اپراتورهای VPN قانونی ایجاد خواهد شد؟

کدخبر: 2340181

ماجرای ایجاد VPN قانونی چند هفته‌ای است که آغاز شده و مخالفان و موافقان زیادی دارد. موضوعی که قرار است این هفته در مجلس در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه نیز بررسی شود.فیلترینگ برخی از شبکه‌های اجتماعی در کشورباعث شده فیلترشکن‌ها بازار گرمی برای خود رقم بزنند، موضوعی که وزارت ارتباطات در ماه‌های اخیر چندین بار به آن واکنش نشان داده و مشخصاً محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات به آن حمله کرد. آذری جهرمی در ماه‌های اخیر بارها گفته باید با این تجارت بزرگ در کشور برخورد شود.

ماجرای ایجاد VPN قانونی چند هفته‌ای است که آغاز شده و مخالفان و موافقان زیادی دارد. موضوعی که قرار است این هفته در مجلس در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه نیز بررسی شود. فیلترینگ برخی از شبکه‌های اجتماعی در کشورباعث شده فیلترشکن‌ها بازار گرمی برای خود رقم بزنند، موضوعی که وزارت ارتباطات در ماه‌های اخیر چندین بار به آن واکنش نشان داده و مشخصاً محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات به آن حمله کرد. آذری جهرمی در ماه‌های اخیر بارها گفته باید با این تجارت بزرگ در کشور برخورد شود. در پی این ماجراها بود که پرونده‌ای تازه با عنوان VPN قانونی باز شد.

محمد کاظمی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی و عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، درباره این طرح جدید به اعتمادآنلاین گفته است: «قرار است طی همین هفته درباره این طرح و تمام اهداف و ساختارش جلسه‌ای برگزار شود. همه زوایای این موضوع در همین جلسه بررسی خواهد شد.»وی در پاسخ به این که چه کسانی شامل این طرح می‌شوند خاطرنشان کرد: «فعلاً نمی‌توان هیچ اظهارنظری درباره این مسئله کرد. باید جلسه را برگزار کنیم و سپس درباره ابعاد مختلفش نظر دهیم.»

کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه که بر اساس ماده ۲۲ قانون جرایم رایانه‌ای تشکیل شده مسئولیت نظارت بر فضای مجازی و پالایش تارنما‌های حاوی محتوای مجرمانه و رسیدگی به شکایات مردمی را به عهده دارد. اعضای این کارگروه شامل نمایندگان نهادها و دستگاه های مختلف می شوند.

فیروزآبادی: بحث VPN قانونی از قدیم مطرح بوده است

همچنین فیروزآبادی رئیس مرکز ملی فضای مجازی طی روزهای قبل اعلام کرد: بحث VPN قانونی از قدیم مطرح بوده و با توجه به این که این اقتصاد بزرگ شده است، امیدواریم با مسئولیت پذیری دادستانی و وزارت ارتباطات شاهد شکل‌گیری اپراتورهای VPN رسمی در کشور باشیم.دبیر شورای عالی فضای مجازی به اعلام جزئیات فیلترشکن‌های قانونی پرداخت و گفت: ما نیز در مرکز ملی فضای مجازی کشور موافق این مسئله هستیم که با توجه به نیازهایی که در مشاغل گوناگون و بین افراد وجود دارد، سطوح مختلف دسترسی به اینترنت را در نظر بگیریم.

در این زمینه، پیشنهادهای لازم به کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه داده شده و در حال تهیه آیین نامه و دستورالعمل این کار هستیم.وی تصریح کرد: ما دوست داشتیم این آیین نامه طی دو یا سه ماه قبل آماده می‌شد اما متاسفانه جلسات کارگروه دیر به دیر تشکیل و این مسئله موجب کندی در تصمیم‌گیری می‌شود اما امیدواریم در اسرع وقت به نتیجه برسیم.

«روزنامه خراسان»

ارسال نظر: