سرکوب اغتشاش‌گران همراه با تریبون دادن به مردم معترض

کدخبر: 2340144

اما از طرفی آنچه که این میان باید برای مسئولین و سران قوا قابل اهمیت باشد ترمیم شکاف اجتماعی موجود و شنیدن حرف های منتقدین و معترضین مردمی است، که اکنون صفوف خود را از آشوب گران ضدانقلاب جدا کرده اند.

نسیم آنلاین ؛ حسین رضایی : طرح سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین که در اصل وجودش تقریبا میان همه کارشناسان اتفاق وجود دارد اما نقدهای کارشناسی و فنی به شیوه اجرای آن و زمان اجرای آن وجود دارد و باید میان نخبگان و کارشناسان طرح و بررسی شود و مقامات مسئول در شورای هماهنگی اقتصادی نیز به آنها گوش فرا دهند تا همانطور که رهبرمعظم انقلاب فرمودند هرچه می شود از فشار بر مردم کمتر بشود، مساله ای مهم و درخور تامل تبعات اجتماعی آن و فضای شنیده شدن حرف مردم منتقد و معترض به این طرح و مصوبه است.

هنوز فراموش نکرده ایم که بعد از آشوب های دی ماه ۹۶ و اتمام آن فتنه که هرچند نقش عوامل خارجی در آن کاملا بارز و روشن بود اما اصل اعتراضات مردمی به وضعیت نامناسب معیشتی و اقتصادی بود که در اغتشاش ها دیده نشد و به فراموشی سپرده شد. بعد از فروش کردن آشوب های دی ماه ۹۶ بنا شد مکانی مشخص شود با تامین امنیت نیروهای انتظامی و امنیتی مردم بتوانند مطالبات خود را بیان کنند و دچار حاشیه و انحراف و اغتشاش نیز نشود. هرچند به این طرح هم انتقاداتی وارد است اما با گذشت زمان همان نیز به فراموشی سپرده شد.

اکنون نیز با افزایش ناگهانی قیمت بنزین آن هم بدون درنظرگرفتن پیوست های رسانه های و اقناع مردم و همچنین حمایت های جبرانی قبل از اجرای طرح، شاهد اعتراضات و البته اغتشاشاتی در کشور هستیم. که مانند گذشته با دو مساله مواجه هستیم.

اولا آنچه از صحنه اغتشاشات و اطلاعاتی که مقامات امنیتی ذکر کرده اند برمی آید افرادی در پوشش مطالبات مردمی که وابستگی های روشنی به گروهک منحوس منافقین و جریانات ضدانقلاب دارند، وارد میدان شده و دست به آشوب و اغتشاش و آتش زدن بانک ها و تخریب اموال عمومی زده اند. اتفاقی که نیروی انتظامی و دستگاه های امنیتی باید با قاطعیت تمام با اینگونه اقدامات ضدامنیت ملی برخورد کنند و نگذارند امنیت کشور و مردم دچار چالش شود. اشرار و اراذلی که نه تنها امنیت را از مردم می گیرند بلکه مسیر صحیح مطالبات مردمی را منحرف می کنند و به اموال عمومی کشور نیز آسیب می زنند. ذره ای مماشات و سهل گیری با این جریانات ضدانقلاب آشوب طلب چیزی جز خسارات به بار نخواهد داشت.

دوما اما از طرفی آنچه که این میان باید برای مسئولین و سران قوا قابل اهمیت باشد ترمیم شکاف اجتماعی موجود و شنیدن حرف های منتقدین و معترضین مردمی است، که اکنون صفوف خود را از آشوب گران ضدانقلاب جدا کرده اند. مردم نجیبی که زیربار مشکلات اقتصادی و معیشتی قرار دارند و در تمامی صحنه های حساس انقلاب نیز تکیه گاه اصلی کشور هستند و به میدان آمده اند اما نسبت به عملکرد مقامات دولتی انتقادات جدی دارند. مردمی که صاحبان انقلابند، اما تریبونی برای بیان دردها و مطالبات خود ندارند.

حاکمیت باید مسیر صحیحی برای شنیدن حرف های مردم طراحی کند. در درجه اول صداوسیما موظف است به میان مردم رفته و مطالبات و انتقادات مردم را نسبت به طرح مذکور و اعتراضات معیشتی مردم را بازتاب دهد. اگر صداوسیما و رسانه های دولتی تریبون مردم نباشند، بی بی سی و رسانه های ضدانقلاب خود را در جایگاه تریبون مردم جا خواهند زد و مسیر صحیح مطالبات مردمی را نیز منحرف خواهند کرد.

دولت و دستگاههای اجرایی نیز باید به فورا به فکر تدبیری باشند تا مردم بتوانند در جایی اعتراضات منطقی خود را بیان کنند. از کارگران تا معلمان و توده های مردمی که صدایشان سهم ناچیزی در تصمیم گیری ها دارد.

جدای از این ها نهادهای انقلابی، ائمه جمعه، مساجد و پایگاه های بسیج نیز باید در خط مقدم باشند و اماکن و تریبون های خود را تریبون دردها و مطالبات به حق مردمی کنند. و مسئولین را دعوت کنند تا در برابر مردم پاسخگوی عملکردهای خود باشند.

مسئولین و متولیان امر باید هرچه سریعتر به فکر چاره ای برای یک سیستم گسترده برای شنیده شدن حرف ها و انتقادات مردمی باشند و در کنار آن نیز سطح تحمل و انتقادپذیری خود را بالا ببرند. که اگر چنین فضایی مهیا گردد ضدانقلاب و آشوب گران نیز امکان جولان نخواهند داشت و موجبات افزایش اعتماد عمومی در کشور را نیز در پی خواهد داشت.

ارسال نظر: