شینزو آبه: توکیو هیچ امتیازی به کره جنوبی نخواهد داد

کدخبر: 2340522

نخست‌وزیر ژاپن اعلام کرد در خصوص توافقنامه اشتراک اطلاعات نظامی به کره جنوبی هیچ امتیازی نخواهد داد.

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن اعلام کرد توکیو هیچ امتیازی به کره جنوبی نخواهد داد.

در پی تصمیم کره جنوبی برای به تعویق انداختن پایان توافقنامه اشتراک اطلاعات نظامی با توکیو، نخست وزیر ژاپن اعلام کرد کشورش در این خصوص امتیازی به سئول نمی‌دهد.

بنا بر گزارش آساهی شیمبون ژاپن، آبه این سخنان را در واکنش به تصمیم سئول برای به تعویق انداختن خاتمه توافق اطلاعات نظامی اعلام کرد. نخست وزیر ژاپن تاکید کرد کره جنوبی این تصمیم را تحت تاثیر فشار‌های شدید از سوی آمریکا اتخاذ کرده است. پیش از این اعلام شد کره جنوبی از آمریکا خواست تا به این کشور برای حل و فصل مناقشه با ژاپن کمک نماید.

ژاپن و کره‌ جنوبی در سال ۲۰۱۶ توافقنامه اشتراک اطلاعات نظامی را میان خود امضا کردند تا بتوانند تحرکات موشکی و نظامی کره‌ شمالی را زیر نظر بگیرند. اقدامی که با استقبال آمریکا همراه بود.

در ادامه تنش‌ها میان کره جنوبی و ژاپن و علی‌رغم تمدید موقت توافق نامه امنیتی توکیو و سئول، گارد ساحلی ژاپن اعلام کرد کره جنوبی یک تمرین مشترک حوادث دریایی را لغو کرده است. رابطه سیاسی و اقتصادی ژاپن و کره جنوبی به دنبال یک سلسله رویداد‌ها مانند مصادره اموال شرکت‌های ژاپنی در کره جنوبی به اتهام استثمار کارگران کره‌ای در دوران جنگ جهانی دوم، محدودیت‌های اعمال شده از سوی ژاپن برای صادرات مواد اولیه دارای فناوری‌ بالا به توکیو و تاکید کره جنوبی بر تمدید نکردن پیمان امنیتی با سئول، دچار تنش شده است.

با این حال کره جنوبی سرانجام بعد از چند ماه بحث و رایزنی با ژاپن و آمریکا، اواخر روز جمعه تصمیم گرفت به «پیمان امنیتی» مشترک با توکیو و واشنگتن که روز شنبه پایان می‌یافت، پایبند بماند، ولی هشدار داد مشخص نیست این پایبندی تا چه زمانی ادامه یابد.

به نوشته رویترز، به علت تنش‌های سیاسی و تجاری دامنه‌دار کنونی، روابط کره جنوبی و ژاپن پس از عادی‌سازی روابط در سال ۱۹۶۵، در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد.

«خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: