محمد محسن فایضی:

پیش به سوی انتخابات سوم اسرائیل/ منتظر ماه‌های پر تنش باشیم!

کدخبر: 2340349

نتانیاهو نه‌تنها شش ماه دیگر به رغم در دست نداشتن اکثریت کنست، نخست‌وزیر می‌ماند بلکه این فرصت را در اختیار خواهد داشت تا با تنش‌آفرینی و جنجالی که طی ۱۳ سال در آن خبره شده است خود را از سقوط نجات دهد.دور از انتظار نیست که نتانیاهو تنش‌های منطقه‌ای خود علیه دمشق، بغداد و تهران هم ادامه دهد.

محمد محسن فایضی: مهلت تشکیل دولت برای گانتز دیروز به پایان رسید و تشکیل کابینه در اسرائیل به سومین انتخاباتی که احتمالاً اسفند خواهد بود کشیده شد.گانتز رقیب نتانیاهو در روزهای اخیر دیدارهایی با لیبرمن راست‌گرا داشت تا با قانع کردن وی کابینه‌ای را شکل دهد. اما سخنان لیبرمن آبی بود بر آتش امید کنار زدن نتانیاهو از سوی چپ‌ها و مخالفان بی‌بی که ۱۳ سال است بر صندلی نخست‌وزیری اسرائیل تکیه زده است.

لیبرمن رئیس حزب اسرائیل بیتنا در سخنانی که نشان‌دهنده عمیق بودن شکاف‌های اجتماعی در اسرائیل است گفت: تمام تلاش‌ها برای دست یابی به یک دولت وحدت گسترده انجام شد ، ما اصول خود را در موقعیت‌ها نمی‌فروشیم حتی اگر بزرگ‌ترین موقعیت باشد. وی با حمله به نتانیاهو و گانتز ادامه داد: «متأسفانه ، نتانیاهو لیکود را به بردگی گرفته وگانتز و نتانیاهو مقصر اختلال در تشکیل دولت هستند.» لیبرمن در پایان با حمله به حزب اعراب اسرائیلی که در این انتخابات سوم شدند گفت: «لیست مشترک اعراب ستون پنجم است.»

سخنان وی کاملاً تحقق ائتلاف حزب وی را با چپ‌ها که اعراب هم جزئی از آن هستند غیرممکن کرد. بنابراین به نظر می‌رسد گانتز درخواست زمان اضافی از رئیس‌جمهور نخواهد کرد و شاهد رفتن به‌سوی انتخابات سوم باشیم. وی در ادعایی جالب گفت: به نظرم باید مانند استرالیا قانونی تصویب کنیم که رأی دادن اجباری شود، زیرا شرکت‌کنندگان خسته شده‌اند. امیدوارم این‌گونه مردم بیشتری به عقل بیایند [و رأی دهند]!با کشیده شدن انتخابات به دور سوم می‌توان نتانیاهو را برنده این اتفاقات دانست.

نتانیاهو نه‌تنها شش ماه دیگر به رغم در دست نداشتن اکثریت کنست، نخست‌وزیر می‌ماند بلکه این فرصت را در اختیار خواهد داشت تا با تنش‌آفرینی و جنجالی که طی ۱۳ سال در آن خبره شده است خود را از سقوط نجات دهد.دور از انتظار نیست که نتانیاهو تنش‌های منطقه‌ای خود علیه دمشق، بغداد و تهران هم ادامه دهد. سناریوهایی که از ماه گذشته شروع‌شده و با میدان‌داری منافقین سر از اعتراضات بنزینی تهران درآورده است. حمایت وزیر خارجه اسرائیل از اعتراضات نشان‌دهنده امید آنان به اتفاقات اخیر است.

«روزنامه خراسان»

ارسال نظر: