۴ نکته درباره مصوبه ضد جمعیتی یارانه بنزین!

کدخبر: 2340601

یکی از چالش های اساسی و عیوب اجرایی این طرح، رویکرد کاملا ضد جمعیتی آن است. به گونه ای که سیاست دولت در اعطای یارانه ها به مردم بر این اساس است که هرچه تعداد افراد خانواده ها بیشتر باشد، یارانه کمتری به اعضای آنها تعلق می گیرد

نسیم آنلاین ؛ علیرضا فقیهی راد: مصوبه سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین که بدون هیچگونه اطلاع رسانی قبلی و کاملا بصورت ناگهانی و شوک آور در ساعت صفر روز ۲۴ آبان ماه اعلام شد، جدای از تبعات وسیع اجتماعی و روانی که در جامعه داشت و موجبات موج سواری ضدانقلاب و اغتشاش گران در به انحراف کشیدن مطالبات مردمی و آسیب رساندن به کشور گردید، در میان کارشناسان اقتصادی نیز مورد چالش جدی واقع شد.

اجرای سهمیه بندی بنزین در بدترین شرایط زمانی و به بدترین شیوه اجرا شد، آن هم در حالی که نسخه های تکمیل یافته تر که به عدالت نزدیک تر بود مانند تخصیص سهمیه بنزین به هر فرد به جای هر خودرو، نیز در دسترس بود. اما همین نسخه فعلی سهمیه بندی بنزین و شیوه های اجرایی آن مورد چالش های فراوانی است و اکنون که تصمیم برای اجرای آن است می طلبد دولت حداقل به پیشنهاهای اصلاحی توجه جدی کند تا حداقل از تبعات آن قدری کاسته گردد.

یکی از چالش های اساسی و عیوب اجرایی این طرح، رویکرد کاملا ضد جمعیتی آن است. به گونه ای که سیاست دولت در اعطای یارانه ها به مردم بر این اساس است که هرچه تعداد افراد خانواده ها بیشتر باشد، یارانه کمتری به اعضای آنها تعلق گیرد.

۱- میزان مبلغ حمایت معیشتی دولت از یک فرد مجرد ۵۵ هزار تومان است. در حالیکه در یک خانواده ۵ نفره سهم هر فرد از یارانه اعطایی دولت بصورتی کاملا معکوس کاهش می یابد و به ۴۱ هزار تومان می رسد. و خانواده ۶ نفره نیز اساسا به رسمیت شناخته نشده است و هیچ سهمی از یارانه دولت به آنها تعلق نمی گیرد. به عبارت دیگر سهم خانواده ۶ نفره به ازای هر نفر ۳۴ هزار تومان خواهد بود و خانواده ۷ نفره به ۲۹ هزار تومان می‌رسد.

۲- طبق سیاست های کلی نظام و فرمایشات رهبری معظم انقلاب اتفاقا این مسیر باید معکوس شود و به تناسب افزایش تعداد اعضای خانواده ها میزان یارانه آنها افزایش یابد. میزان یارانه یک فرد متاهل باید از یک فرد مجرد بیشتر باشد و به تبع میزان یارانه خانواده ۶ نفره باید بیشتر از یک خانواده ۲ دو نفره باشد. این مسیر هم به عدالت نزدیک تر است و هم تشویق جامعه به ایجاد خانواده و فرزند آوری است.

اما سیاست دولت در طرح حمایت معیشتی نه تنها از جهت فرهنگی و اجتماعی تبعات منفی دارد، بلکه فرزندآوری و تشکیل خانواده را هم تقیبح می کند. از طرفی برخلاف مسیر تحقق عدالت و موجب فشار به طبقات ضعیف اما پرجمعیت می شود.

۳- در حالی که کشور در معرض یک بحران جمعیتی قرار داد و سیاست های کلی نظام در جهت افزایش فرزندآوری تنظیم و ابلاغ شده است و رهبرمعظم انقلاب هم مکررا نسبت به این امر هشدار می دهند، اما دولت در یکی از مهمترین و البته ساده ترین شیوه های حمایت از خانواده و سیاست های افزایش جمعیت در اعطای یارانه های حمایتی دقیقا در تضاد با این راهبرد عمل می کند.

۴- به نظر می رسد دولت فورا باید نسبت به اصلاح این رویکرد ضد جمعیتی طرح حمایت معیشتی مصوبه سهمیه بندی بنزین اقدام کند و مسیر اجرایی خود در اعطای یارانه ها را دقیقا معکوس و در جهت حمایت از فرزندآوری تنظیم کند.

ارسال نظر: