نگاهی به نخستین مناظره انتخاباتی انگلیس

کدخبر: 2340307

نخستین مناظره انتخاباتی میان رهبران دو حزب انگلیس شب گذشته برگزار شد و مطابق شواهد گویا این مناظره بیشتر به سود حزب کارگر بوده است.

«جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر و «بوریس جانسون» رهبر حزب محافظه کار و نخست وزیر این کشور، در نخستین مناظره انتخاباتی خود بیشتر بر روی مسائل داخلی از جمله نظام سلامت متمرکز شدند.

واگذاری نظام سلامت انگلیس به آمریکا، راست یا دروغ؟

در این مناظره جرمی کوربین، جانسون را متهم کرد که قصد دارد «نظام بهداشت انگلیس را به شرکت‌های بزرگ آمریکایی بفروشد.»

کوربین عنوان داشت که که بین دولت جانسون و مقام‌های تجاری آمریکایی مذاکراتی در این خصوص انجام شده است.

او گفت: «چیزی که از طرح دولت می‌دانیم- از آنچه که آقای جانسون انجام داده- جلسات مخفیانه‌ای است که با آمریکا برگزار کرده. در این جلسات پیشنهاد شده بازار نظام سلامت ما به روی شرکت‌های آمریکایی باز شود.»

جانسون این اتهام را رد کرد و آن را «کاملاً نادرست» توصیف کرد. او گفت نظام بهداشت انگلیس هیچ‌گاه به معرض فروش گذاشته نخواهد شد.

رقابت شانه به شانه

بعد از نخستین مناظره انتخاباتی رهبران احزاب اصلی انگلیس، نظرسنجی‌ها حاکی از کم شدن فاصله رهبر حزب اپوزیسیون از نخست‌وزیر انگلیس در انتخابات پیش رو است.

نتیجه حاصل از نظرسنجی «یوگاورمنت» که بلافاصله بعد از نخستین مناظره تلویزیونی «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس و رهبر حزب محافظه‌کار و «جرمی کوربین» رهبر حزب اپوزیسیون کارگر منتشر شد؛ گویای رقابت تنگاتنگ این دو است.

۵۱ درصد افراد شرکت‌کننده در نظرسنجی معتقدند در مجموع عملکرد جانسون بهتر از رقیب بوده است حال آنکه ۴۹ درصد می‌گویند کوربین قوی‌تر از رقیب ظاهر شد.

مدیریت سیاسی مرکز نظرسنجی یوگاورمنت می‌گوید نتیجه حاصله برای کوربین بهتر است حال آنکه نمی‌توان انتظار داشت در این مقطع، برآوردهای اولیه تاثیری در تغییر بازی سیاسی داشته باشد.

انتخابات زودهنگام در انگلیس قرار است در تاریخ ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر) برگزار شود.

اتهام توئیتر به جانسون

در این میان اما شبکه اجتماعی توئیتر جانسون را متهم به فریب مردم انگلیس در جریان نخستین مناظره انتخاباتی کرده است.

توییتر اعلام کرده بوریس جانسون دیشب همزمان با مناظره تلویزیونی با «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر انگلیس، با تغییر دادن نام یکی از اکانت‌های توییتری خود تلاش کرد تا آن را همانند یک اکانت حقیقت یاب نشان دهد.

اکانت توییتری دفتر رسانه‌ای کمپین انتخاباتی مرکزی حزب محافظه کار که توسط حدود ۷۶۰۰۰ نفر دنبال می‌شود نام و آواتار خود را به حقیقت یاب تغییر داد.

این تغییر دیشب و در زمان برگزاری مناظره تلویزیونی جانسون با کوربین اتفاق افتاد و این اکانت با توییت‌هایی نظیر «صحیح است» برای سخنان جانسون و انتقاد از سخنان کوربین تلاش در پیروز جلوه دادن جانسون داشته است.

توییتر در بیانیه خود اعلام کرده است که به برگزاری انتخابات سالم متعهد است.

در حال حاضر شرایط حزب محافظه کار نسبت به انتخابات قبلی بسیار دشوارتر شده و انگلیس در کلاف پیچیده برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) سردرگم است. از یک سو، حزب محافظه‌کار بدلیل سیاست‌های راستگرایانه جانسون و مشاورانش با اختلاف و چنددستگی در میان هوادارانش روبرو است و از سوی دیگر، ظهور و رشد احزاب دیگر، همچون حزب برگزیت برتری نسبی حزب محافظه‌کار در مجلس عوام را بشدت تهدید می کند.

بلند پروازی از نوع کوربین

جرمی کوربین و وزیرانش در دولت سایه برای شرکت در انتخابات، طرحی بلندپروازانه ارائه داده‌اند، از حل مشکل برگزیت گرفته تا ملی کردن خدمات عمومی تا مقابله با بحران گرمایش زمین.

حزب کارگر برای حل مشکل برگزیت طرحی شش ماهه ارائه داده که در سه ماهه اول، توافقی جدید را با اتحادیه اروپا نهایی خواهد کرد و در سه ماهه دوم، این توافق جدید را به همراه گزینه ماندن در اتحادیه اروپا به رفراندم خواهد گذاشت. فارغ از پیشنهاد این طرح، تمام تلاش کوربین و تیمش بر این موضوع متمرکز شده تا نگاه‌ها را حتی برای لحظه‌ای از مسئله برگزیت به مسائل دیگر کشور معطوف کنند.

حزب کارگر وعده داده جلوی خصوصی سازی خدمات بهداشت ملی انگلیس را بگیرد و قراردادهای شرکت‌های خصوصی به ارزش ۱۰ میلیارد پوند را لغو کرده و این مبلغ را مستقیما در این نهاد هزینه کند. همچنین سایر خدمات عمومی نظیر حمل‌ونقل و شرکت‌های انرژی و آب را تحت مالکیت دولت درآورد و به سیاست‌های ریاضتی حزب محافظه‌کار و گسترش نابرابری‌های اجتماعی پایان دهد. از دیگر برنامه‌های حزب کارگر، تحصیل رایگان در دانشگاه و همچنین سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیارد پوندی برای بهینه سازی مصرف انرژی در منازل مسکونی به منظور مقابله با بحران گرمایش زمین است.

اگر حزب کارگر موفق شود با برنامه‌های ارائه شده حمایت طبقه متوسط و پایین جامعه را که طی سال‌ها سیاست ریاضتی دولت فشار زیادی را متحمل شده‌اند بدست آورد، آنگاه بوریس جانسون با چالش اساسی روبرو خواهد بود.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: