سپهبد نجم الجبوری» را واکاوی کرد. او از فرماندهان باسابقه ارتش عراق بود که در تجاوز صدام و حزب بعث علیه ایران حضور داشت. بعد از سقوط صدام، نجم الجبوری را از فرماندهان نزدیک به آمریکا می‌خواندند که در سال ۲۰۱۵ با فشار آمریکا و تمکین حیدر العبادی و خالد العبیدی به عنوان فرمانده کل عملیات محور نینوی منصوب شد تا عملیات آزادسازی موصل زیر نظر وی صورت گیرد.

نجم الجبوری در سال ۱۹۷۶ وارد دانشکده افسری بغداد شد و از سال ۱۹۷۹ به استخدام رسمی نیروی هوایی ارتش عراق درآمد. الجبوری از ابتدای حمله صدام در نیروی هوایی مشغول بود و در سال ۱۹۸۲ به عنوان خلبان شکاری به آسمان ایران اسلامی تجاوز می‌کرد. او تا سال ۱۹۹۷ همچنان به عنوان خلبان شکاری در ارتش صدام حضور داشت. او همزمان دوره‌های عالی فرماندهی را طی می‌کرد و در سال ۱۹۸۶ از دوره‌های عالی فرماندهی فارغ التحصیل شد. جالب است که او تا زمان سقوط صدام در ارتش عراق فعالیت می‌کرده؛ اما به محض سقوط، به مهره مورد اعتماد آمریکا تبدیل می‌شود!

نجم الجبوری بعد از اشغال عراق توسط آمریکا با مرکز بررسی‌های استراتژیک خاورمیانه و جنوب آسیا ( NESA ) در پنتاگون همکاری خود را آغاز کرد و در همین راستا به عنوان استاد مدعو همزمان با عراق در واشنگتن نیز اقامت می‌کرد! همزمان در سال ۲۰۰۴ با فرمان پل برمر به عنوان فرمانده پلیس غرب استان نینوی و شهرستان تلعفر منصوب شد. او در سال ۲۰۰۵ به قائم مقامی فرماندهی شهرستان تلعفر رسید و تا سال ۲۰۰۸ در این منصب ماند.

به این ترتیب یک ژنرال سابقا بعثی مورد اعتماد آمریکا که فرماندهی عملیات آزادسازی موصل را در ارتش عراق بر عهده داشت، حالا به استانداری نینوی رسیده است. آیا باید شاهد دور جدید بی‌ثباتی و شورش در شمال و غرب عراق باشیم؟

ارسال نظر: